De gemeente Amsterdam wil op 22 juli 2018 voor het eerst de Noord-Zuidlijn laten rijden. Echt. Eerlijk. Beloofd.
We zijn een beetje wantrouwig omdat de opening al vaker voor eerdere momenten is aangekondigd: 2005, 2008, 2009, 2011, 2013, 2015 en 2017…
Maar deze keer lijkt het er echt op. Wij zagen de metro namelijk zelf rijden dit weekend. Gewoon naast de IJtunnelweg op weg naar Amsterdam CS (filmpje onderaan).
Voor reizigers vanuit Purmerend en de Zaanstreek gaat er veel veranderen. Voor Zaankanters komt het centrum van Amsterdam dichterbij. Het eindstation, station Noord, komt vlakbij de A10, bovengronds in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg (IJtunnelweg) ter hoogte van de IJdoornlaan.
Bij station Noord komt een enorm busstation. Bestaande buslijnen vanuit de Zaanstreek zullen deels anders gaan lopen waarbij Station Noord het eindpunt wordt. Connexxion:
“verbindingen via de ZaanIJtangent (huidige lijnen 391 en 394) blijven door de IJtunnel naar Amsterdam CS IJzijde rijden, de verbinding via Oostzaan (huidige lijn 392) in Amsterdam Noord zal eindigen bij station Noord van de Noord/Zuidlijn.”
Reizigers van 391 en 394 moeten op station Noorderpark overstappen.
Vanaf het Centraal Station duurt een rit naar station Noord een paar minuten. Dagelijks zullen zo’n 41.000 passagiers op dit station de metro nemen.
Zowel Zaanstad als Purmerend dromen van het doortrekken van de metro naar hun gemeente maar dat zal voorlopig toekomstmuziek blijven.
De Noord-Zuidlijn heeft inmiddels 3,1 miljard gekost en is daarmee volgens de Volkskrant het duurste OV-project ooit in het land.
De rijdende metro, lijn 52.
Hieronder een drone-filmpje van het nieuwe eindstation: Noord (gemaakt door de gemeente Amsterdam).
En die hele mooie giga-dure Noord-Zuidlijn heeft nogal wat gevolgen voor de rest van de OV lijnen in Amsterdam.De Noord-Zuidlijn moet een succes worden. Hoe doe je dat dan?
Je heft een ex-aantal tram-en buslijnen op....Dat nog al wat bewoners daar niet blij mee zijn valt te raden,maar is geen punt voor de gemeente Amsterdam resp. GVB. Kritiek mag evenmin in de rapportage van een evaluatie die in 2018 gehouden wordt worden verwerkt,las ik in een betrouwbare bron.Het is dus zeker niet allemaal halleluja zoals dit artikel ons doet geloven.
De Noord-Zuidlijn moet de stad bereikbaar houden in de toekomst. Door een aantal tram en buslijnen op te heffen en die passagiers met de nieuwe metro te vervoeren, ontstaat er ruimte op het bomvolle tramnet van Amsterdam, om zodra dat nodig gaat worden, meer trams in te zetten op bestaande lijnen. Amsterdam blijft helaas steeds drukker worden.
Voor wie uit de Zaanstreek met de bus naar het centrum van Amsterdam gaat betekend het een extra overstap (op metrostation Noord) en meer reistijd naar station Amsterdam-centraal. Daar staat tegenover dat je met nauwelijks extra tijd ook bij de Pijp kunt uitstappen, of één van de andere nieuwe stations. Persoonlijk verwacht in in ieder geval tot Rokin te blijven zitten zodat ik de heksenketel op het centraal station kan ontlopen.