Niet in 2005, 2008, 2009, 2011, 2013, 2015 of 2017 (dat waren de eerdere plannen) maar pas in juli 2018 rijden de eerste metro’s met passagiers tussen Amsterdam-Noord en het Centraal Station.

Maar waarom daar stoppen? Waarom geen Metro naar Zaandam? Kogerveld? Zaanse Schans? Krommenie?

Voor Zaankanters komt het centrum van Amsterdam dichterbij. Het eindstation, station Noord, komt vlakbij de A10 te liggen.

Het nieuwe eindstation ligt bovengronds in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg (IJtunnelweg) ter hoogte van de IJdoornlaan. Vanaf het Centraal Station duurt een rit naar station Noord een paar minuten. Dagelijks zullen zo’n 42.500 passagiers op dit station de metro nemen.

nz_trajectkaart_big_00

Zowel Zaanstad als Purmerend dromen van het doortrekken van de metro naar hun gemeente.

Hart voor Stad schreef recent in een brief aan het college van B&W naar aanleiding van het Maak.Zaanstad-plan dat het een goed idee was om opnieuw naar die verbinding te kijken.

Er zijn vijf ideeën voor een nieuwe metrolijn:

  1. een verbinding naar de Achtersluispolder, die dan van bedrijventerrein naar woon/werkbuurt zou moeten worden omgetoverd.
  2. station Kogerveld moet als een nieuwe ‘hub’ gaan fungeren. Daarmee kan ook de verbinding met Schiphol verbeterd worden.
  3. verbinding met de Zaanse Schans
  4. doortrekken metro naar Krommenie
  5. ondergrondse metroverbinding tussen de stations Kogerveld en Zaandam

De Noord-Zuidlijn heeft inmiddels 3,1 miljard gekost en is daarmee volgens de Volkskrant het duurste OV-project ooit in het land.