Haven-Stad: sneltram 26 naar Zaandam?

Amsterdam wil uitbreiden. Een cruiseterminal in de Noorder-IJplas, grenzend aan de Achtersluispolder, en woningbouw in het westelijk havengebied. 

Voor de nieuwe ‘Haven-Stad’ zijn drie scenario’s uitgewerkt. In het meest verstrekkende plan wordt sneltram 26 – nu tussen IJbrug en Amsterdam CS – naar Zaandam verlengd via de Hemweg.

Op onderstaande kaartje geven gebieden 7A en 7B (Noorder-IJplas) de plek aan waar de nieuwe cruiseterminal moet komen. De woningbouw in Haven-Stad is aan de andere kant van het Noordzeekanaal gepland.

De huidige plannen gaat t/m de Houthavens (gebied 10). In een tweede scenario ligt de grens bij de de Mercuriushavens (gebied 9A en 9B). De meest extreme oplossing is bouwen tot de A10 (gebied 8, de Vlot- en Coenhaven).

havenstad

De nieuwe Haven-Stad blijft dus achter de A10. Maar voor de OV-verbindingen betekent de uitbreiding wel een verandering van plannen.

Het ‘traditionele’ idee over een metro of sneltram naar Zaanstad ging uit van een verlenging van de nu in aanbouw zijnde Noord-Zuidlijn via de Achtersluispolder naar Zaandam.

Bij de nieuwe plannen komt er alleen “een nieuwe hoogwaardige busverbinding tussen Amsterdam-Noord en Zaanstad (Noordtangent)” als scenario’s 1 of 2 worden uitgewerkt. Er komt wel een nieuwe sneltram-verbinding maar die blijft in Noord.

Maar als scenario 3 (bouwen tot de A10) het einddoel wordt is “een verlenging van sneltram 26 komende uit IJburg” via het Hemwegtracé de gedroomde oplossing.

De zwarte stippelljn is de verlengde lijn 26 naar Zaandam (niet eindigend bij station Zaandam overigens maar rechtsaf over Den Uylbrug naar Zaanstad-Noord). De groene lijn is de bus van de Noordtangent. (klik voor grotere versie).

ov-amsterdam-scenario-3

8 Reacties op Haven-Stad: sneltram 26 naar Zaandam?

  1. Boon schreef:

    Jammer dat het niet gaat aansluiten op de verdiepte Zaanlijn vanaf Zaandam CS.

  2. Rob schreef:

    Dat wordt dan een herbouw van de Hembrug? Of een nieuwe tunnel? Ik zou in beide gevallen dan al vast voorsorteren om er meteen een vaste-oeververbinding t.b.v. fietsers aan vast te knopen. Anders is het weer een gemiste kans om hoogwaardige regionale fietsverbindingen aan te leggen.

  3. Ernst Debets schreef:

    Het doortrekken van een tramlijn naar de Noordkant van het IJ s op deze manier (zoals in het plan gesteld) naar mijn mening geld over de balk gooien: Zodra dit (bouw)plan in de havens gerealiseerd gaat worden heb je inderdaad HOV nodig tussen CS en Westhaven, echter een verbindingnaar Zaandam vergt wederom een extra vaste oeververbinding a raison van vele miljoenen, terwijl we dan al een veel te dure tunnel in de Noord-Zuidlijn hebben aangelegd, die best wel gebruikt kan worden voor een HOV verbinding (zoals Amsterdam met lijn 51 doet).
    Oplossing dus: trek lijn 26 door naar de Westhaven en trek de NZ lijn via de op de kaart al aangegeven zwarte stippellijn (Station bij Mosplein) via de planning van de Noordtangent door naar Zaandam als tramlijn. Ik denk dat je dan vele malen goedkoper uitbent dan nog een tunnel onder het kanaal door aanleggen en die NZ tunnel ligt er toch al…

    • Boon schreef:

      Helaas maar de NZ lijn is ingericht als metro en daar mogen geen trams in rond rijden. Dit vanwege de risico’s op botsingen.

      • Rob schreef:

        Is tram 51 niet een hybride voertuig dat zowel als metro en als tram kan rijden? Zo’n voertuig zou dus ook van die tunnel gebruik kunnen maken.

        • Boon schreef:

          Dat zal je bij ITL, toelatingen spoormaterieel, moeten navragen. Maar ik ga er niet vanuit dat materieel van tramlijn 51 de NZ lijn mag gaan berijden. Daarnaast verwacht ik dat de nieuwe lijn straks na de kinderziektes geheel onbemand gaat rijden. Die computersturing wordt niet voor niets aangelegd.

  4. Ernst Debets schreef:

    @Boon:
    Lijn 51 rijdt tussen Station Zuid en Westwijk als tram (dus met bovbenleiding) tussen CS en Zuid rijdt hij via de route van de Metro (via de tunnelbuis oostlijn) middels een 3e rail stroomvoorziening.
    Lijn 51 is inderdaad dus een hybride voertuig zoals Rob terecht opmerkt. Sterker nog: alle huidig in dienst zijnde treinstellen van de GVB metro kunnen technisch zowel op het “Amstelveense” gedeelte als op het metronetwerk rijden.
    Zowel de Noordtangent als een evt. sneltramverbinding worden via een vrije baan aangelegd (vergelijk de zuidtangent) zodat het risico van botsingen alleen op kruispunten ontstaat. Dit risico kun je beperken door je kruisingen goed in te richten.

  5. Lex schreef:

    Wat een stelligheid in dit artikel dat de cruiseterminal bij de Noorder IJ-Plas komt. Daar doen overigens velen aan mee, niet alleen de pers, ook politici. Zonder dat alle varianten echt zijn onderzocht en consequenties voor wonen, milieu, infrastructuur, geld etc. helder zijn, worden al standpunten met nadruk naar buiten gebracht. Zelfs het kabinet doet er aan mee door Kamp te laten zeggen dat bruggen over het IJ niet kunnen. En Zaanstad die maar zo graag de cruiseterminal wil hebben, terwijl ze ook woningen op termijn willen in de Achtersluispolder! Dat gaat niet goed samen! En zou men al nagedacht hebben over het rendememt van zo’n terminal. Het lijkt zo langzamerhand een irrationele discussie te worden. Argumenten en lange termijnvisies zijn niet meer aan de orde. Wie het hardste schreeuwt…. .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *