In de dienstregeling van de Zaanhopper die op 4 mei 2017 ingaat, komt Wormerveer niet meer voor. De bootverbinding van Zaanboot en Zaanhopper verbindt alleen Amsterdam en Zaanse Schans.
Tussen Zaanse Schans en Wormerveer vaart de Boatavia van Zaandijk Canal Cruise, een particulier initiatief zonder gemeente-subsidie. De Zaanboot / Zaanhopper-verbinding krijgt wel een bijdrage van de overheid.
Samen kregen Zaanboot en Zaanhopper € 150.000 in 2016. Er werden naar schatting 9000 passagiers vervoerd, wat een subsidie van ruim € 16,50 per passagier inhoudt.
De nieuwe Boatavia vaart zeven keer per dag van de Zaanse Schans naar Wormerveer volgens een mededeling op hun Facebook-pagina. De terugreis is op aanvraag.
Subsidie
De vraag is natuurlijk hoe het kan dat de subsidie (o.a.) voor een tocht naar Wormerveer wordt gegeven maar dat die route dus helemaal niet meer gevaren wordt.
Volgens Melissa Kunst, woordvoerder van wethouder Verschuren komt dat door de Boatavia, het is:
“niet heel zinvol boten achter elkaar aan te laten varen met zelfde doel. Sterker, Boatavia vaart veel vaker op die route dan de Zaanhopper deed.”
Dat de Boatavia vaker vaart is overigens nog maar de vraag, vanuit Wormerveer terug wordt er bijvoorbeeld alleen op verzoek gevaren.
De gemeente zegt echter ook:
“niet zeker te weten of Boatavia in 2018 nog steeds zal varen. Die twijfels zijn er omdat we vanuit de Zaanhopper weten dat het aantal reizigers nog niet heel groot is tussen de Zaanse Schans en Wormerveer. De vraag is of Boatavia de route wel rendabel kan exploiteren.”
Dus als Boatavia ermee stopt – niet uitgesloten volgens de gemeente – vaart er geen enkele boot tussen Zaanse Schans en Wormerveer. Als de boot minder vaak gaat varen heeft de gemeente daar overigens niks over te zeggen.
Kan het zonder subsidie?
Minstens zo interessant is de mogelijkheid dat de Boatavia succesvol is. In dat geval kan er dus ook over de Zaan gevaren worden zonder een subsidie van € 150.000.
Volgens de gemeente wordt de ruimte die ontstaat bij de Zaanhopper nu gebruikt om meer vaarten tussen Zaandam en de Zaanse Schans in te plannen: vanaf 4 mei vaart de Zaanhopper elk uur tussen Zaandam en de Zaanse Schans. Aangevuld met de Zaanboot betekent dat er nu op een aantal uren zelfs twee vaarten per uur worden geboden op dit traject (zie de dienstregeling).
Romkje Mathkor van GroenLinks die eerder vragen over de verbinding stelde, is verbaasd over de gang van zaken:
De subsidie van € 150.000 per jaar was bedoeld voor de Zaanhopper (Zaanstad-Wormerveer) en Zaanboot (Zaanstad- Amsterdam). Ook stond er in de laatste begroting (2017-2020) dat het de bedoeling was om de frequentie naar Wormerveer op te voeren. Daar is dus behoorlijk de klad ingekomen. We hebben daar als raad ook geen verdere informatie over gekregen.
Als op 2 mei het Plan van Aanpak over de Zaanboten in het Zaanstad Beraad komt zal Mathkor “scherp aan de wind zeilen” belooft ze.
Aanbesteding
De samenwerking tussen Zaanhopper en Zaanboot (en de gemeente) lijkt volgend jaar te stoppen als de verbinding nieuw wordt aanbesteed. Rob Vooren van de Zaanhopper verwacht dat alleen grote partijen zullen inschrijven gezien de forse eisen, bijvoorbeeld bedrijven die al een bestaande klantenkring hebben.
Een groot probleem is dat in de winter wel gevaren moet worden, maar dat daar zeer weinig inkomsten tegenover staan.
In 2008 begon Vooren met de Zaanhopper. Thans is hij onderaannemer van Zaanveer bv (Rederij Wolfrat die de dienst tussen Amsterdam en Zaandam onderhoudt).
De foto boven is een screenshot uit een filmpje dat Dirk Brand in 2013 op YouTube zette, en waarin de hele tocht (inclusief aanleggen in Wormerveer en weer terug naar Zaandam) in 5 minuten wordt volbracht.
Lees ik het goed gaat er ook een boot naar amsterdam centraal. Gezellig varen naar de zaanse schans leuk voor de kleinkinderen dag je vaaren.
De belangrijkste vraag moet zijn: Hebben we het hier over openbaar vervoer, of over een toeristische voorziening? Die keus heeft Zaanstad nog altijd niet durven maken en daarom leiden de bootverbindingen een kwakkelend bestaan.
Ook het Plan van Eisen voor de nieuwe aanbesteding is op alle fronten vaag, behalve op het financiële vlak: Er is 150.000 euro per jaar beschikbaar en dat zal nooit een cent meer worden, zelfs indexering zit er niet in. Daarmee regeert dit college drie jaar over haar eigen graf heen en erg wervend klinkt het ook niet.
Er gaat op korte termijn veel veranderen, nu Amsterdam een groot deel van de rondvaartvloot de wacht heeft aangezegd en er weer hardop wordt gedacht over een snelle vaarverbinding tussen de hoofdstad en de IJmond, met een mogelijke halte bij het Hembrugterrein. De gemeente lijkt de ontwikkelingen lijdzaam te volgen; een visie ontbreekt.
Dat een bedrijf als Zaandijk Canal Cruise gebruik maakt van de gaten die het besluiteloze gemeentebestuur laat vallen, is een kwestie van gezond ondernemerschap, maar het maakt het er voor de argeloze toerist niet overzichtelijker (of betrouwbaarder) op. En buiten de gemeentegrenzen liggen andere kapers op een kans te wachten. Steeds vaker scharrelen er boten van Lovers rond op de Zaan, zodat Tours and Tickets de Schans nu al van twee kanten koloniseert.
En toch - wat is er mooier dan varen op onze aarzelende veenstroom? Hoe is de schoonheid van onze streek mooier te zien, beter te beleven?
De Zaan verdient beter.