Zaanstad wil de bootverbinding tussen Amsterdam, Zaandam, de Zaanse Schans en Wormerveer voor de periode 2018-2022 voor maximaal € 600.000 subsidiëren.

De nieuwe exploitant moet daarvoor in het hoogseizoen dagelijks 10 retourvaarten tussen Zaandam, de Zaanse Schans en Wormerveer maken.

Om de duurzaamheid te bevorderen wil gemeente elektrische boten en stelt € 100.000 ter beschikking voor de inbouw van elektrische aandrijving in de boten die de verbinding moeten onderhouden.

De gemeente Zaanstad wil niet meer jaarlijks subsidiëren maar een contract voor een periode van vier jaar met een optie tot verlenging afsluiten. Jaarlijks wordt nu € 150.000 subsidie gegeven. Per passagier was het in het afgelopen seizoen een subsidie van € 15 à € 18.

De keuze verloopt verplicht via een openbare aanbesteding omdat het totaal hoger is dan € 500.000.

Dienstgereling

In het hoogseizoen (1 mei tot 1 oktober) moet op donderdag tot en met zondag 10 keer de retourvaart Wormerveer – Zaanse Schans (maximale vaartijd 25 minuten) gemaakt worden tussen 9.00 en 20.00.

Ook Zaanse Schans – Zaandam (maximale vaartijd 25 minuten) moet 10 retourvaarten krijgen.

Tussen Amsterdam – Zaandam (maximale vaartijd 50 minuten) zijn 5 retourvaarten genoeg.

In het laagseizoen (1 oktober tot 1 mei) moeten alle trajecten 3 retourvaarten krijgen.

Prijzen

Amsterdam–Zaandam, Zaandam–Zaanse Schans en Zaanse Schans-Wormerveer mag maximaal € 5,- voor een enkele reis en € 8,- voor een retour kosten. Kinderen onder de 11 jaar oud en fietsen zijn gratis.

Volgens Rob Vooren, de huidige exploitant van de Zaanhopper zijn de eisen van de aanbesteding zodanig dat het alleen voor een grotere rederij interessant kan zijn die al een behoorlijke hoeveelheid passagiers vanuit de eigen organisatie heeft.

Op de foto de Zaanboot van rederij Wolfrat die nu op de Zaan vaart.