Zaanstad wil de bootverbinding tussen Amsterdam, Zaandam, de Zaanse Schans en Wormerveer voor de periode 2018-2022 voor maximaal € 600.000 subsidiëren.
De nieuwe exploitant moet daarvoor in het hoogseizoen dagelijks 10 retourvaarten tussen Zaandam, de Zaanse Schans en Wormerveer maken.
Om de duurzaamheid te bevorderen wil gemeente elektrische boten en stelt € 100.000 ter beschikking voor de inbouw van elektrische aandrijving in de boten die de verbinding moeten onderhouden.
De gemeente Zaanstad wil niet meer jaarlijks subsidiëren maar een contract voor een periode van vier jaar met een optie tot verlenging afsluiten. Jaarlijks wordt nu € 150.000 subsidie gegeven. Per passagier was het in het afgelopen seizoen een subsidie van € 15 à € 18.
De keuze verloopt verplicht via een openbare aanbesteding omdat het totaal hoger is dan € 500.000.
Dienstgereling
In het hoogseizoen (1 mei tot 1 oktober) moet op donderdag tot en met zondag 10 keer de retourvaart Wormerveer – Zaanse Schans (maximale vaartijd 25 minuten) gemaakt worden tussen 9.00 en 20.00.
Ook Zaanse Schans – Zaandam (maximale vaartijd 25 minuten) moet 10 retourvaarten krijgen.
Tussen Amsterdam – Zaandam (maximale vaartijd 50 minuten) zijn 5 retourvaarten genoeg.
In het laagseizoen (1 oktober tot 1 mei) moeten alle trajecten 3 retourvaarten krijgen.
Prijzen
Amsterdam–Zaandam, Zaandam–Zaanse Schans en Zaanse Schans-Wormerveer mag maximaal € 5,- voor een enkele reis en € 8,- voor een retour kosten. Kinderen onder de 11 jaar oud en fietsen zijn gratis.
Volgens Rob Vooren, de huidige exploitant van de Zaanhopper zijn de eisen van de aanbesteding zodanig dat het alleen voor een grotere rederij interessant kan zijn die al een behoorlijke hoeveelheid passagiers vanuit de eigen organisatie heeft.
Op de foto de Zaanboot van rederij Wolfrat die nu op de Zaan vaart.
vaart die boot al,... dan willen wij graag een keer mee. heb hem nog niet gezien in Wormerveer....
Het zou nog mooier zijn als er gevaren kon worden met maritiem erfgoed..
De Zaanse Schans is vol! Voor bewoners en toeristen vind ik een kwartierdienst op de Zaanlijn (spoorlijn Amsterdam - Uitgeest) op zaterdag en zondag veel effectiever!
Wat super leuk voor de kids wij gaan.regelmatig naar artis en zo begint het avontuur all in wormerveer
Nee hoor, ik probeer gewoon OV-modaliteit met OV-modaliteit te vergelijken. Met de trein of bus ben je er volgens mij gewoon sneller van Amsterdam in Zaandam/Zaanse Schans/Wormerveer. Als ik het artikel goed interpreteer, is de boot met een berg subsidie nog duurder dan de trein of bus. Het is leuk voor toeristen/dagjesmensen (en ik zou er ook best wel een keertje gebruik van willen maken), maar wat voegt het verder toe qua bereikbaarheid?
mensen die met die boot gaan hebben geen haast en doen het voor de gezelligheid, en dat voegt het toe GEZELLIGHEID en geen haast
Dit kan een leuk idee zijn voor toeristen. Maar is dit niet een klein beetje weggegooid geld?
Connexxion heeft al een busverbinding tussen Amsterdam Centraal en de Zaanse Schans (lijn 391). In het hoogseizoen komt daar versterking bij in de vorm van lijn 891, die zonder tussenhaltes van Amsterdam Centraal naar de Zaanse Schans rijdt.
U gaat een busreis toch niet vergelijken met een bootreis? of doet U een cruise ook per bus?