18 euro subsidie per Zaanboot-passagier

De gemeente Zaanstad betaalt per jaar € 125.000 voor de exploitatie van de Zaanboot die tussen Amsterdam en de Zaanse Schans heen en weer vaart.

In 2016 worden 7000 passagiers op de verbinding verwacht wat neerkomt op bijna € 18 subsidie per reiziger. In de voorgaande jaren was dit bedrag nog hoger, € 25 in 2014 en € 23 in 2015.

Voor de Zaanhopper is het subsidiebedrag € 25.000 per jaar. In 2016 worden 1800 passagiers verwacht, waarvoor de gemeente naar schatting € 13,77 per passagier neertelt.

De gegevens zijn openbaar geworden door vragen van Romkje Mathkor (GroenLinks) en Hans Kuyper (ROSA) over de bootverbinding.

Hieronder het aantal passagiers.

zaanboot-zaanhopper

Yada Yada

Daarnaast hebben de exploitanten ook inkomsten uit kaartverkoop en volgens de gemeente van Yada Yada:

“Yada Yada Market (Hembrugterrein) heeft vorig jaar meegedaan als derde partij naast de rederij en de gemeente. Na een evaluatie na 3 maanden exploitatie heeft Yada Yada zich in februari 2016 teruggetrokken uit het contract en is de gemeente verder gegaan met de rederij.”

In 2015 maakte Zaanstad bekend dat ze voor € 52.500 garant wilde staan voor de bijdrage van Yada Yada aan de Zaanboot. Bovendien betaalde ze de haven- en kadegelden van zowel Amsterdam als Zaanstad. Totaal gaat dat om € 15.280. Samen een bedrag van € 67.780.

Het lijkt er dus  op dat die bijdrage van Yada Yada ook van de gemeente komt als inderdaad gebruik gemaakt is van de garantstelling. Of de havengelden daar nog bovenop komen of in het bedrag van € 125.000 zitten is niet duidelijk. De Orkaan heeft de woordvoerder van wethouder Verschuren en de vragenstellers om commentaar gevraagd, zodra dat binnen is wordt dit artikel bijgewerkt.

GEEN BOOT GEZIEN

Mathkor en Kuyper vroegen ook naar klachten, dat waren er niet genoeg om de rederij op de vingers te tikken aldus de gemeente, maar klachten waren er wel, drie stuks volgens de gemeente in 2016.

“Wij wilden graag de boot van 12.45 uur nemen en waren ruim op tijd bij steiger, om 12.35 uur (…) we hebben zeker tot 13.25 uur staan wachten. GEEN BOOT GEZIEN. Mijn man heeft diverse malen het 06 nummer gebeld wat aangegeven staat onder het tijdsschema, GEEN GEHOOR. (…) Ik denk niet we dit snel zullen herhalen of aanbevelen naar anderen.” (13 augustus 2016)

“Wij zijn helemaal verliefd op de Zaanboot. We plannen zo mogelijk het liefst onze uitjes tussen Amsterdam en Zaandam, OM de Zaanboot heen. Met vrienden of met elkaar. Maar we hebben nu al voor de derde keer misgegrepen. Hij vertrekt 10 minuten te vroeg of is nergens te bekennen. De boot vaart niet volgens de dienstregeling. En is daardoor derhalve niet betrouwbaar.” (17 juli 2016)

“Terug wilden we met de boot van 18.30 uur en we waren om 17.50 al op steiger 14 en hebben geen boot gezien?! (…) Uiteindelijk zijn we maar om 18.50 vertrokken van de steiger en met de trein naar Zaandam gegaan. En in Zaandam moesten we met een taxi naar het Hembrugterrein omdat de auto daar stond geparkeerd.” (28 mei 2016)

3 Reacties op 18 euro subsidie per Zaanboot-passagier

  1. Paul schreef:

    fantastisch idee om een ferry-verbinding te hebben tussen Zaandam en Amsterdam centraal, maar dan moet deze wel zoals een GVB- of connexxion ferry volgens een strak schema varen, en een snelle verbinding opleveren. Betalen voor de ferry vind ik niet erg, maar dan graag met OV chipkaart in plaats van contant.

    Ik denk dat dit meer levensvatbaar wordt als er meer woningen en reuring op de Hembrug komen: Yada Yada is leuk maar niet genoeg als trekker.

  2. Henk schreef:

    De passagiers op de Zaanboot zitten zeker in het ruim!! Als ik die boot over de Zaan zie varen zit er geen kip op, weet niet waar ze die 7000 vandaan halen. Bij de Zaanhopper kan ik mij nog wat bij voorstellen, daar zitten regelmatig passagiers op. Ik zou zeggen haal die Zaanboot uit de vaart en laat de Zaanhopper varen tussen Amsterdam en de Zaanseschans en geef die dan wat meer subsidie.

  3. Huibert Latenstein schreef:

    Woon aan de Zaan en ik zie er nooit iemand op. Af en toe nog wel eens wat mensen op de Zaanhopper. Lijkt mij dat de subsidie in deze tijd wel beter kan worden besteed voor zo’n boot waar nooit iemand op zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *