Een grootschalig Molenmuseum op de Zaanse Schans is een “wezensvreemd element” volgens het Zaans Museum.
Het Zaans Museum en de Vereeniging de Zaansche Molen (Molenmuseum / Wereld van Windmolens) staan lijnrecht tegenover elkaar bij de toekomstvisie voor de Zaanse Schans.
Museum-directeur Hovers is tegen een “verenigingsgebouw” midden op de Schans, volgens de Zaansche Molen heeft het gebouw van het Zaans Museum “geen enkele aantrekkingskracht”.
De Wereld van Windmolens wordt volgens Zaans Museum-directeur Jan Hovers “een experience-achtige introductie midden op de Schans”. Hovers snapt dat de Zaansche Molen graag een “molenwerkplaats annex verenigingsgebouw” op het Landje de Haan wil, maar volgens hem is een scheepswerf/helling op die plek logischer.
Als er een scheepswerf op het Landje de Haan komt, is een gezamenlijke entree voor de Wereld van Windmolens (onder) en Zaans Museum op de huidige plek logischer volgens Hovers. De parkeergelegenheid daar kan uitgebreid worden.
Ook stelt hij dat de Wereld van Windmolens concurrerend zal werken voor het Zaans Museum. Dat “de beoogde locatie is doordacht en gebaseerd op breed onderzoek” is volgens hem niet juist.
Het klokkenmuseum Museum Zaanse Tijd hoeft van het Zaans Museum niet te verdwijnen. Een Cacao Experience noemt Hovers “uiterst inefficient” omdat er ook al een Verkade Experience is.
Ook pleit Hovers voor een ‘all-inclusive’ toegangsbewijs in de vorm van een Zaanse Schans Card in plaats van voor elke attractive apart toegang te heffen.
Wereld van Windmolens
Het Molenmuseum wil uiteraard wel graag aan de Zaan, en vraagt daarom van de gemeente een bijdrage van € 1 miljoen (een derde van de benodigde kosten).
Dat er concurrentie is tussen de Wereld van Windmolens en het Zaans Museum klopt volgens de Vereeniging de Zaansche Molen niet. Alle ondernemers en instellingen op de Schans profiteren van de molens en de andere activiteiten.
“Ook het Zaans Museum lift duidelijk mee op deze bezoekersstroom, temeer daar de oninteressante uitstraling en de afgezonderde ligging van het museumgebouw zelf geen enkele aantrekkingskracht naar het grote publiek doen uitgaan.”
Het rapport Musea op de Zaanse Schans, 2030 door TiMe (Timmer & Meijer) is in juni van dit jaar gereed gekomen, vorige week verscheen het op de website van de gemeente. De commentaren van het Zaans Museum en de Zaansche Molen staan in de bijlage van dat rapport en zijn in mei van dit jaar al geschreven.
Update: Zaans Museum directeur Jan Hovers stelt dat de tijd de commentaren op het rapport inmiddels heeft ingehaald:
“Het klopt inderdaad dat dit op deze wijze gespeeld heeft. Alleen is het inmiddels oud nieuws; het stuk moet eigenlijk in de verleden tijd worden gesteld, te beginnen met “Zaans Museum en Zaansche Molen botsten…”. Er is sprake van voortschrijdend inzicht, resulterend in een goed gesprek afgelopen zomer tussen Zaans Museum, Zaansche Molen en Zaanse Schans waarbij iedereen in het belang van één totale Zaanse Schans nader tot elkaar is gekomen. Er wordt dus niet meer gebotst. Het Zaans Museum heeft altijd de ambities van het Molenmuseum om naar de Zaanse Schans te komen begrepen en gerespecteerd. De angel zat echter inderdaad in de locaties en de vorm van samenwerking t.a.v. de onderlinge concurrentiepositie. Dat is inmiddels naar tevredenheid uitgepraat. De Zaansche Molen richt zich op de verdere ontwikkeling van De Wereld van Windmolens op Landje de Haan en het Zaans Museum heeft plannen in voorbereiding voor een centraal entreegebouw voor bezoekers aan De Zaanse Schans dat tevens een brug zal slaan tussen het Zaans Museum en de Zaanse Schans. Het museum zal deze op 28 november tijdens de bijeenkomst ‘Ontwikkelstrategie Zaanse Schans 2030’ presenteren. Daarnaast werkt het Zaans Museum aan het verder uitbouwen van het succes van de all inclusive kaart, de Zaanse Schans Card.”
Echt weer de Zaan ten top. Elkaar het licht in de ogen niet gunnen gelijk de bloedgroepen in Zaanstad. Bang dat er één ook maar een € meer krijgt dan de ander. Wees nu eens sterk en bedenk samen een plan wat past tussen De Poel en de Ringdijk. Ja en misschien toch die N515 afsluiten
een onafhankelijk en grootschalig molenmuseum is een enorme aanwinst voor de Zaanse Schans.
De toeristen komen immers voor de molens! Het is volkomen begrijpelijk dat het molenmuseum en de vereniging De Zaanse Molen zelfstandig willen blijven en niet onder de regie van de Zaanse Schans/Zaans museum directie willen resorteren.
Dat zelfde geldt ook voor Klokkenmuseum Zaanse Tijd : Hou zoveel mogelijk je eigen zelfstandigheid en de regie over verzameling-publieks-en expositiebeleid want voor je het weet worden net als in het Honig Breet Huis de originele pastels vervangen voor ingelijste plaatjes en worden ook de bijzondere klokken naar het Zaans Museum gehaald onder het mom van betere conservering.
Een beter idee is om het Zaans Museum door het molenmuseum over te laten nemen zodat de toerist in combinatie met de Verkade experience een echte reden heeft om naar binnen te gaan.
Ik ben voor het samengaan van het Molenmuseum, de vereniging De Zaanse Molen en de Zaanse Schans/Zaans museum.
Lang leve het molencluster!
Wat lees ik nu? "Het klokkenmuseum Museum Zaanse Tijd hoeft van het Zaans Museum niet te verdwijnen." Dat hoeft helemaal niet.
Museum Zaanse Tijd vertegenwoordigt een onderdeel van de Zaanse canon, de Zaanse uurwerkmakerij. We onderzoeken de mogelijkheid van een intensief samengaan van het Zaans Museum en het Museum Zaanse Tijd. Via een externe partij hebben we al een aanzienlijk bedrag gekregen om onze presentatie om te vormen tot een publieksvriendelijke, kwalitatief hoogstaande bijdrage aan het museale verhaal op de Zaanse Schans.
We gaan dit jaar ongeveer 18.000 bezoekers halen, zo'n 6.000 meer dan in de twee voorgaande jaren. Ook dat is het resultaat van meer samenwerking tussen Museum Zaanse Tijd en het Zaans Museum op de Zaanse Schans. Met name de ontwikkeling van een all inclusive Zaanse Schans Card, waarmee bezoekers een kaartje kopen voor alle betaalde locaties op de Zaanse Schans in één, werpt z’n vruchten af. Net als het Zaans Museum legt Museum Zaanse Tijd de nadruk op promotie van de ‘totaalbeleving’ van de Zaanse Schans boven alleen de eigen locatie. En dat slaat overduidelijk aan bij het publiek; dat komt vooral voor het totaalplaatje van de Schans en niet voor afzonderlijke attracties.
Samen met het Zaans Museum willen we een extra laag aanbrengen in de ervaring van de Zaanse Schans, waarin het clichébeeld van Holland met zijn molens, houten huisjes, klompen en eindeloze luchten betekenis krijgt. Hiermee geven we een bijdrage aan een toekomstgerichte ontwikkeling van de Zaanse Schans, waarin het nu overheersende plaatje van geweldige stromen bustoeristen wordt aangevuld met het aanbod van een kwalitatieve beleving.
Carel Hofland
directeur Museum Zaanse Tijd
Zelfs Monet kwam voor de molens !!
Doe dan Monumento Urbano maar naar de Schans. Of de Wormer Beschuittoren (die nog gebouwd moet worden).
Moet wanneer ik dat gebouw op die plek zie, nog altijd denken aan een bekende Zaandijker welke het "het monster van de Kalverpolder"noemde. Ben perzoonlijk voor het molenmuseum op de Museumlaan te houden. Tenslotte het oorspronkelijke "huis met de ijzeren brug" is het begin van de Vereniging Zaanse Molen. Maar we leven anno 2016 en de tijden zijn nu eenmaal veranderd.
Co, dat hebben ze in het verleden ook al eens geprobeerd, en dat is gelukkig niet doorgegaan. Het Czaar Peterhuisje hoort bij de Russische Buurt. Onze buurt vaart er wel bij. Er wordt flink gebouwd in oude stijl, en panden worden opgeknapt. Het geeft nog steeds veel frustraties bij zeer velen, dat destijds het Zaans Museum in deze vorm op de Zaanse Schans is gekomen.
Inderdaad, het Zaans Museum zou overal kunnen staan. En ook wat die Monet betreft ben ik geneigd het erg met je eens te zijn. Is trouwens al eens onderzocht hoeveel Zaankanters het museum en/of de Schans bezoeken? Misschien moeten we ook het Czaar Peterhuisje naar de Schans verplaatsen.
Het Zaans Museum als Moulin Rouge zou zeker meer bezoekers trekken dan nu, Co. Laten we wel wezen. Het Zaans Museum is een regionaal museum dat voor de Zaanse historie en de omgeving interessant is. Niet voor toeristen. Daar draagt zelfs een peperduur mislukt schetsje van Monet niets toe bij. Eigenlijk is het Zaans Museum zoiets als een opgetuigd verenigingsgebouw van de Zaanse historie. En daar is niets mis mee, zolang het geen te grote broek aantrekt.
Het Zaans Museum zou er enorm op vooruitgaan als er een molen op werd geplaatst. Het voorbeeld staat in Parijs: de Moulin Rouge. Meteen een mooie link naar de Rooie Zaanstreek van weleer.
De grootste fout die er gemaakt is, is om het Zaans Museum op de Zaanse Schans te plaatsen. Het komt mij voor dat de heer Hovers de realiteit uit het oog is verloren. Want waar anders dan aan de molens dankt de Zaanse Schans haar populariteit? En waarvoor komen al die toeristen naar de Schans? Volgens mij om de molens te zien en niet om het Zaans Museum te bezoeken. En van wie zijn de molens en wie onderhoud die molens? Juist: de Zaansche Molen. Het is naar mijn idee volstrekt logisch dat de Zaansche Molen met de Wereld van Windmolens een plek op de Zaanse Schans wil. Het zou heel goed kunnen dat dit meer publiek zal trekken dan het Zaans Museum doet. Dat is echter niet de Zaansche Molen te verwijten. Naar mijn idee zou het logischer zijn het Zaans Museum naar Inverdan te verplaatsen. Misschien op de plek van het Cultuurkluster?!