Hoe zou de Zaanse Schans eruit kunnen zien in 2030, als er 3 miljoen toeristen verwacht worden?

Een andere ingang, parkeren onder het Zaandijk-veld, een nieuwe fietsroute, meer molens, molenmuseum, en een voetgangerstunnel. Dat staat in een plan voor de Schans dat Zaanstad door een stedenbouwkundig bureau heeft laten opstellen

Het aanbod op de Schans moet meer kwaliteit krijgen wat betekent dat het historische verhaal van het authentiek erfgoed beter verteld wordt maar ook dat openbare ruimte en faciliteiten (wc’s) schoon en heel zijn, dat gastvrijheid hoog in het vaandel staat, dat de informatievoorziening optimaal is, verblijfskwaliteit hoog en dat er “goede spullen in winkels en horeca” wordt aangeboden.

Massatoerisme

Over het massatoerisme bevat het plan een nogal vage omschrijving: “het bezoek van (grote) groepen en commercie dienen wel te worden gefaciliteerd, maar waken voor massatoerisme.” In 2013 worden namelijk 3 miljoen bezoekers verwacht (tegen 1,9 miljoen in 2015).

Om de nieuwe visie te ondersteunen baseert het college zich op twee rapporten, Droombeeld Zaanse Schans 2030 van het bureau BVR en Musea op de Zaanse Schans, 2030 door TiMe (Timmer & Meijer).

Dat is niet de enige input, de Zaanse Molen wil De Wereld van de Windmolens op het Landje de Haan terwijl het Zaans Museum een Museum Zaanse Schans voorstelt.

Parkeren

In het BVR-rapport wordt voorgesteld om de entree bij de Kalverringdijk te maken terwijl het parkeren deels op (of onder) de velden van Zaandijk zou moet gebeuren.

Het college houdt hier een slag om de arm, maar lijkt wel iets te voelen voor de suggesties:

“Door verplaatsing van het parkeren ontstaat de mogelijkheid om enerzijds de capaciteit van het parkeren uit te breiden en anderzijds biedt dit de mogelijkheid om de eenheid in het entreegebied te vergroten, het biedt immers ruimte om de Zaanse Schans en het Zaans Museum beter met elkaar te verbinden.”

Het BVR-rapport – aangevuld met ‘visies en dromen van de andere stakeholders’ – wordt de basis voor de visie van het college en moet in juni 2017 klaar zijn.

Hoe zien de dromen eruit?

Zaandijk heeft nog twee velden – onder één van de velden komt een parkeerplaats. Er komt een “Interpretation Centre” bij de nieuwe ingang naast Duyvis aan de Kalverringdijk en is meer commercie (paarse vlakken). De nieuwe ingang wordt via een voetgangerstunnel met de Schans verbonden.

bvr-kaart-1850

De wereld van Windmolens wordt “het tweede hoofdstation van de museale hoofdstructuur”. Het Zaanse Museum blijft bestaan, het Verkade Paviljoen gaat Verkade Experience heten maar voor het Uurwerkmuseum (De Zaanse Tijd) is misschien wel geen plaats meer.

wereld-van-windmolens

Fietsers gaan in deze visie niet meer over het stuk langs de Walvis maar buigen af en rijden via een nieuw fietspad om het Zaans Museum naar de Leeghwaterweg.

kaart-fietsroute-zaanse-schans

In het zuidelijke stuk, richting De Poel en De Hemmes, kunnen meer molens komen. De Domineestuin zou vergroot moeten worden.

de-poel-zaanse-schans