Begin mei van dit jaar werden er afscheidingen op de Hempont geplaatst om de fietsers van de brommers te scheiden. Na 14 dagen was de afscheiding weer verdwenen.
De scheiding van fietsers en brommers was wel een goed idee, maar voor de brommers was te weinig ruimte in de spits terwijl ze ook onbeschut stonden.
Fietsers moesten voortaan aan één kant staan (aan de kant van Buitenhuizen), de brommers aan de andere kant (IJ-kant). Zo werden de uitlaatgas-producerende weggebruikers gescheiden van de anderen. Het starten van brommers op de pont voordat deze aan de overkant was aangeland, was fietsers een doorn in het oog.
Nu zijn er bordjes geplaatst om het verkeer in goede banen te leiden. Een verbetering volgens het pontpersoneel, maar nog steeds is er eigenlijk te weinig ruimte voor fietsers in de spits. Zij moeten dan op het autodek plaats nemen.
Omdat de tweede Coentunnel veel meer autoverkeer aankan waardoor er minder auto’s van de pont gebruik willen maken, is trouwens meestal goed mogelijk.
Afhankelijk van waar ik wil zijn aan de overkant neem ik ofwel links ofwel rechts plaats van de pont (met fiets). Dat is sowieso sneller, maar ook veiliger. Die keuzevrijheid is mij nu dus ontnomen. Wat kan mij die paar brommers nou schelen.
Wel een goede zet hoor, die scheiding van brommers en fietsers. Nu nog alle brommers elektrisch maken en dan komen we er wel.