Een paar weken geleden schreef De Orkaan over de gescheiden (brom-)fietsvakken op de Hempont, een proef “om de walmenden van de niet-walmenden te scheiden” zoals een fietsende Zaandammer het treffend karakteriseerde.

Vanaf het begin waren er positieve geluiden, vooral omdat de fietsers niet meer tussen de startende brommers stonden, maar er waren ook klachten over het experiment getuige de reacties bij het bericht in De Orkaan:

… te weinig ruimte voor de scooters en teveel voor de fietsers. Bovendien staan de scooters in de wind en regen en de fietsers niet…

… ik moest vandaag met de scooter op het autodek in de regen staan, de twee fietsers stonden lekker onder het afdak…

… ik moest met mijn ELEKTRISCHE 25 KM. scooter tussen de benzinescooters gaan staan.
Dus als milieubewuste rijder sta je dan in de uitlaatgassen bij het wegrijden…

Er zijn te veel bromfietsers en scooters voor te weinig plaatsen wat extra wachttijd in de spits oplevert. Bovendien moeten de gemotoriseerden op het middendek soms in de stromende regen de overtocht maken.

De proef wordt geëvalueerd, de uitslag zal waarschijnlijk zijn dat één overdekte rijstrook aan fietsers wordt toebedeeld en één aan brommers en scooters. Als er te veel brommers en scooters zijn, moeten die naar het autodek.

Het was oorspronkelijk een plan van de Fietsersbond (mei 20130.

De Fietsersbond stelt voor om één van de huidige drie rijstroken voor auto’s te bestemmen voor brom- en snorfietsen. In de vakken die nu voor fietsers bestemd zijn, worden brom- en snorfietsen niet meer toegestaan. We verwachten dat deze oplossing weinig effect heeft op de doorstroming van het autoverkeer, geen nadelen heeft voor brom- en snorfietsers.

Sommige fietsers waren heel tevreden over de nieuwe oplossing en lieten dat via Twitter weten.

Anderen zagen minder voordelen: te weinig ruimte voor brommers, en niet overdekt.