Niet in 2005, 2008, 2009, 2011, 2013, 2015 of 2017 (dat waren de eerdere plannen) maar pas in juli 2018 rijden de eerste metro’s met passagiers tussen Amsterdam-Noord en het Centraal Station.
Maar waarom daar stoppen? Waarom geen Metro naar Zaandam? Kogerveld? Zaanse Schans? Krommenie?
Voor Zaankanters komt het centrum van Amsterdam dichterbij. Het eindstation, station Noord, komt vlakbij de A10 te liggen.
Het nieuwe eindstation ligt bovengronds in de middenberm van de Nieuwe Leeuwarderweg (IJtunnelweg) ter hoogte van de IJdoornlaan. Vanaf het Centraal Station duurt een rit naar station Noord een paar minuten. Dagelijks zullen zo’n 42.500 passagiers op dit station de metro nemen.
Zowel Zaanstad als Purmerend dromen van het doortrekken van de metro naar hun gemeente.
Hart voor Stad schreef recent in een brief aan het college van B&W naar aanleiding van het Maak.Zaanstad-plan dat het een goed idee was om opnieuw naar die verbinding te kijken.
Er zijn vijf ideeën voor een nieuwe metrolijn:
- een verbinding naar de Achtersluispolder, die dan van bedrijventerrein naar woon/werkbuurt zou moeten worden omgetoverd.
- station Kogerveld moet als een nieuwe ‘hub’ gaan fungeren. Daarmee kan ook de verbinding met Schiphol verbeterd worden.
- verbinding met de Zaanse Schans
- doortrekken metro naar Krommenie
- ondergrondse metroverbinding tussen de stations Kogerveld en Zaandam
De Noord-Zuidlijn heeft inmiddels 3,1 miljard gekost en is daarmee volgens de Volkskrant het duurste OV-project ooit in het land.
Fantastich plan, gewoon bij Noord 3 aftakkingen maken 1 richting Zaanstad, 1 richting Purmerend, en 1 richting Volendam! Met dat eindpunt in Noord moeten veel mensen dan overstappen, en er moet een giga parkeerplaats voor auto's komen, dus ja. Gewoon doortrekken naar de 3 genomede gemeentes! Zo recuderen we het verkeer op de weg en milieuvervuiling, en kunnen we veel sneller reizen! Doen dus!
Lees aub de hele brief en geef dan pas een oordeel. We (bestuurslid HvS) hebben uiteraard een financiele onderbouwing. Juist de verbetering van de O/W verbinding bij de Guisweg geeft lucht en geen hartinfarct! En wat te denken als de spoorbrug aangevaren wordt en er langdurig uit ligt.Dan komt een metro als geroepen.
Heb je wel eens nagedacht over hoe die spoorlijn moet zakken?
Is een hoop wensdenken . Want een metro kan alleen uit als er ook passagiers wonen. En tussen Noord en welk station in Zaanstad dan ook woont hooguit anderhalve man en een paardekop. Wil een metroplan kans van slagen hebben dan zal men het gebied tussen Noord en Zaanstad moeten bebouwen. Hart voor de stad roept veel maar vergeet gemakshalve dat al dit soort plannetjes heel veel geld en dus ook groen gaat kosten. Net als hun plan voor de verdiepte aanleg van het spoor , luchtkastelen die voorlopig onbetaalbaar en verkeerstechnisch Zaanstad in hartinfarct duwt.
Dat zou fijn zijn! Geen overstappen, maar een regelrechte verbinding tussen Zaandijk en de Zuidas. Ik ben voor!
Begin jaren 70 van de vorige eeuw werd in de plannen voor de Zaanstreek en na 1974 Zaanstad, rekening gehouden met een zgn. Sneltram die Amstelveen, Amsterdam en Zaandam zouden verbinden. Het tracee liep naar nieuwbouwwijk Het Kalf, parallel aan de Scholtenweg. Aan het eind was een draaicircel bedacht voor de terugreis. Lang is die gereserveerd geweest. Uiteindelijk is er de halfronde flat met appartementen op die teservering gebouwd. Als ik mij goed herinner van architect Kees Rijnbout. Te hopen valt dat een metroverbibding met Zaanstad niet nog 40 jaar op zich laat wachten.