Volgens de gemeente Zaanstad is het opheffen van de halte bij het crematorium slechts “een mogelijkheid” en is er “nog niks definitief”.
De rayonmanager Zaandam van vervoerder Connexxion heeft echter al een memo rondgestuurd waar de opheffing wel degelijk “definitief” wordt genoemd.
Bussen zouden door de halte bij de begraafplaats te mijden een minuut sneller zijn. Voor busreizigers die naar het uitvaartcentrum moeten en van de bus gebruik moeten maken, is het daarentegen een stuk extra lopen, wat vooral voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn, een hindernis kan worden. Wij deden er inclusief stoplicht-tijd 6 minuten en 42 seconden over.
Minuut sneller
De gemeente is resoluut, er is niks definitief laat een woordvoerder weten:
“Mede op verzoek van Zaanstad wordt gewerkt aan de versnelling van de buslijnen naar Amsterdam in het kader van de Zaanijtangent. In dit kader wordt het straks mogelijk buslijnen via de Thorbeckeweg te leiden. Dat is een minuut sneller.
Welke buslijnen dit betreft is nog onderwerp van studie. Er zijn hoe dan ook gevolgen voor de bushalte bij de hotels. Het opheffen van de halte is een mogelijkheid. Maar op dit moment is er nog niks definitief. Connexxion doet een voorstel in haar vervoerplan. De vervoerregio neemt een besluit. Zaanstad geeft daarin een advies.”
Op de vraag of De Orkaan het rapport (of de ‘studie’) mag hebben waarin die minuut tijdwinst wordt aangetoond, blijft het antwoord uit.
Bij Connexxion bevestigen drie bronnen onafhankelijk van elkaar de definitieve plannen om de halte ‘Hotels Vijfhoek’ te schrappen.
Busbaan
Rayonmanager Onno Oosterhof stelt echter tegenover De Orkaan dat de versie van de gemeente klopt: niks is definitief, het zijn slechts plannen. Als we doorvragen naar het memo stelt Oosterhof dat, als het al bestaat, dat hij het niet ondertekend heeft.
Beide lezingen zijn onjuist. Onder het Connexxion-memo waarover De Orkaan beschikt, staat niet alleen de naam van Onno Oosterhof maar ook zijn handtekening. De passage waar het om gaat:
“Het is nu definitief dat, tegen de zin van Connexxion in, de halte Vijfhoek Hotels in beide richtingen zal komen te vervallen. De route richting de Vlinder zal via de busbaan langs de Thorbeckeweg gaan lopen.”
Vervoerregio Amsterdam
Alles wijst op het schrappen van de haltes. Eerder gaf Zaanstad al aan dat de halte niet essentieel was (en dus kon vervallen), en bovendien wordt de busbaan al aangelegd.
Alle partijen proberen elkaar de Zwarte Piet toe te schuiven, maar alles duidt erop dat het Zaanstad het voortouw genomen heeft bij het besluit. De gemeente is lid van de Vervoerregio Amsterdam. Dat zoiets zonder inbreng van verkeers-wethouder Addy Verschuren is gebeurd lijkt zeer onwaarschijnlijk.
Vragen
De Orkaan heeft vandaag opnieuw vragen over de halte gesteld aan de wethouder Verschuren:
Heeft Zaanstad voorgesteld (direct of via de Vervoerregio) dat de halte wordt opgeheven?
“Nee”
Weet Zaanstad van de concrete plannen (memo Connexxion) over die opheffing?
“Er wordt nagedacht over het anders routeren van 3 buslijnen. Er is nieuw infrastructuur. Doel is proberen de dienst sneller te maken. Welke buslijnen dit betreft is nog onderwerp van studie. Het opheffen van de halte is een mogelijkheid. Maar op dit moment is er nog niks definitief.”
Kan Zaanstad ons het document (is eerder om gevraagd) verstrekken waarin de minuut tijdwinst door over de Thorbeckeweg te rijden, wordt aangetoond?
“Er is daar geen ‘document’ van. Is ervaring/vakmanschap van VRA, Zaanstad en Connexxion.”
Vindt de wethouder dat het ontbreken van een bushalte bij de begraafplaats/crematorium inderdaad geen probleem is?
“Als wethouder kijk je bij alle infrastructurele aanpassingen naar het geheel. Het streven is om zo veel mogelijk aanpassingen positief voor iedereen te laten verlopen. Het is niet uitgesloten dat niet iedereen 100% tevreden is. Het opheffen van de halte is een mogelijkheid. Maar op dit moment is er nog niks definitief. Wij wachten de plannen van Connexxion af.”
De snelste route zonder die dure busbaan investering is gewoon door de achtersluispolder over de noorder ij en zeedijk en de oostzanerdijk en dan vlak voor de coentunnel invoegen, of er onderdoor A.-noord in. Of over de Westkoldijk voor industrie oostzaan. Zo kun je alle kanten op... Hele mooie en snelle route, is niets mis mee. infrastructuur ligt er al.