Buren van Westzijde 390 in Zaandam zijn blij dat er eindelijk plannen zijn voor deze verloederde ‘gribus’. Minder blij zijn ze met de plannen zelf: te groot, te hoog, verkeersonveilig en meer parkeerproblemen in de buurt.
Twee buren van het perceel, Paula Kroon en Joep van Houts spraken in tijdens het Zaanstad Beraad waar de plannen voor het eerst aan de orde kwamen. Behalve over de omvang van de plannen, hadden ze ook zorgen over de forse vervuiling en vragen over de zorginstelling die nog niet bekend is.
Het gebouw voor 30 zorgappartementen zou minstens 14 meter hoog worden waardoor het zon bij de buren weg zou nemen. Van de 15 parkeerplaatsen die er zouden moeten komen zijn er maar 13 ingetekend. Dat er voor 30 appartementen, inclusief bezoek, leveranciers en personeel, maar 15 parkeerplaatsen nodig zouden zijn, werd betwijfeld, het zou in ieder geval leiden tot meer parkeeroverlast. Nu al wordt in de buurt structureel op trottoirs geparkeerd. In het voormalige café De Ruif aan de overkant zouden ook nog 4 appartementen komen. Daardoor nemen de parkeerproblemen nog meer toe.
Veilig?
Een woongebouw met uitritten op dat stukje Westzijde is niet zonder risico. Het is precies tegenover het kruispunt met de Rembrandtstraat en Frans Halsstraat en er wordt regelmatig erg hard gereden (een jaar geleden raakte een scooterrijder ernstig gewond na een aanrijding met een auto die minstens 90 km reed).
Van Houts pleitte voor een gebouw van twee bouwlagen met één kapverdieping zoals dat volgens het huidige bestemmingsplan mogelijk is. Met de eigenaar Van den Bruele Vastgoed heeft de buurt contact gehad over alternatieve plannen. Bijvoorbeeld over een plan van 25 woningen, dat zou zijn afgeschoten door Zaanstad omdat de uitritten op die plek te gevaarlijk zouden zijn. Ook een plan voor 5 luxe stadsvilla’s zou om die reden gesneuveld zijn. Het bevreemdde Van Houts dat een gebouw met een uitrit voor 15 auto’s dan wel de zegen kreeg van de gemeente.
Over die verschillende plannen ontstond onduidelijkheid tijdens het Zaanstad Beraad. Wethouder Breunesse wist niet van het plan voor 25 appartementen. Hij wist alleen van het plan voor de 5 villa’s die een quickscan van de gemeente niet zou hebben overleefd. Om het nog ingewikkelder te maken doken er in de discussie ook plannen van 3 en/of 4 woningen op. Online is inderdaad een aanbieding van 3 bouwkavels te zien. Die zouden in de verkoop zijn voor prijzen tussen de € 550.000 en € 650.000. Wethouder Breunesse zei niet op de hoogte te zijn van die plannen.
Hoe hoog?
Op het lang leegstaande terrein aan de Westzijde 390 moet een zorgcomplex met 30 wooneenheden, voor senioren die 24-uurs ondersteuning nodig hebben, komen. In de plannen zijn twee verschillende dingen over de hoogte te vinden, het zou ‘maximaal 14 meter hoog’ zijn, maar aan de Zaankant zou het ook ‘meer de hoogte’ in kunnen.
In het Zaanstad Beraad werd de ‘startnotitie’ besproken, daarna komt er een Ruimtelijk Programma van Eisen, en dat moet dan leiden tot een bestemmingsplan. Voor 2027 wordt er niet gebouwd.
Parkeerproblemen
Raadsleden waren wel enthousiast over plannen voor seniorenwoningen, maar de meningen waren verdeeld over de invulling. Jos Kerkhoven (DZ) maakte zich zorgen over het parkeren en vond het ‘onwenselijk qua volume’. Ook Marianne de Boer (LZ) vond het te grootschalig en vroeg zich af waarom de eerdere plannen waren afgewezen: ‘waarom zijn nog meer verkeersbewegingen dan wel veilig?’ Merel Kingma (D66) en Sietse Oppenhuizen (CU) onderschreven dat laatste probleem, alhoewel, voegde Oppenhuizen daaraan toe: ‘hebben die bewoners wel parkeerplaatsen nodig?’ Ook Tjeerd Rienstra (VVD) maakte zich zorgen over de toename van de parkeervraag. Menno Barends (PVV) pleitte voor het verschuiven van de inrit.
Menno de Haas (ROSA) kon wel leven met een ‘iets hoger’ gebouw aan de Zaankant. Stella Pieterson (PvdD) wilde ‘een semi-openbaar stuk aan de Zaan’. Marc Wit (CDA) vond het een ‘fantastisch initiatief, de eenzaamheid onder ouderen is groot’. Hij wilde regelen dat Zaanse senioren die een huis voor anderen achterlaten voorrang zouden krijgen. Het meest enthousiast was Perry van der Velden van de POV: ‘een mooi initiatief, de grenzen van het mogelijke moeten worden opgezocht’.
Zorgaanbieder
Wethouder Breunesse (GL) kondigde aan de zorgen te onderzoeken, het Ruimtelijk Programma van Eisen (RPvE) wordt in begin 2025 verwacht. Daarin staat ook dat de zorgaanbieder bekend moet zijn. Er wordt nu wel al met meerdere instellingen gepraat aldus de wethouder. Er zijn inderdaad te weinig (13) parkeerplaatsen, dat moeten er 15 worden. Er worden geen parkeerplaatsen aan de openbare ruimte onttrokken. Of er een ‘openbaar doorzicht’ op de Zaan komt is de vraag. Er komt onderzoek naar de verkeersveiligheid. En kan je Zaankanters die een woning achterlaten voortrekken? Volgens de wethouder zou dat juridisch wel eens een probleem kunnen zijn.
Het terrein was eerder van Havenhout Zaanstad voor de productie van drijvende steigers. Toen zij naar Assendelft vertrokken, werd in 2019 het perceel aangekocht door Ivar Moens en Rogier Kerstel met de ambitie om er woningen te realiseren. In 2020 werd het terrein kortstondig gekraakt. Uiteindelijk verkochten Moens en Kerstel het aan Van den Bruele Vastgoed B.V. uit Bilthoven, die aanvankelijk een plan voor ‘vijf royale stadsvilla’s’ wilde ontwikkelen.
Door Piet Bakker. Info uit Zaanstad Beraad, Startnotitie, aanbiedingsbrief aan gemeenteraad en eerdere artikelen op De Orkaan. Foto onder: Google Streetview (2024). Boven: impressie van de nieuwbouw met inzet van Joep van Houts en Paula Kroon.
Mooie plek om te wonen. Kan het gecombineerd met de wens van velen voor meer "gloppen" ( uitzichtjes naar de Zaan, bijvoorbeeld door openbaar groen aan te leggen daar). Dat is ook wenselijk, wat meer connectie met de rivier, dat je een bootje kan volgen als je langs de Zaan fietst. Zo zonde dat het allemaal is dichtgepleisterd met woningen. Groen, natuur, ruimte hebben we ook nodig tussen al die nieuwbouw, de dichttimmering van de Zaan aan de Westzijde mag wel wat minder.
Verkeersdrempels kunnen geplaatst worden om de uitritten veiliger te maken. Lijkt mij sowieso een goed plan om het hard rijden op de Westzijde tegen te gaan!
Een seniorenwoning die 24uur per dag ondersteuning nodig hebben dat heet toch een verpleeghuis? daar is een indicatie voor nodig. Vreemde discussie over voorrangregels ook...
Ik zeg doen!!!! Senioren die 24 uur zorgbehoeftig zijn zullen niet meer zo gauw met de auto gaan rond crossen. Tenzij ze een fitte partner met rijbewijs hebben. Maar bezoek ( vaak ook niet meer zo jeugdig en mobiel) en zorgverleners moeten hun auto wel dichtbij kwijt kunnen. En is er genoeg bergruimte voor scootmobiels?
heb je een indicatie nodig om daar te wonen?
Mooi initiatief, maar uh.... wooneenheden van maximaal 14 meter hoog? Zijn die senioren dan zo lang?
Plafond witten wordt nog een hele klus dan.
ik ga me alvast inschrijven lekker weer aan de Zaan
geweldig het brengt doorstroming , minder eenzaamheid, eindelijk aandacht voor deze groep zei hebben vaak in armoe dit land na de oorlog weer met hardwerkende opgebouwd.
Super goed!
Beetje doorstroom voor die ouderen die nu vaak in eenzaamheid hun tijd doorbrengen.