De stad waar Zaans D66-wethouder Dick Emmer zopas is aangetreden als gemeentesecretaris, heeft onverwacht een mokerslag uitgedeeld aan ZNSTD.
Maandag werd –zonder enige waarschuwing- de nieuwe huisstijl en het logo van de televisiestad gepresenteerd.
Gisteravond werd aan Stadhuisplein 100 in allerijl een vergadering belegd over de nieuwe ontwikkeling.
Hliversum lijkt – zonder handschoenen- de aanval te hebben geopend op ZNSTD:
Hoewel de woordvoerder van wethouder Dennis Straat – die ZNSTD professioneel op de kaart poogt te zetten – in eerste instantie meldt dat deze ‘vooralsnog teveel uit het lood is geslagen’ om te reageren, ontvingen wij net alsnog mail:
‘Het logo ‘ZNSTD’ en de klinkerloze look en feel is een rijke erfenis van burgemeester Faber, die er een ton voor over had. Het werkte, want tot maandag waren wij aanmerkelijk meer infantiel dan steden als Harlingen (heeft wad), Veendam (er is meer in Groningen), Vlagtwedde (de op één na mooiste gemeente), HarDEnberg, AlKmaAr prAchtStad (iets met kaas? Red.), en Emmen (M&. Maak het mee!). Zij konden niet aan ons tippen. Maar heel ‘toevallig’ komt Hliversum met een overtreffende trap op het moment dat Dick Emmer daar arriveert. We krijgen de onderste steen boven...’
Directeur Citymarketing Zaanstreek Lex Kruijver, wil – niet op camera – kort reageren op de ‘minne streek’ van Hliversum:
‘Ik denk dat ze die fout er expres in hebben gezet! Puur voor het effect! Vergeef me, maar ik krijg het niet uit mijn strot…’
Als hij het toch probeert, klinkt het alsof hij een fles rum achterover heeft geslagen:
‘Hllllivurssum’
Om eerlijk te zijn – en dan zijn we even eerlijk – hebben wij het vermoeden dat er inderdaad enige frustratie op de bodem van een fles ligt.
Ter vergelijk en controle vragen we of de stadsverkoper ook ‘ZNSTD’ uit wil spreken. Maar… dat komt er vloeiend uit. Het klinkt zoals het hoort te klinken: als een oude Zaanse snoepert die vergeten is zijn gebit in te doen.
Gelukkig kunnen we er de humor van inzien. En terecht. Smakeloos en straffeloos geld uitgeven aan window dressing (sorry voor het engels, ik bedoelde natuurlijk 'uiterlijke versierselen') is een goede manier om de aandacht voor falend menselijk beleid en incompetentie te verhullen en kritiek te smoren. Ik bedoel niet dat de voorgaande bestuurder incompetent is of was. Ik bedoel dat wij hier de spiegel gepresenteerd krijgen over hoe wij allemaal opgeleid zijn. Dit is het best mogelijke in een land vol onvolwassenen! Dit is het hoogst haalbare! Geen menselijk beleid, geen oog voor relevante zaken (denk aan de geldverslindende, ondoordachte maar doorgedrukte cultuurklutser), geen plek voor - ik durf het bijna niet te zeggen - gezond verstand; maarrr inspanningen verrichten en laten verrichten die werkelijk briljant zijn maar onvermogend koud oftewel... wij, de gewone burgers, hebben er geen reet aan. En het schaarse geld is op als iemand die het wel echt nodig heeft erom vraagt. Voorbeelden te over. Vul zelf maar in. Ik weet niet alles. Maar zie wel een landelijke tendens die tegennatuurlijk aanvoelt, zolang machtmannetjes en -vrouwtjes dergelijke beslissingen mogen maken en uitgevoerd krijgen. 't Wordt hoog tijd dat we daar niet meer naar luisteren en ons eigen plan trekken.
Nou nou, een hoop woorden voor een paar woorden.
Ik vind het dit, ik vind het dat. Het gaat er toch om wat zij er zelf van vinden?
Overigens lijken de beide niet op elkaar, zijn er meer die "grappig" doen met de naam, en slaat de hele discussie dus eigenlijk nergens op.
*niets aan de hand mensen, gewoon doorlopen*
Ha, ha, de gemeente Hilversum heeft zich nog erger geblameerd dan Amsterdam met IAmsterdam. Deze Gooise gemeente promoot zich met de wezenloze slogan: WEhLIVErsumHERE. Ten eerste is de kreet ridicuul, alsof Hilversummers niet weten dat ze in Hilversum leven. Ten tweede is het er zo met de haren bijgesleept dat men het zelfs niet erg vindt dat een storende spelfout in de gemeentenaam staat (het marketingclubje dat dit fraai’s bedacht noemt het een ‘grapje’). Tot overmaat van ramp bleek de Nederlandse taal niet goed genoeg en zijn er een paar Engelse woorden bijgesleept omdat WEhLEVENrsumHIER helemaal als bok op Jasper slaat. Het getuigt van een diep minderwaardigheidscomplex en een kleingeestige benepenheid van een dorp dat een veel te grote broek wil aantrekken, in de vaart der volkeren wenst te worden opgestuwd (eveneens zo’n betekenisloze dooddoener) en daarbij de plank op groteske wijze misslaat. Het is bijna zo stuitend als Zaanstad, door toedoen van mevrouw Faber, heeft gedaan en zichzelf heeft gereduceerd tot een handvol medeklinkers en is gaan geloven dat dit geknoei met letters origineel is. Het zijn besluiten van radeloze apen die voor een spiegel heen en weer springen en zo schrikken van hun spiegelbeeld dat ze het spoor volkomen kwijt raken. Zaanstad en Hilversum laten hiermee een schrijnend gebrek aan allure zien! New York (NY) deed het trucje met medeklinkers overigens al vele decennia eerder.
En wat dacht je van VOC en WIC?
Nfrtt?
SPQR?
Ik ontwerp graag een nieuw logo voor minder dan de helft van de eerder gemaakte kosten En met A's
Znstd kan Hliversum op een simpele manier aftroeven. Door letterlijk een draai te maken. Door te kiezen voor een logo zonder medeklinkers. Dan visualiseer je het gewenste effect van een optimale naamsbekendheid: AAA. Je zou een prestigieus designbureau kunnen vragen naar een visie op het wel of niet toevoegen van een uitroepteken. Met een uitroepteken aan het begin zou de gemeente wel eens een nieuwe trend kunnen zetten:!AAA
Ha HA HA ha! Goed bedacht AA! Citymarketing is het cabaret van vandaag (bij gebrek aan beter)
Ik moest net aan Jeroen Landsman denken.
En luister snel zijn geweldige column weer eens terug over de citymarketing van Znstd.
https://soundcloud.com/edwin-kleiss/znstd-citymarketing-met-de-grond-gelijk-gemaakt-in-column-jeroen-landsman