De nieuwe duurzame 100 procent elektrische ponten bij de Hemweg en Buitenhuizen komen in 2020 in bedrijf. Maar de voorbereidingen zijn in volle gang.
Deze week verleende Zaanstad vergunningen voor ‘oplaadvoorzieningen en een gelijkrichterstation voor elektrische Noordzeekanaal ponten’ bij de Kanaaldijk 1 in Assendelft (Buitenhuizen) en de Hemkade.
De nieuwe veren (ook de Velserpont) vervangen de huidige ponten die uit de jaren ’30 van de vorige eeuw stammen. Amsterdam besloot december 2017 tot de aanschaf van vijf nieuwe Noordzeekanaal-ponten. Elk half jaar wordt een nieuwe pont geleverd, de vijfde in 2022.
De boten zijn ontworpen door C-Job Naval Architects uit Rotterdam die ook de Texelse veerboten ontwierp. Volgens de scheepvaartkrant worden het emissieloze auto- en passagiersveren:
“De elektrische veerponten laden hun batterijen tijdens het in- en uitstappen van passagiers en voertuigen. Om de efficiëntie van deze operatie en een snelle doorlooptijd te behouden, zal dit laadproces plaatsvinden in een tijdsbestek van maximaal vier minuten. Deze opmerkelijk korte oplaadperiode zal voldoende zijn voor de schepen om een 24/7 overtocht te bieden – zonder dat er ‘s nachts moet worden opgeladen.”
Tot 12 december kan bezwaar worden aangetekend tegen de vergunningen.