Zaanstad is geen fietsstad volgens onderzoeksbureau CE Delft. De fietsvoorzieningen zijn matig, de bereikbaarheid is slecht en er zijn relatief weinig fietspaden en OV-fietsen.
GroenLinks stelt niet alleen vragen over deze ‘dikke onvoldoende’, ze presenteert ook meteen een rijtje met zeven plekken waar het fietsen geen pretje is.
Volgens GL zijn er wel verbeteringen zoals het snelfietspad naar Amsterdam (maar het nieuwe stuk ligt dus niet op het grondgebied van Zaanstad) maar er blijft veel te wensen over.
En De Orkaan is dol op lijstjes.
- Zaandam/Aan de Vaart. Bewoners kunnen hun fiets of scooter nauwelijks gebruiken omdat de doorgang naar Rustenburg of in de Stationsstraat bebouwd wordt.
- Zuiderhout/Stormhoek. Wie op de fiets gaat naar de winkels die zijn gevestigd op de Stormhoek (zoals ’t Goed, Prenatal, Liv Outdoor, enzovoort) kan daar niet op een fatsoenlijke manier komen. De laatste honderden meters moeten met de fiets aan de hand over de stoep worden afgelegd.
- Zuiderhout/Hornbach. Wie vanaf Stormhoek naar de Hornbach fietst, komt terecht op een uiterst smal fietspad (dat evenwijdig loopt aan de Cornelis Bruijnzeelweg). Dit fietspad is tweerichtingsverkeer, maar je kunt er nauwelijks een andere fietser passeren. Na dit korte fietspad, beland je op het parkeerterrein van Hornbach waar je kriskras tussen de auto’s door moet fietsen om bij de Pieter Ghijsenlaan te komen.
- Westzaan/Noordzeekanaal. Wanneer je in Westzaan de Kleine Steng op fietst (richting Noordzeekanaal), rijd je een doodlopende weg in. Er staan geen bordjes voor fietsers die je daar voor waarschuwen, en helaas is er geen mogelijkheid om te fietsen over of langs de Kanaaldijk.
- Wormerveer/Krommenie. Voor fietsers is de verkeerssituatie tussen Wormerveer en Krommenie de afgelopen jaren verbeterd. Positief is bijvoorbeeld het fietspad tussen de Krommeniërweg en de fietstunnel die onder de Provincialeweg door gaat. Je moet hier echter wel bekend zijn, want bewegwijzering voor fietsers ontbreekt hier volledig.
- Wormerveer/Shoppingcenter Noorderveld. De winkels van het Shopping Center zijn moeilijk bereikbaar per fiets. Wanneer je over het fietspad naast de Provincialeweg aan komt rijden, moet je eerst een flinke omweg van vele honderden meters maken om het winkelgebied te bereiken. Dat zal het fietsgebruik niet bepaald bevorderen.
- Zaandam/’t Kalf. Als je vanuit ’t Kalf of de Kalverhoek via de Zuiderweg richting de Leeghwaterweg fietst, is er geen vrij liggend fietspad of fietsmarkering (terwijl de weg daar druk is, inclusief bus- en vrachtverkeer). Er is daar ook geen goede opstelplek bij de verkeerslichten voor fietsers om veilig over te kunnen steken. In hetzelfde gebied heb je de oversteek vanaf de Braakdijk naar de fietspaden. Ook daar zijn geen goede voorzieningen om de drukke Leeghwaterweg over te steken, terwijl dit juist een recreatieve route is.
Overal wil GL weten: Is het college hiermee bekend? Wordt er gewerkt aan een oplossing van deze onwenselijke situatie? Zo ja, op welke termijn denkt u verbeteringen aan te brengen? Zo nee, waarom niet?
GroenLinks pleit ook voor betere bewegwijzering naar fietsparkeerplekken, een meldpunt voor onwenselijke/gevaarlijke verkeerssituaties voor fietsers en een fietscoördinator die onwenselijke verkeerssituaties zou kunnen (laten) aanpakken.
Extra punten!
De foto boven is van Robert van der Velde die het fietspad bij station Zaandam op de foto zette. Zijn toelichting bevat eigenlijk punt 8 en 9 (en wij hebben er zelf ook nog wel een paar).
8. het snelfietspad uit Amsterdam Noord vindt in de Achtersluispolder bij de kruising met de Sluispolderweg opeens nog een elektriciteitshuisje op zijn weg.
9. Bij het stadhuis is het fietspad daar in plaats van zoevend asfalt (zoals dat een snelfietspad betaamd) een karrespoor van gebroken stoeptegels met de nodig kuilen en hobbels. Het fietspad is een maand half afgesloten voor de bouw van de buiging over het spoor. In plaats van dit met een passend hekwerk te doen zijn er betonblokken op het fietspad gegooid, alsof de werknemers bij de bouw beschermd moeten worden tegen zwaar vrachtverkeer. Dat is nog tot daar aan toe als de barricades weer worden weggehaald zodra dat kan. Maar nee, hoewel er al een maand geen activiteit is, blijft alles rustig staan.
De wijk Saendelft ontbreekt geheel in dit overzicht terwijl het de grootste nieuwbouwwijk van Zaanstad is. De Saendelverlaan met de rotondes is voor fietsers vooral in de spits een lastige op weg naar diverse scholen. Gezien het aantal ongelukken is extra aandacht vanuit de gemeente Zaanstad hard nodig.
De slechtste "verbetering " ooit is zowel voor fietsers als voot automobilisten, de tnnel onder de prov.weg tussen Wormerveer en Krommenie. Dit had gewoon een fly-over voor de auto's moeten worden,dan hadden de fietsers ook de ruimte gehad en de doorstroming in de spits beter.
Tevens het fietspad van Noorderveld doortrekken richting Krommenie,eventueel met een tunnel.
Als je de Leliestraat bij het stoplicht oversteekt aan de kant van station Koog aan de Zaan, en je hebt groen, mogen de auto's vanaf de Provincialeweg (zuidkant) gewoon afslaan. Kinderen zijn er slecht zichtbaar door de tunnelbak en een woud van palen van verkeerslichten en -borden. En daar steken juist veel kinderen over om naar de scholen in westerkoog te gaan. Officieel heb je voorrang als rechtdoorgaand verkeer. Ben er al diverse keren bijna van het zebrapad gereden.
Overigens raad ik de raadsleden ook eens aan om eens met een kinderwagen en een rollator of rolstoel via de Bernardbrug de Zaan over te steken. Vooral rond de spits. Succes! En netjes zoals het hoort via het trottoir he!
Eigenlijk is het in heel Zaanstad geen pretje om te fietsen!
Als je op de fiets via de Stationsstraat in Zaandam richting de Provinciale Weg rijd dan kom je bij de kruising met het Rustenburg een versmalling tegen, veel automobilisten rijden je vlak voor dat punt nog even snel voorbij zodat je een paar seconden later klem staat. Met een paar kleine aanpassingen kan dat punt veel fietsvriendelijker worden gemaakt.
Ook vind ik de Vinkenstraat vervelend om door te fietsen, zo moet je eerst - komende vanaf het Rustenburg - eerst oversteken op een vrij onoverzichtelijk punt, dan het je een paar rare bochten bij de ABN/Amrobank waar je zo van je fiets kan worden gereden door een bus, vervolgens kom je bij de bushaltes waar je soms moet afstappen omdat er aan beide kanten een bus staat en als laatste is er de kruising met de Westzijde waar je ook weer moet wachten als er een bus rechtsaf de Westzijde in moet.
Kortom, de Vinkenstraat is als drukke busroute ongeschikt.
Poelenburg wil je ook niet op de fiets nemen, rijd er altijd met de handen aan de rem
Fyi: Ik vind het Zuideinde affietsen in zuidelijk richting met kinderen een crime.
Westzaan? Koog a/d Zaan? Wormerveer?
Nu gaat men het fietspad langs het gemeentehuis / station Zaandam vanaf Vrijdag 7 Dec ook nog afsluiten! Hoe komen werknemers die fietsend of lopend vanaf station dan richting de Hoofdtocht ?? Achterkant station is ook al maanden afgesloten.
De Provinciale Weg oversteken en dan via het Rustenburg. Dan kun je of de Korte Rozengracht en het fietstunneltje nemen of je kunt doorfietsen naar de Hogendijk en vervolgens bij het AH kantoor oversteken of het fietspaf nemen richting de Havenstraat en bij het beeld De Houtwerker oversteken.
Bovendien kun je op het terrein van Hornbach je fiets niet op een fatsoenlijke manier parkeren. De firma neemt het als kennisgeving aan en daar blijft het bij.
Kennelijk is een klant met een auto lucratiever.
Vlgs mij staat daar gewoon een fietsenrek bij de entree.
Voor zover mijn toch nog recente herinnering reikt is die voorziening marginaal aanwezig. Maar wie weet...is er onlangs toch iets ten goede gekeerd.
(Ik veronderstel dat U niet op die plek doelt alwaar karretjes behoren te worden gestald)
Punt 7 gaat aangepakt worden, er komt een tunneltje voor fietsers en een rotonde voor auto's. De vraag is alleen wanneer. AZ was er niet eens van op de hoogte toen ze al een jaar op de kalverhoek zaten...