‘Fatbike met gashendel in botsing met bakwagen’, ‘Fatbike en scooter botsen bij station Zaandijk Zaanse Schans’, ‘Fatbike en bezorgscooter botsen in Wormer’, ‘Fatbike botst op auto in ’t Kalf’, ‘Fatbiker zwaargewond na aanrijding met fietsster.’
Een greep uit de Orkaan-koppen van de laatste tijd.
Een groep van bijna vijftig gemeenten, samen met de Fietsersbond en artsen, roept de Tweede Kamer op om met een verbod te komen op het verkopen van opgevoerde fatbikes. Ze willen ook dat er een onderzoek komt naar een minimumleeftijd voor het rijden op deze fietsen. Daarnaast vragen ze om een landelijke campagne om ouders en kinderen te waarschuwen voor de gevaren van opgevoerde fatbikes.
Onder de ondertekenaars bevindt zich twee keer Gerard Slegers: een keer met zijn Vervoerregio-pet op, en een keer als wethouder mobiliteit van Zaanstad. Daarnaast hebben ook Oostzaan en Wormerland de petitie ondertekend.
Eerder al, in november, luidden de bestuurders de noodklok bij minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. Zij vroegen om een verbod op opvoersetjes.
Vandaag wordt de petitie in Den Haag aangeboden aan minister Mark Harbers.
Door: Merel Kan, informatie ANP, Fietsersbond Zaanstreek, Orkaandossier, wethouder Gerard Slegers
De nummers 1 en 2 in het landelijk klassement van verkeersovertreders zullen echt wel indruk maken bij Wilders en consorten....
De nummers 1 en 2 in het landelijk klassement van de verkeersovertreders zullen echt wel indruk maken bij Wilders en consorten....
als die fatbikes opgevoerd zijn moet men ze in beslag nemen, en ze als pakketje weer trerug geven, dan is het snel afgelopen met het opvoeren.
Ik zie het probleem met opgevoerde fatbikes.
Afleiding, gebrek aan voertuigbeheersing en (nog) te weinig verkeersinzicht. Da's een bron van ongelukken.
Maar benoem dan ook dat bij een aanrijding meer partijen betrokken zijn én dat niet alle fatbikes zijn opgevoerd. Bij minstens twee aanrijdingen die op deze pagina's gemeld zijn was de oorzaak een fout van de betrokken automobilist.
En wat te denken van kinderen 7 jaar die met een electrische Step naar school gaan??
Obesitas generatie!!
Spaghetti spieren,zei een fysiotherapeut. Over 20 jaar een slappe generatie.
Die vermaledijde fietsersbond is ook een bron van ongelukken want ze denken alleen maar aan de fietsers en die zijn in hun ogen nooit of nauwelijks schuldig aan ongelukken getuige de reactie van Wolvers.
Ook zegt Wolvers niet dat hij achter het standpunt van de gemeenten staat maar alleen maar zegt dat hij het probleem met fatbikes ziet.
Er is maar 1 oplossing : er moet een verbod komen op opgevoerde fatbikes en voor de "gewone fatbikes" een minimum leeftijd van 16, helmplicht, kenteken en desnoods een rijbewijs AM.
Bij verkeersongelukken is er haast nooit sprake van 1 schuldige maar vaak hebben beide partijen schuld aan een ongeluk en dan is er nog een 3e partij, zoals de wegbeheerder of door werkzaamheden waardoor er omleidingen etc. zijn.
Veranderde situaties kunnen voor mensen vaak erg verwarrend zijn.
Om het verkeer veiliger te maken zal die fietsersbond ook rekening moeten houden met het overige verkeer maar dat doen ze niet.
In plaats van schuimbekkend te reageren op elk bericht dat u niet aanstaat doet u er verstandig aan begrijpend te leren lezen.
Kunt u aangeven waar ik stel dat "fietsers nooit of nauwelijks schuldig aan ongelukken" zijn?
Het staat namelijk in het geheel niet in mijn reactie.
Wolvers, ik loop helemaal niet te schuimbekken!
Ik ben inderdaad geen fan van de fietsersbond maar dat komt onder andere door berichten en reacties van jou en je compaan, mevrouw Sonja Puhl!
Je geeft altijd gelijk aan als het de fout van de betrokken automobilist is, zo ook in de vorige reactie.
Begrijpend lezen is voor sommige leden van de fietsersbond ook moeilijk!
Nogmaals, je moet niet alleen door de bril van de fietser kijken maar ook door die van de automobilist of een andere verkeersdeelnemer!
Ongelukken tussen automobilisten en fietsers zijn vaak te voorkomen als een fietser ook oplet zoals bij kruisingen waar een fietser voorrang heeft maar fietsers nemen zo vaak voorrang dat het niet altijd goed gaat, op de fiets moet je altijd "verdedigend" rijden oftewel er rekening mee houden dat de ander je niet ziet zodat je tijdig kunt stoppen.
Nu heb ik het over fietsers in het algemeen, over wielrenners wil ik het niet eens hebben!
Als is het volgens de wet de fout van een automobilist wil dat nog niet zeggen dat die altijd fout is.
Fietsers halen soms de vreemdste capriolen uit en als er dan iets gebeurd is het makkelijk zeggen dat het de schuld van de automobilist is.
Ik vroeg u aan te geven waarin ik stel dat "fietsers nooit of nauwelijks schuldig aan ongelukken zijn".
Dat het u nog steeds niet onderbouwd.
Maar doet u rustig nog een poging zonder er van alles bij te halen en zonder andere personen te noemen. Dat laatste is niet erg fatsoenlijk.
Wolvers, alles is onderbouwd!
Je had het toch over begrijpend lezen?
En waarom mag ik je medebestuurder er niet bij betrekken?
Die is toch ook mede schuldig dat jullie regelmatig te ver gaan door met absurde plannen en ideeen te komen waardoor jullie fietsersbond niet al te serieus wordt genomen?
Ik ben bang dat de onderbouwing niet geheel duidelijk is, in ieder geval niet voor mij. Het lijkt alsof je je iets te veel door jouw eigen duiding en emotie laat leiden.
Daarnaast lijkt het mij niet juist om jouw mening over de fietsersbond er bij te betrekken, het gaat hier specifiek over de fatbike.
Mijn eerste reactie ging over evenwicht in berichtgeving van ongevallen. Heb ik het wel eens eerder over gehad. Mag u op reageren, maar blijf dan wel bij de feiten, zonder overmatig gebruik van uitroeptekens en zonder wegbeheerders, capriolen, brillen, derden of "absurde plannen" erbij te slepen.
Maar ik nodig u graag uit te onderbouwen waar ik heb gezegd of gesteld dat "fietsers nooit of nauwelijks schuldig aan ongelukken zijn". Daar wacht ik nog steeds op.
Goede reactie Rob
Goede reactie Bert
Alles moet vanzelf gaan, daar groeit onze jeugd mee op. Hoe kom je tegen wind anders naar school. Ouders hebben niet altijd de auto om ze te brengen dus wordt het een trendy E-bike(je) telefoon in de hand voor de route en problemen opgelost.
Alhoewel??
AliExpress €308,- 1000 Watt motor. En dan maar hopen dat het apparaat een tijdje goed blijft remmen. Maar meestal is dat niet nodig want je hebt voorrang als zwakkere weggebruiker.
Laten we gewoon accepteren dat deze fietsen er zijn en er rekening mee houden, dan komt het allemaal wel goed. Het is nu even nieuws, maar er gebeuren ook nog andere ongelukken die niet vermeld worden. We leven in de tijd van veranderingen. Maar daar kunnen veel mensen niet tegen.
Het grote probleem is de club die gelijk weer van betuttelen spreekt. Daarnaast is er natuurlijk na de solex van alles aan motorisering bij gekomen. Van speedpedelec tot electrische step , alleen regels stellen en handhaven komt bij de politiek niet door bang als ze zijn voor die club die klaagt over betuttelen.
Simpele regels als geen gemotoriseerd voertuig voor 16 jaar en rijbewijs en verzekering, alles wat met een motortje sneller kan dan 18km/h hoort bij de brommers en dus een verzekering en helm. Ook alles wat sneller kan of mag dan 25km/h hoort niet op het fietspad.
Jaap, de politie verschuilt zich altijd achter het punt dat ze te weinig personeel hebben om te handhaven.
Toen bellen ( met smartphone) en appen op de fiets een aantal jaren geleden verboden werd zei de politie gelijk al dat ze handhaven geen prioriteit gaven maar als er ergens een ongeluk of iets dergelijks is gebeurd dan rukt bijna de hele politiemacht uit.
Dan ben je volgens mij verkeerd bezig
Klopt Bert, laatste in de buurt een aanrijdingkje, vijf politiewagens binnen de kortst mogelijke tijd ter plaatse.
Is natuurlijk prima hoor, hoe sneller hoe beter maar als het op handhaven aankomt ......
Ben benieuwd wat er besloten gaat worden voor fat bikes maar voor alle elektrische fietsen dus ook die pedleks.
Het is al jaren zo dat het verkopen van opvoersetjes niet verboden is ( wij kochten ze ook voor onze brommers, maar voor een brommer moest je tenminste nog 16 zijn ) maar je mag er alleen niet de openbare weg mee op.
Verder natuurlijk het probleem van al die verschillende regels voor diverse elektrische fietsen en fat bikes.
Denk wel eens dat om die reden de politie ook liever niet handhaaft.
Gewoon alles wat sneller kan dan 25 km ( ook al behoorlijk snel trouwens ) op wat voor manier vanaf 16 jaar en ook helm en rijbewijs en nummerplaatje verplicht.
Lijkt me niet zo moeilijk. Maar wel streng handhaven anders hebben regels nu eenmaal geen nut.
Zijn we gelijk van die kindertjes van tien jaar die je met een noodgang met z'n tweeën erop voorbij scheuren.