Officieel heet het geen ‘onderzoek’ maar Zaanstad gaat wel “een aantal zaken ten aanzien van brugbediening en brugveiligheid (o.a. uitkomsten integrale veiligheidscans) zelf nalopen.”
Daarnaast wacht de gemeente het onderzoek van de politie af en is het ongeluk gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Dat schrijven burgemeester Jan Hamming en wethouder Gerard Slegers aan de gemeenteraad van Zaanstad in een raadsinformatiebrief. Hamming en Slegers schrijven ook dat het college “zeer geschrokken is dat dit ongeluk heeft kunnen gebeuren en wil weten wat er precies is gebeurd.”
Gezien de gevoeligheid rondom het onderwerp is het volgens Hamming en Slegers “erg belangrijk te weten wat er is gebeurd.”
Ook bij de eerdere ongelukken bij de Den Uylbrug (2016) en de Bernhardbrug (2019) deed de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoek. Het oordeel over de maatregelen van Zaanstad was daarbij hard: “Zo zijn de veiligheidsmaatregelen op de Den Uylbrug niet direct toegepast op andere bruggen van de gemeente Zaanstad.”
De twee eerdere ongelukken hadden een duidelijke relatie met het op afstand bedienen van bruggen, in die zaken had de brugwachter de slachtoffers (die in beide gevallen op een beweegbaar deel stonden) niet gezien op de camera:
“Op 28 november 2018 raakte een ouder echtpaar zwaargewond op de Prins Bernhardbrug in Zaandam. Zij stonden op het beweegbare deel van de brug toen deze voor de scheepvaart werd geopend. De brugbedienaar, die zich op afstand bevond, had hen niet opgemerkt op de camerabeelden.
Dit ongeval vertoont sterke gelijkenissen met het ongeval op de Den Uylbrug waarover de Onderzoeksraad in 2016 een rapport uitbracht. Een fietsster stopte voor de stopstreep op de brug omdat deze werd geopend. Zij realiseerde zich echter niet dat zij op het beweegbare deel stond. De brugbedienaar, die zich op afstand bevond, had haar niet opgemerkt en opende de brug. De vrouw kwam hierdoor ten val en overleed.
Na het ongeluk bij de Bernhardbrug concludeerde de Onderzoeksraad: “Bij de gemeente Zaanstad is de urgentie om verbeteringen door te voeren om meerdere redenen verslapt.” Daarna werden wel aanpassingen gedaan, bijvoorbeeld door alle brugdekken geel te schilderen. Daarnaast werden er ook ‘attentieknoppen’ bij de bruggen geplaatst en kwam er een ‘uniform bedienconcept’ voor alle bruggen en een nieuw cameraplan voor elke brug. De Beatrixbrug kreeg in 2020 een geel wegdek op de beweegbare plekken.
Lees ook:
ik kan dit alleen maar onderschrijven, de mentaliteit in Zaanstad is zeer bedroevend wat betreft stoppen voor roodlicht bij bruggen.
Al is het in iets mindere mate een probleem dat in heel Noord-Holland voor gevaar zorgt.
Zolang handhaving niet hoger op de agenda staat, doet iedereen maar waar hij of zij zin In heeft en maakt het weinig uit of er wel of niet lokaal bediend wordt.
Een brugopening duurt maar een paar minuten.......is dat kleine ongemak het waard om je leven voor op het spel te zetten en de bedienaar een hartverzakking te bezorgen?
lijkt mij niet.
is er al onderzoek gedaan naar het aantal ongelukken gedurende de eeuwen vóórdat de brugwachter wegbezuinigd is ? Indien dit aantal laag is (mogelijk zelfs nul) dan is hier het antwoord al. zodat de gemeente geen geld en tijd verslindend onderzoek hoeft op te tuigen.
De situatie van vroeger, met zelfs 2 sluiswachters op de grote sluis in Zaandam was zonder meer veiliger door het directe kontakt wat deze konden hebben, met zowel scheepvaart als wegverkeer. Neemt niet weg dat deze ook meermaals uit hun bedienings unit schreeuwend mensen tot de orde moesten roepen omdat de lichten genegeerd werden. Daarmee komt gelijk het probleem weer aan de orde.
Men wenst zich niet te houden aan de norm dat rood licht neer komt op stoppen in plaats van ik red het nog wel. Een nieuw onderzoek zal inderdaad slechts geld kosten, het probleem kan mogelijk opgelost worden door een verhoogde controle, en flinke boete bij het negeren van het rode licht.
Zaanstad en bruggen, een groot drama, vanaf de de Zaanse bruggen zijn "gereformeerd" zijn er nog nooit eerder zulke desastreuze ongelukken gebeurt, bruggen die " zomaar" spontaan open gaan, vallen er mensen het geopende gat in, gaan bomen zomaar open of dicht, je zou haast zeggen voor een dubbeltje op de eerste rang en vragen om geld toe, of anders een claim