Bewoners van de Burcht, Nicolaasstraat, Hoge Horn en Prins Hendrikkade krijgen steeds meer riviercruise-schepen voor hun deur. En daar zijn ze niet altijd blij mee. Het levert niet alleen lawaai op, maar ook stinkende diesel-aggregaten, en aan- en afrijdende bussen en vrachtauto’s.
De aanhoudende stroom van klachten heeft ook het gemeentehuis bereikt. Wethouders Stepanie Onclin (VVD, Toerisme en Economie) en Slegers (CDA, Havens en Vaarwegen) gaan op vrijdag 21 juli ‘in gesprek’ met bewoners. Doel is “de overlast zoveel mogelijk te verminderen”.
Volledig oplossen van de problemen gaat overigens niet lukken: “dergelijke schepen zullen blijven komen.”
Zaandam wordt steeds populairder bij organisatoren van riviercruises. Dat komt vooral omdat in Amsterdam de havengelden voor cruiseschepen aanzienlijk hoger zijn. In Amsterdam betaalt de rederij voor een schip ruim twee à drie maal zoveel havengeld (afhankelijk van het seizoen) en bovendien moet er per passagier die overnacht € 8 dagtoeristenbelasting afgedragen worden. Voor een schip als de Geoffrey Chaucer dat regelmatig Zaandam aandoet (135 meter met 167 passagiers) is dat een verschil tussen € 637 (Zaandam) en bijna € 3.000 (Amsterdam) in het hoogseizoen.
Zaanstad heeft in 2021 al aangekondigd met nieuw beleid te komen op het gebied van toeristenbelasting voor toerisme op het water. Maar dat is er nooit van gekomen.
Diesel
Voor omwonenden is de diesellucht de belangrijkste bron van overlast. Eigenlijk zouden de aggregaten alleen bij aan- en afmeren aan moeten staan maar volgens aanwonenden houden veel rederijen zich daar niet aan (diesel is goedkoper dan walstroom). Op sommige boten zouden de aggregaten onnodig lang aanstaan, zelfs met toestemming van de Havendienst omdat luchtverversingssysteem niet aan de walstroom zou kunnen. En dan heeft het Havenbedrijf ook nog last van storingen en uitval bij de walstroom. In april 2023 schreven bewoners al een brandbrief aan de gemeente:
“Zoals voorgaande jaren – deze schepen blijven tientallen uren aan wal met de (hulp)motor draaien. Buiten het feit dat dit verboden is (Artikel 5.69 Gebruiken hoofdmotor of hulpmotor op ligplaatsen) – het geluid & stank loopt door onze huizen. Dag & nacht. Bovendien is dit onnodig slecht voor het milieu. Wij spreken vaak de kapiteins zowel technische mensen aan – een die geven vaak aan dat er een storing met de walstroom aansluiting is.”
Rodney Heymans die aan de Prins Hendrikkade woont, meldt De Orkaan dat buurtbewoners het via “alle kanalen geprobeerd hebben bij de gemeente, maar nooit echt een antwoord of erkenning gekregen van de overlast.” De timing van de informatieavond (in de vakantieperiode) bevreemdt hem wel, maanden nadat de klachten zijn gemeld.
De klachten van bewoners geldt niet alleen het niet gebruiken van de walstroom, maar ook het gebrom van de airco en keuken installaties etc. En verder alle verkeer rondom de schepen.
De bijeenkomst met de wethouders is vrijdag 21 juli van 18.00 tot 19.30 uur in de informatieruimte Peperstraat 7 in Zaandam. Aanmelden is niet nodig.
Door Piet Bakker. Bronnen: brief Zaanstad aan omwonenden, website Havenbedrijf, gegevens en communicatie met Zaanstad, eerder nieuws op De Orkaan, mails van aanwonenden. Foto’s: Eelco Aartsen en De Orkaan. Grafiek: De Orkaan.
Vandaag in het nieuws (wat al bekend was denk ik maar toch...)
"Als het aan het stadsbestuur in Amsterdam ligt, komen er geen cruiseschepen meer in de buurt van de binnenstad. Ook moet de cruiseterminal die nu nog vlak bij het centraal station ligt, naar een plek buiten het centrum verhuizen.
Dat heeft een meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad beslist. Die wil hiermee het massatoerisme in de stad verminderen. Ook moet dit zorgen voor minder uitstoot van schadelijke stoffen in het centrum van de hoofdstad.
Plannen om de terminal te verplaatsen zijn er al jaren. Dat heeft tot dusver niet geleid tot een verhuizing.
Het is nog onbekend wat de nieuwe plek van de terminal moet worden. Een aantal plekken in de omgeving, waaronder IJmuiden, is wel genoemd. Maar een definitief besluit is nog niet genomen."
Zou Zaandam ook genoemd zijn?
Dat betekent nog niet dat je in de stank en herrie van anderen moet zitten
De stad is van iedereen en niet alleen van de bewoners
De schade is meer dan de opbrengst. Maar ja, dat moet eerst even indalen... En je kan ook zelf de handen uit de mouwen steken.
Zaanstad heeft de haveninkomsten nodig om mijn en jullie bijstandsuitkering te kunnen betalen. Als we alle bedrijvigheid gaan verbieden , zitten we straks met zijn allen op een houtje te bijten . Bedrijvigheid geeft nou eenmaal overlast.
er is wel degelijk een walstroom aansluiting bij het zaantheater.
Geld en winst is onze god, wellicht minder ambities, dan ook minder belastingen!
En over een paar weken weer zeuren dat de belasting voor burgers in de Zaanstreek weer omhoog gaat. Zijn er extra inkomsten dan is het weer niet goed...
Ik weet het niet hoor maar Zaandam is een havenplaats en daar horen luchtjes en lawaai bij. is goed voor toerisme en de haven. Eindelijk weer een havengeld innen. Is toch al zo'n dooie boel met scheepvaart .
Goed ook dat de communicatie adviseur van dhr Slegers heeft ingefluisterd dat dit nep-participatie gebeuren het beste kan plaatsvinden zo rond etenstijd, op de laatste dag van het schooljaar. Veel mensen zullen op vakantie zijn. Ook goed bedacht is dat het een inloopavond gaat worden zodat het gepeupel de hoge heren niet en masse het vuur aan de schenen kan gaan leggen. De adviseur zal een schouderklopje hebben gekregen!
Eigenlijk te triest voor woorden dat deze gemeente steeds maar weer niet in staat is naar zijn bewoners te luisteren. Schandalig. En het isniet alleen dit probleem maar het is bijna in alles, te veel om op te noemen maar de Orkaan meldt het gelukkig iedere keer. En ik neem aan dat ze deze onvrede ook op het gemeentehuis lezen?! Klachten? Nooit gehoord of gekregen. Ambtenaren? Ik heb er geen enkel vertrouwen meer in. En de Zaanstreek?Ik woon hier 80 jaar maar het is eigenlijk mijn streek niet meer, helaas.
Haven geld voor dat soort schepen identiek qua prijs maken als in Amsterdam, opgelost!
Dan is de gemeente bang dat zij niet meer aanleggen in Zaanstad en dat scheelt veel inkomsten.
Vorige week heeft een cruise-schip uit Basel vastgemaakt. Een bemanningslid vertelde dat ze in Amsterdam geweigerd werden. Er waren 70 Chinesen aan boord en de bemanning is óók Chinees.
Toen we het over het verschil in liggeld wilden praten, moest de gesprekspartner plotseling dringend weg!
Broodje Aap verhaal , de meeste cruiseschepen komen uit Basel en wij krijgen gewoon een ligplaats aangewezen door de haven van Amsterdam de havens in en om Amsterdam worden door Amsterdam ingedeeld Zaandam,Lelystad en ook binnenkort Volendam.En het heeft niks te maken met wat voor gasten je vaart.
Of het een broodje aap verhaal is weet ik niet maar vorige week viel mij wel op dat de vlaggen op de prins Hendrikkade vol met Chinese karakters zaten terwijl er een cruiseschip aan de kade lag. Ik ben de naam van de boot en firma even kwijt (was iets met Scandinavische mytologie) maar ik kan me zo voorstellen dat je je gasten graag ontvangt in hun eigen taal.
Ook kan ik me voorstellen dat kritische vragen over Chinezen niet gewaardeerd worden gezien hun totalitaire regime en om maar eens een Chinees spreek woord te gebruiken "je bijt niet in de hand die je voedt" ;)
Wat mij betreft is iedereen welkom, of je nu uit China komt, of Amerika. Als je hier je geld maar uitgeeft en dan zal een Chinese vlag me aan mijn kont oxideren
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat je, als je aan het water gaat wonen, last krijgt van bootjes en schepen.
Die dingen verwacht je gewoon niet op het water en zeker niet op de Zaan :-)
Als je aan het water woont of gaat wonen, is het duidelijk dat er scheepvaartbewegingen zijn. Ook zullen er schepen aanleggen aan de kade, allemaal begrijpelijk. Maar hier spreken we over drijvende hotels die soms twee of drie dubbel dik, aanmeren en daarmee een aan en afvoer stroom op gang brengen met touringcars. Tevens is de infrastructuur onvoldoende ingericht om overlast voor de bewoners te voorkomen. Dus al met al lijkt mij uw sarcasme niet gepast.
Het was helaas ook de reactie die ik een keer van één van de haven@zaanstad.nl medewerkers heb gekregen: "dan moet je daar maar niet gaan wonen" of iets in die strekking.
Andere keren werd er overigens wel goed gereageerd, én gehandeld en de overlast is voor mij bijna nihil de laatste tijd. Meestal is het in het begin van het seizoen het ergst. Dan moeten de kapiteins kennelijk even wennen wat hier wel en niet wordt toegestaan. Later gaat het beter/goed.
dat krijg je als het overloopje wordt van Amsterdam, Metropool is niet altijd een vooruitgang. Wat is de uiteindelijke schade van dit alles. Niemand weet dit. Het kortetermijn gewin voor een aantal mensen heeft nog altijd prioriteit.
"Zoveel mogelijk verminderen"
is een toezegging die zo zacht als een spons is. Bovendien heeft de aanlegplaats bij het Zaantheater helemaal geen walstroominrichting en waar komt (meestal) de wind vandaan ... ? Precies. In dit geval snap ik óók niet dat de gemeentelijke ambtenaren niet zèlf aan de bel trekken en vooraf de zaken op orde hebben ipv. achteraf "zoveel mogelijk proberen te repareren".
Dit stinkt met voorbedachte rade ... letterlijk!
Geachte Heer van Rheenen ,
Bij het Zaan theater staan wel degelijk stroomkasten en die worden ook gebruikt.Wij hebben daar vorige keer gewoon gebruik gemaakt van de walstroom.