Zaanstad wil “een korte verdiepte ligging van het spoor onder de Guisweg”. Eerder werd gedacht aan een totale ondergrondse ligging van het spoor vanaf Zaandam tot voorbij de Guisweg maar dat is te kostbaar. Bovendien willen andere partijen als NS en Prorail dat dat niet.
De ‘verkenning’ zet in op “een voorkeursvariant inclusief een verdiept station Zaandijk Zaanse Schans”. Daarnaast wordt een variant onderzocht met een verdiepte ligging tussen de stations Koog aan de Zaan en Zaandijk Zaanse Schans.
De oost-west bereikbaarheid en veiligheid moeten door de ingreep verbeterd worden volgens Zaanstad. Dat is volgens B&W “een cruciale randvoorwaarde voor woningbouw ten westen van het spoor.”
Dat laatste is een nieuwtje, behalve bouw op het terrein van het Bannehof zijn er geen woningbouwplannen voor dat gebied, tenzij er toch weer nieuwe plannen voor het Guisveld gesmeed worden.
De raad moet nog beslissen over verkenning van de plannen voor een verdiept spoor en een ondergronds station. In die plannen krijgt de gemeente opnieuw te maken met de NS die ook al een cruciale rol speelde bij de ontwikkeling van het Cultuurcluster.
Foto: wethouder Addy Verschuren bij de onthulling van het nieuwe naambord voor Station Zaandijk Zaanse Schans (december 2016).
Over een tunnel bij de Guisweg wordt al veel langer gedacht.
"Bovendien willen andere partijen als NS en Prorail dat dat niet."
Welke andere partijen......? Vraag ik me dan af........
NS en ProRail.
Er staat ‘als’, niet ‘dan’. Ziehier het verschil tussen beide woordjes, die dus niet altijd inwisselbaar zijn. ‘De wereld is soms anders dan je denkt, maar altijd anders als je denkt!’
Sinds de komst van Zaanstad is eventueel bebouwen van het Guisveld toch een vorm van binnenstedelijk bouwen?
Dat lijkt me niet als je iets snapt van de Zaanstreek
In mijn ogen zijn het Guisveld en het Oost en Westzijderveld heilig en daar mag nooit iets gebouwd worden. Er is nog zat ruimte rond de Zaan om te bouwen.
Stel je eens voor dat de molens het Prinsenhof en de Schoolmeester geen wind meer zouden krijgen omdat de omgeving volgebouwd is....
Doe trouwens maar de hele spoorlijn ondergronds vanaf de Hemtunnel, dat zal enorm veel bouwgrond opleveren
Maar iets zegt me dat NS vastgoed, Prorail en de Nederlandse staat daar niet op zitten te wachten, iets met centen en kosten
(feitelijk zou het dan een soort van Metro worden + het zou jarenlang een enorme bouwput worden met alle problemen van dien)
Hoe langer er mee gewacht wordt hoe moeilijker het wordt. Het fietstunneltje even verderop zal dan weer verdwijnen!
En het Guisveld toch weer bebouwen? NOOIT NIET ! De vereniging tot behoud van het Guisveld heeft duidelijk nog bestaansrecht !!!!!
Niet bouwen in het Guisveld?
Daar ben ik ook absoluut op tegen.
Als het station onder de grond komt, kan je misschien boven de grond huizen bouwen, of appartementen ergens boven oid. Zou wel prettig zijn voor de nabijgelegen sportvelden. Het is nu zo'n stil en afgelegen gebied. Huizen zouden er welkom zijn.
Het zal wel een flinke kluif worden. De gemeente moet zaken doen met veel partijen zoals Pro-Rail, de provincie (Provinciale weg) en misschien NS Vastgoed en Sonneborn, dat ernaast ligt. Ik ben wel benieuwd waar die nieuwe woningen dan komen. Als het Guisveld bebouwd wordt, houdt Zaanstad wel erg weinig open ruimte over. Misschien worden de sportverenigingen naast het station verplaatst.
De straatnaam is niet bepalend voor het wegbeheer. De Provincialeweg is in Zaandam, Koog en Zaandijk onder het beheer van de gemeente. Het beheer van de provincie begint pas bij station Wormerveer en vervolgens in westelijke richting. Zie deze kaart, alleen de geelgekleurde wegen hierop zijn van de provincie: https://maps.noord-holland.nl/extern/gisviewers/verkeer_vervoer/desk.htm
Als het in Wolfheze kan bij een veel minder drukke overweg (minder treinen per uur en veel minder wegverkeer) dan moet het in Zaandijk zeker kunnen!
'Onderzoek naar spoortunnel Wolfheze'
https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/onderzoek-naar-spoortunnel-wolfheze~a8349e71/
Heeft dat niet te maken met de ondergrond.