Meten is weten. En om te weten hoeveel decibellen de vliegtuigen boven Zaanstad veroorzaken, wil Zaanstad gebruik gaan maken van de Explane-app van Schiphol Watch.
Ook Amsterdam en Rotterdam gaan volgens Schiphol Watch gebruik maken van de app.
Winnie de Wit van de werkgroep Saense Onderwonenden Schiphol (SOS) maakte de plannen van Zaanstad via Twitter bekend nadat wethouder Wessel Breunesse op bezoek was geweest bij de werkgroep.
Breunesse zegt tegen De Orkaan dat het voorstel eerst nog wel langs de raad moet:
“Ik heb dat in een overleg met de SOS werkgroep toegezegd. De raad wordt daarover in januari met een raadsinformatiebrief geïnformeerd. Dan neem ik ook het hele Schipholdossier mee: uitvoering moties, de Zaanse inzet, landelijke ontwikkelingen en dus ook de app voor metingen.”
Met behulp van de app wordt vliegtuiggeluid direct gemeten, ook wordt de hoogte van het vliegtuig aangegeven en is te zien om welke vlucht het gaat. Boven de kaart van Assendelft die Explane maakte.
Volgens Schiphol Watch maken Breunesse en de milieuambtenaar van Zaanstad nu al zelf gebruik van de app die al meer dan 100.000 keer gedownload is.
Hier de tweet van Winnie waarin zij het nieuws aankondigde.
Prettig verlopen gesprek tussen nwe wethouder @Schiphol & werkgr SOS – Saense Onderwonenden Schiphol: @GemZaanstad gaat gebruik maken v @AppExplane v meten werkelijke overlast v oa zwaar geplaagde bewoners i h noorden vd stad! Driedubbel hoera v @SchipholWatch dat hiermee kwam‼️ pic.twitter.com/C7bqat8ZqQ
— Winnie de Wit (@WinnifreddeWit) December 19, 2019
Zaanpeiling
Zaanstad weet hoeveel overlast inwoners van Zaanstad hebben van vliegtuiggeluid dankzij de Zaanpeiling 2018. Vliegtuiggeluid levert volgens inwoners veel meer ‘ernstige hinder’ op dan geluid van auto’s of industrie. Het gemiddelde in Zaanstad is 17 procent, in Assendelft ligt dat op 54 en 43 procent, in Krommenie om 36 en 30 procent. Ook Westzaan heeft meer dan gemiddeld last. Wormerveer scoort onder het gemiddelde.
Als ernstige en enige geluidshinder van vliegtuigen bij elkaar worden opgeteld staat Assendelft-Zuid ’trots’ op kop met in totaal 87 procent van de inwoners die daar op de een of andere manier last van hebben. In Assendelft-Noord gaat het om 75 procent. Ook Krommenie, Westzaan en Wormerveer scoren bovengemiddeld.
Voor het artikel is gebruik gemaakt van een stuk op de website van Schiphol Watch, de website en app van Explane, een tweet van Winnie de Wit en een reactie van wethouder Wessel Breunesse waarom De Orkaan gevaagd had. Het kaartje is gemaakt op basis van postcode-selectie op de website van Explane. De data uit de Zaanpeiling is door De Orkaan gedownload en in een eigen grafiek gezet.
Vanmiddag om 14:00 uur kan je Schiphol én reizigers direct en in het hol van de leeuw (in de Plaza) aanspreken op hun verantwoordelijkheid.
Dit keer mét de schoorvoetend verleende toestemming van de burgemeester van de Haarlemmermeer, zij het met nieuwe en wederom belachelijke demonstratierecht-berperkende voorwaarden zoals een maximum van 20 personen tegelijk...
Kom ook!
Verzamelen buiten op de Schipholboulevard (het plein voor de Plaza) bij de Oliebollerie.
https://www.facebook.com/events/567471770478531
Sinds de ingebruikname van de Zwanenburgbaan slaap ik 's nachts nooit meer met
de ramen open. Ook de Polderbaan geeft veel te veel lawaai, vooral 's nachts.
In het rijtje woonkernen waar gemeten is mis ik Koog aan de Zaan/Westerkoog en Zaandijl/Rooswijk. Beide delen hebben duidelijk ook geluidsoverlast.
Ik vraag mij af of er ook een meldpunt is i.v.m het overvliegen van helicopters. Ik weet niet hoe dit in andere wijken in Zaanstad word ervaren maar sinds er in het westelijk havengebied in Amsterdam een heliport is geopend ervaar ik een grotere toename van overvliegende helicopters in het Kalf.Met name afgelopen zomer viel mij dat op.
Woon sinds begin oktober j.l. op het Rosariumpark.Eigenlijk doet de windrichting er nauwelijks toe? Of het zijn dalende of steigende vliegtuigen. Het is belachelijk zoveel vliegtuigen, al op driehonderd meter/ duizend voet zitten. Als bij de landing glijvlucht toegepast zou worden, zou dat heel veel schelen. De computers van de vluchtleiding kunnen dat kennelijk niet aan, terwijl ook de indeling van het luchtruim anders zou moeten? Voor 22.45 hoef ik niet naar bed te gaan, tot dan komen er nog steeds grote herrie makers look langs.....Ben verder minstens driemaal per nacht wakker, niet de vogel maar het vliegtuig is dan al gevlogen....( Weet dus niet zeker of het dan een vliegtuig is)
Dank aan de redactie voor dit verhelderende artikel.
De cijfers kloppen met mijn eigen berekening waarin ik ook de nauwelijks hinder categorie heb meegenomen. Wat een toegevoegde waarde aan de Zaanpeiling zou zijn is de vermelding van het aantal respondenten. Het is tenslotte een ‘beleving onderzoek’. Ontegenzeggelijk is de overlast boven Krommenie Oost toegenomen, maar reëel gezien kan het nooit Krommenie West overstijgen.
Immers; boven de Noorder- en Zuiderham lopen de vliegroutes van de Polder- en Zwanenburgbaan, de primaire aanvliegbanen die 3/4de deel van het jaar gebruikt worden (naar jaargemiddelde windrichting). Krommenie Oost heeft met name last bij sterke westenwind zodat toestellen kort voor de landing inzet niet de ritssluiting boven Alkmaar hoeven te volgen (minder lang zijwind)
Lange warme zomer, veel WZW wind, buitenrecreatie gestoord, meer reacties (?)
Slechts opgemerkte nuances.
Wanneer de explane app van SW meer en meer ‘onder de vleugels’ van Zaankanters wordt genomen kunnen we een realistisch beeld vormen van wat ons dagelijks stoort en onze gezondheid aantast. Dan is een Zaanpeiling (momentopname) overbodig en spreken de data voor zich.
Henk Visser
SOS werkgroep
Er komt net een 747 ABW625 over het dak, die grote nemen het nooit zo nauw met de route, 84 DB valt wel mee dus, vermits dat je niet buiten zit.
Deze app -Explane- werkt bij mij, wel zit ik gunstig vanuit mijn dakkapel pal op het zuidwesten tussen twee banen in.
Maar er moet niet teveel wind op de mic staan uiteraard dan werkt het niet.
Kijk op mijn beeldscherm met Flight Tracker dan weet ik wanneer ik moet opnemen.
Dus, niet het aanzwellende geluid, maar flighttracker bepaalt wanneer de overlast gaat plaatsvinden? Dat is vreemd. Weet je waar ik last van heb? Als het regent en het klettert op mijn dak. Maar daar heb ik alleen last van als ik eerst op buienradar gekeken heb en gezien had dat er een bui aan kwam.
Wat jammer nou dat u niet snapt dat het hier gaat om te zien of de app werkt.