Zaanstad wil versnelling en vergroting van (energie-neutrale) woningbouwproductie, versterking van Centrum Zaandam en Krommenie-Wormerveer, de Achtersluispolder aanpakken en een spoortunnel tussen Zaandam en Zaandijk.
Op 12 oktober gaat Zaanstad over de plannen en de kosten in gesprek met inwoners, organisaties, bedrijven over MAAK.Zaanstad.
In de periode 2017 – 2020 wil Zaanstad € 7,5 miljoen uittrekken voor de verbetering van de bestaande woningvoorraad. Het geld is vooral voor funderingsherstel en energiebeleid.
Zaanstad streefde naar klimaat-neutraal in 2020, maar die ambitie is bijgesteld:
Zaanstad streeft naar klimaatneutraliteit en daarvoor is versnelling in de CO2-reductie nodig.
Ambitie is om zo snel als mogelijk de stap naar volledig duurzame energie daadwerkelijk te
realiseren.
Zaanstad wil 15 tot 20.000 woningen tussen nu en 2040 realiseren.
Die nieuwe woningen maken we zoveel mogelijk klimaatneutraal en we sluiten ze zoveel
mogelijk aan op het te realiseren warmtenet.
Voor de ontwikkeling van een warmtenet trekt de gemeente 4 miljoen uit (2017 – 2018).
Ondergronds
De gemeente zet in op een extra verbinding met Amsterdam en lobbyen voor het ondergronds brengen van het spoor tussen Station Zaandam tot tenminste voorbij de Guisweg te Koog-Zaandijk.
Voor de fietsers moeten nieuwe routes tussen Station Zaandam en Poelenburg en het fietspad naar het Hembrugterrein vanaf de Czarinastraat komen.
Ook wil Zaanstad een snelle busverbinding naar Amsterdam Noord/NoordZuidLijn.
Voor de verbetering van de Thorbeckeweg wordt € 2,5 miljoen uitgetrokken, voor de verbetering van de Bernhardweg (inclusief downgraden A7 en de aansluiting bij VVZ) € 1,5 miljoen. Voor de fietsplannen € 3 miljoen.
Extra woningen
Om de extra woningen te realiseren wordt er geld uitgetrokken voor
- de sanering van KanPalen,
- de ontwikkeling van de Hemmes,
- de ontsluiting van Brokking,
- de verplaatsing van bedrijven aan de Mauritsstraat om woningbouw mogelijk te maken
- de ontwikkeling Oostoever (Burcht/Sluis/Oostkade) in combinatie met de Peperstraat (“We geven de Zuiddijk, de Burcht, de Peperstraat en de Oostkade van de Wilhelminasluis een
kwaliteitsimpuls” – € 1 miljoen)
Ook de Russische buurt wordt aangepakt: opnieuw inrichten van de openbare ruimte, het verleiden van
eigenaren en bewoners tot investeren in hun panden, de aanpak van illegale (over)bewoning, een
gecombineerde aanpak van funderingsherstel en energiemaatregelen en het actief ondersteunen van
bewonersinitiatieven.
Cruiseterminal
Het college gelooft in de plannen voor de nieuwe cruiseterminal bij de Noorder IJplas en hoopt dat de Achtersluispolder daarvan gaat meeprofiteren.
De gemeente trekt € 1 miljoen uit voor herontwikkeling in Kogerveld.
Het programma begint om 19.00 uur in De Vermaning te Zaandam – hier aanmelden.
Wanneer maken ze het centrum en het Zaandam station af de fietspaden daar worden gebruikt door voetgangers en de fietsbrug loopt dood en over de fietsenstalling daar maar niet te hebben lijkt wel een rampgebied!!
Gemeente Zaanstad maak eerst je lopende projecten af voordat je aan nieuwe begint.
Doe er gelijk een metrobuis bij dat scheelt alvast weer in de kosten.
Wie haalt het in zijn hoofd om te denken dat Prorail honderden miljoen uit gaat geven aan ondergrondse stations. Wat een naieve gemeenteraad om de motie van de CU te steunen. Na 10 jaar praten zegt Prorail: NJET. Gevolg: oplossing Guisweg verder weg dan ooit! Hart voor Stad heeft de oplossing al lang gepresenteerd en op ambtelijk niveau is men hiermee al aan de slag. Maar nu kan alles weer in de prullenbak. We waren er bijna, maar door de CU motie verder terug geworpen dan ooit. Die tunnel komt er NOOIT.
De gemeente delft heeft het in z'n hoofd gehaald en daar is het spoor nu ondergronds...
Maar ja, daar worden de oranjes begraven als ze het voor mekaar krijgen om om te vallen en dan heb je een streepje voor
Ik vind dat dat geld gebruikt moet worden voor huisvesting. Renovatie van bijv. de wijk die 2,3 weken geleden landelijk nieuws was? Zo als al zo lang belooft word.
Goed idee, zou ook wel willen dat mijn wijk gerenoveerd wordt, dus ik hoef alleen een camera te kopen en voor de appie mensen lastig vallen, om vervolgens beloond te worden met een gerenoveerde woon en leeef omgeving. En ik maar het debat aangaan met de gemeente, en jarenlang meedenken. Bedankt voor de tip, zo had ik er nog niet overnagedacht
Laten ze eerst is het erfpacht probleem oplossen.En de busbinding 24 uur open doen. Dat scheelt de bewoners een hoop tijd en geld. Daarna kunnen ze weet voorzich zelf verder gaan.
Erfpacht is geen probleem, kopen of niet kopen is de vraag. En ook voor de busbrug kun je kiezen, sluiten of door het veld.
Plannen die doorlopen tot 2040.
Ik mis het ikea, kabelbaan.
Waarom geen dubbele bovengronse monorail.
Scheelt zo wie zo een hoop onzin om onder bestaande traces te moeten boren.
Plannen zijn mooi om te maken.
Zal wel te zaans denken om er nog enige waarde aan te kunnen geven.
Ambtelijke ideeen te over.
Laat ze echt maar eens het stations gebied af maken.
Zolang daar geen schot in zit ben ik niet van plan verder dan 2018 te denken, over haalbare plannen
Hoe is CO2 reductie te rijmen met het binnenhalen van megavervuilende Cruiseschepen? Gaan we de prachtige natuur en de zeldzame vogelsoorten van de Noorder IJplas opofferen voor dit dwaze plan?
Als je cruiseschepen mega vervuilend wenste te noemen kan je om te starten beter kijken naar andere zeeschepen die de haven binnen komen. Cruiseschepen zijn over het algemeen nog het minst vervuilend.
Beste Piet, heb Soeters hier ook mee te maken?
Dan houd ik mijn hart weer vast.
Als hij iets bedenkt moeten de burgers straks weer mee betalen.
Soeters is voorlopig alleen Inverdan.
Als je het voor Co2 reductie wilt doen, kan je beter de provincialeweg ondertunnellen.
Ik mis nog steeds een fietstunnel onder het Noordzeekanaal ....
Nee joh, juist gezellig even op de pont. Kijken naar de schepen op het Noordzeekanaal als je staat te wachten.
Tijdverlies is niet handig voor woonwerkverkeer. Voor toerisme bestaan de pontjesroutes.
En het ondergeonds brengen van de spoorlijn tussen Zaandam Centrum en Zaandam Kogerveld?
Ik denk dat dit onnodig is, ik snap dat het qua geluid niet handig is zoals hoe die er nu bij ligt. Bovendien denk ik dat de spoorwegovergang die maar 4x(niet zeker over dit aantal) per uur dicht gaat niet heel erg ernstig is voor de doorstroom van de provinciale weg. Echter bij station Zaandijk loopt het wel de spuigaten uit 16 intercity's en sprinters per uur+ goederentreinen is teveel van het goeie.
De aanmeldlink functioneert (bij mij) niet, maar aanmelden gaat via een mail naar: maakzaanstad@zaanstad.nl
Wat wordt er bedoeld met downgraden van de a7? Je wilt toch juist dingen upgraden of zie ik nou iets over het hoofd?
Het gaat om het laatste stukje A7 tussen de A8 en de rotonde. Geen doorgaande snelweg die eindigt midden in de stad.
Letterlijk: "Downgraden A7 en ter hoogte van De Gouw aansluiten op Koningin Julianaweg en nieuwe ontsluiting VVZ terrein (nieuwe kruising). Hiermee
wordt de rotonde Prins Bernhard ontlast en wordt het gebied Peldersveld/Hoornseveld/Poelenburg beter ontsloten (2022)."
Dank u!
Er komen 388 huizen op het VVZ terrein. Die gaan allemaal over de rotonde naar Noord Zaanstad, want .... de lus die nu gebruikt wordt om naar de A8 te gaan wordt afgesloten. De Westzijde en de provinciale weg worden VEEL drukker! De oplossing is een Fly-over. Plannen bekend bij de gemeente. Allure en geen broddelwerk wat over 5 jaar blijkt toch niet te functioneren. Wanneer leert Zaanstad het nu eens om groots te denken.
Ambitieus is het wel te noemen maar toch even azijn afwateren.
Laat het college en de burgers nu niet in de toekomst fuik lopen.
Voor je gaat bouwen maak dan eerst je infrastructuur op orde. Zie de toekomst plannen voor A7/A8, A8/A9, dan de Spoorlijn. Alles wat je aan die lijn gaat doen heeft evenveel invloed op de weg die er bijna altijd naast ligt. Ja ik ben wel voor een verdieping en verdubbeling maar weet ook dat in die tijd de Provinciale Weg er even lang uit ligt. En zeker bij dit soort projecten is het niet OF maar EN.
Helaas kan ik die 12e niet.
Weer prachtige verhalen van de gemeente Zaanstad. Feit is dat de overweg bij de Guisweg straks bij veel en veel meer treinen een rampzalige bottelnek wordt en gewoon ondertunneld moet worden. In de jaren 60/70/80 en 90 zijn er enorme nieuwbouwwijken bijgekomen maar qua infrastructuur is men zeer achtergebleven.