De plek waar het Zaanse cultuurhuis moet komen, is geplaveid en aangeharkt. Klaar om de bouwers in 2016 te onvangen.

Vorige week is een belangrijke stap gezet toen geselecteerde architectenbureaus hun voorstellen mochten presenteren. Daarmee ligt de gemeente bijna op schema; “begin 2015 kan de architect dan aan de slag” schreef B&W in 2014. In 2017 moeten alle bespelers al samengevoegd zijn tot één organisatie.

Soeters
Uit de voorstellen moet Zaanstad kiezen, waarbij op financiële haalbaarheid, het programma van eisen, en het ontwerp zal worden gelet. Bij dat laatste zal ongetwijfeld de stem van de bouwpaus van Inverdan, Sjoerd Soeters, belangrijk zijn.

Soeters houdt niet van modernisme; neo-zaans (Inntel, stadhuis, C&A, De Zwaan, Zaanse Eilanden, winkels op stadhuisplein, de reclameborden op de Gedempte Gracht) is zijn religie.

DBFMO
De plannen moeten dus aan nogal wat eisen voldoen. Voor de gemeente is vooral de financiële haalbaarheid van belang. Daarom streeft men ernaar het cultuurcluster als DBFMO (Design, Build, Finance, Maintain & Operate) aanbesteding uit te voeren.

Bij een dergelijke aanbesteding, neemt de opdrachtnemer ook de financiering op zich. De hele bouwketen en de levenscyclus van een project worden in één keer in één contract geregeld. De gemeente zorgt wel voor (vooraf afgesproken) bekostiging, maar loopt minder risico bij tegenvallers tijdens de bouw of expoitatie.

De vraag is of er zo’n opdrachtnemer (vaak een consortium van bedrijven) te vinden die het gebouw voor 30 miljoen wil bouwen en exploiteren. Dat laatste is wel degelijk een risico, in de Begroting 2015-2018 schrijft de gemeente dat de exploitatiekosten gebaseerd zijn “op voorlopige aannames die mogelijk niet helemaal dekkend” zijn.