Zaanstad heeft subsidie bij het rijk aangevraagd voor 1.865 woningen in het gebied Maak.Noord: Wormerveer, Krommenie, Assendelft en West-Knollendam.
Eerder kreeg Zaanstad al € 20,6 miljoen voor de eerste ‘Woningbouwimpuls’ waarmee projecten voor ruim 6.000 woningen in de Kogerveldwijk en in Zaandam-Centrum worden gestimuleerd.
De tweede tranche van de Woningbouwimpuls wordt samen met andere gemeenten in de Metropoolregio aangevraagd. In totaal gaat het om € 100 miljoen subsidie voor de versnelde bouw van 10 projecten in de regio met in totaal 20.000 woningen. Voor deze fase is € 225 miljoen beschikbaar. De projecten moeten voor minimaal 50 procent uit betaalbare woningen bestaan en binnen twee jaar kunnen starten.
Welke projecten in Wormerveer, Krommenie, Assendelft en West-Knollendam dat zijn, is niet bekend gemaakt maar op de website van Maak.Zaanstad zijn wel projecten te vinden die nog in de kinderschoenen staan:
- Meneba (Wormerveer, afbeelding boven), 622 woningen, waaronder 30% sociale huur en 10% ‘betaalbare koop’.
- Gasfabriekterrein Wormerveer, “het ontwerp omvat een woonprogramma van grondgebonden woningen en appartementen.”
- Bedrijventerrein Mercurius Krommenie, transformatie wordt onderzocht
- Chromos, Krommenie, “De gemeente voert gesprekken met de eigenaar over de mogelijkheid van herontwikkeling naar woningbouw”
- Vlaar, Krommenie, “De gemeente is in gesprek met de eigenaar over de mogelijkheden van herontwikkeling naar woningbouw”
- PWN terrein / De Groote Weiver, Wormerveer, “voor dit gebied zijn woningbouwplannen”
- Durghorst, Krommenie, “er worden gesprekken gevoerd met de eigenaren over de herontwikkeling van dit pand in de toekomst”.
Parel van Zuid (Zuideinde/Celebesstraat, Wormerveer) en Gasfabriekterrein Krommenie zijn al vergevorderd, dat geldt ook voor de Dansschool in Assendelft.
Bernhard hoopt dat ze dan eindelijk eens flink gaan bouwen voor degenen die een woning nodig hebben. Nu is toch een groot gedeelte van de bouw voor mensen die het kunnen betalen. Kleinere wooneenheden voor jongeren en ouderen die best wat kleiner, maar dan toch wel betaalbaar, willen gaan wonen. Daar wordt veel te weinig voor gebouwd.
Bernhard, daar ben ik het volledig mee eens. Al jaren zoek ik een betaalbaar appartement in Krommenie, maar de zo genoemde doorstromer die ik ben is kansloos.
Sociale woningbouw in krommenie, met name in het midden en hogere segment is er niet. Eigenlijk mag ik niet klagen, ik heb wel een dak boven mijn hoofd, maar ik wordt gedwongen om niet door te stromen.
Eens!
Ik mis als Assendelver een plan voor de overhoeken en het al jaren braakliggende grasveld voor het station Krommenie-Assendelft aan de kant van Saendelft. Volgens bestemmingsplan zou daar tot 50m gebouwd mogen worden met max. 100 woon eenheden.
Als het bouwen van de bovengenoemde plannen net zo snel gaat als 'Kreekrijk' dan verwacht ik eigenlijk niet heel veel van de 'spoed' van het rijk/gemeente.
Lijkt mij beter om daar een stationsplein van te maken met veel bomen, struiken en bankjes. Als tegenwicht voor de lawaaierige en ongezonde tunnel ernaast en de veel te drukke snelweg aan de overkant van het spoor. Een plantsoen dus. Deze wijk heeft al niet zoveel groen. Het weinige wel aanwezige groen is verkeerd aangeplant en groeit daardoor niet. In Zaanstad Noord wordt momenteel trouwens al genoeg gebouwd. Denk aan Kreekrijk met zijn prachtige villa’s.
Lijkt me ook beter omdat natuur te laten zijn. Beter bouwen op bestaande terreinen.
Ik hoop dat ze de industrieel historische panden aan de noordvaartdijk gaan restaureren en klaar maken voor duurzaam wonen ipv slopen. Daar staat nl nog deels de historie van de werkgelegenheid van het oude krommenie. Ook de oude arbeiders woningen die daar op het terrein staan moeten behouden blijven. Daarnaast hoop ik dat men ook rekening houd met parkeren want dat word steeds meer een probleem in de buurt. Meer woningen (hoogbouw) vraagt ook meer van de bestaande wegen, elke dag tussen 16:00 en 18:00 is de noordvaartdijk net de A10 1 lint van auto's. Ook mag de gemeente zaanstad wel eens een keer wat strenger optreden tegen architecten. Neem Als voorbeeld de appartementen op de Noorderhoofdstraat waar vroeger de meubelwinkel van Bootsman heeft gestaan. Spuug lelijk past totaal niet tussen al die oude woningen, waar snackbar smikkelhof heeft gestaan zijn mooie appartementen gebouwd in de oude stijl van het dorp, dat mag ik graag zien, mits er parkeer plaatsen zijn voor deze bewoners. Parkeer plaatsen moet je kopen en wil je dat niet dan moet je een parkeer plek vinden buiten het appartementen complex, gevolg meer auto's en te weinig parkeer plekken.
Dat er gebouwd moete worden ivm woning nood prima zolang het maar voor iedereen te betalen is.
Maar je kan ook denken kan krommenie nog wel uitbreiden we zitten nu al krap in ons jasje en dat word met extra woningen alleen maar erger.
Helemaal mee eens. Ik heb altijd al gedacht om het terrein van Vlaar met dat mooie soort pakhuis een bejaarden hofje van te maken. En je zal maar in de Kruisstraat wonen 😢 als de noordervaartdijk al een soort A10 is. Gelukkig woon ik aan de andere kant van de Noordervaartdijk met fietspad en bestemmingsverkeer.