Zaanstad zet niet langer in op een snelle realisatie van de verbindingsweg tussen de A8 en de A9.
De reservering van € 14 miljoen wordt zes jaar opgeschoven, van 2021/2022 naar 2027/2028.
Dat blijkt uit de Voorjaarsnota 2019 – 2023 die de gemeente vandaag heeft gepubliceerd.
Met het uitstel van de Zaanse investering is de verbinding zelf niet van de agenda verdwenen. De Provincie Noord-Holland zet nog steeds in op het Golfbaan-alternatief waarbij de nieuwe weg dwars door de Stelling van Amsterdam komt.
Dat is een traject dat Icomos, het adviesorgaan van de Unesco overigens heeft afgewezen. De Stelling zou daardoor haar status als Werelderfgoed kunnen kwijtraken. Dat is iets waartegen de Rijksoverheid zich verzet.
Hoe de Provincie zich daaruit denkt te redden is onduidelijk. In de plannen staat dat ze op andere punten de Stelling juist in oude luister willen herstellen. Maar of dat genoeg is voor de Unesco is niet onderzocht.
Met het uitstel van de investering van Zaanstad is het financiële probleem van de realisatie overigens weer wat groter geworden.
UPDATE: Volgens Zaanstad is de laatste passage onjuist: “uitstel van de financiering is in lijn met de planning van het project A8-A9. Eerst wordt het landschapsonderzoek afgerond en dan de volgende stap genomen.” Dat het uitstel van de reservering nadelige gevolgen voor de realisatie zou opleveren is inderdaad onze interpretatie. Dit was echter gebaseerd op de planning van de provincie die in 2022 de vaststelling van het definitieve traject verwacht en na dat jaar de realisatie. Dat de bouw pas in 2026/2027 zal plaatsvinden is op de planningspagina van Noord-Holland niet te vinden.
UPDATE 2: Zaanstad stelt in een latere reactie dat als er toch voor 2026 gebouwd wordt de € 14 miljoen uit de reserves wordt gehaald.
In Krommenie blijven ze voorlopig met de verkeersdrukte zitten.
Al heel lang beweer ik dat deze noodzakelijke verbinding tussen twee rijkswegen nimmer een provinciaal/gemeentelijk project mag zijn. Hierdoor is men er al ruim 40 jaar verkeerd mee bezig en gaat het gezeur wellicht nog heel lang door zonder start van dit project. Heel erg is dat alle jaren het verkeer verkeerd door Krommenie gaat en de NUL min variant er al heel lang is over bestaande wegen welke totaal niet geschikt zijn. De milieuaspecten kunnen niet nog langer is in een struisvogel politiek blijven ronddwalen. De lokale politiek moet hiermee aankloppen in Den Haag en die 14 mln van Zaanstad moet in deze toch feitelijk volledig onbelangrijk zijn.
14 miljoen even opzij zetten voor over 6 jaar, dus doe er maar 14 miljoen bij want de kosten bij bouwprojecten, (zeesluis IJmuiden), worden eigenlijk nooit juist berekend en zijn altijd ondoorzichtig door belangenverstrengeling !
Zaanstad zet niet langer in op een snelle realisatie verbinding A8/A9
waardoor duizenden inwoners van Krommenie, Assendelft en Wormerveer dus nog langer worden blootgesteld aan hoge concentraties fijnstof door filevorming. Van ondergeschikt belang volgens dit college!
Erg jammer.
Wordt dus nog jaren langs het Noord Zee Kanaal rijden. Wat een gevaarlijke weg is. Ook Krommenie lijdt er onder.
Zaandam schaam je
Bevordering gezondheid van de bevolking van Krommenie mag niet te veel kosten?
Kan het bijna niet uit mijn strot krijgen maar geef mij dan Sharon Dijksma
maar.
Het verschuiven van de reservering van 14 miljoen met 6 jaar geeft naar de provincie in ieder geval het signaal dat Zaanstad ook geen haast heeft met de A8-A9. Dat hierdoor een paar duizend leerlingen van de negen scholen langs de huidige provinciale weg nog jaren moeten wachten op een beetje schone lucht blijkt van ondergeschikt belang. Treurig dat het huidige college de gezondheid van de inwoners niet erg hoog in het vaandel heeft.
Erg jammer dat gemeente zaanstad alleen bezig is met zijn eigen problematiek, en niet die van het verkeer in de noordelijke dorpen.