In de gemeenteraad van Zaanstad kunnen partijen het niet met elkaar eens worden over het parkeerbeleid. In de voorgestelde Parkeervisie wordt de rol van de auto ingeperkt. Links heeft daar wel oren naar, maar van de rechterkant krijgt de Parkeervisie weinig applaus.

De meningsverschillen over de nieuwe Parkeervisie zijn groot. GroenLinks is uitermate positief over de nieuwe visie, maar Marianne de Boer (Lokaal Zaans) zei zich ervoor te schamen en wanhopig te worden.

De coalitiepartijen, die een sleutelrol gaan spelen in de besluitvorming over de Parkeervisie, liggen iets minder ver uit elkaar, maar ook daar zijn de links-rechts-verschillen duidelijk. De POV zegt balans te missen in de visie. ‘Dit is een groene droom die ver van de praktijk ligt’, zegt Nino Keijser.

Coalitiepartner VVD zegt nog wel het een en ander te willen wijzigen. ‘De auto lijkt in deze visie in het verdomhoekje te zitten’, zegt Casper Davelaar. Het CDA zegt veiligheid als prioriteit te zien in de visie en vindt dat die in het gedrang komt met deze parkeervisie.

De PvdA is positiever over de visie. ‘Wij zien een evenwichtige verdeling van de ruimte terugkomen in deze Parkeervisie’, aldus Geert Rijken.

Duurzaamheid

De openbare ruimte in Zaanstad is schaars. De gemeente moet puzzelen over hoe ze in tijden van een groeiend Zaanstad het parkeren organiseren. In de nieuwe Parkeervisie wordt bewust gekozen om autogebruik terug te dringen en daarmee ook het aantal parkeerplekken niet ongebreideld te laten groeien, ondanks de verwachte groei van de gemeente naar 200 duizend inwoners in 2040. 

GroenLinks en D66 staan positief tegenover de visie. Uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen zou autogebruik stimuleren, en dat staat haaks op de ambities om de CO2-uitstoot te verminderen en de luchtkwaliteit te verbeteren.

OV

In de visie wordt ingezet op het stimuleren van andere vervoersmiddelen dan de auto, zoals de fiets en het OV. Wat betreft de PVV kunnen we nu nog niet rekenen op die laatste optie. ‘In Amsterdam vertrekt er elke paar minuten een tram of metro die je overal naartoe brengt. Hier hebben we een EBS-bus, als je mazzel hebt’, aldus Menno Barends. Zijn partij is het absoluut niet eens met alle punten uit de visie en gaat daarom ook een aantal amendementen indienen. 

Daarin wordt de PVV gesterkt door Lokaal Zaans, die de Parkeervisie het liefst gelijk terug naar de tekentafel stuurt. Fractieleider Marianne de Boer:

‘Deze Parkeernota is zo slecht en zo onrealistisch, dat ik mij ervoor schaam om deel uit te maken van de gemeenteraad. Het tekort aan parkeerplaatsen zorgt nu al voor chaos, ruzie en sociale ontwrichting, en dan willen we de parkeernorm ook nog een verlagen’.

In haar betoog tegen de Parkeervisie zei De Boer dat ze om haar heen, op social media en in de reacties onder artikelen op De Orkaan begreep dat de meerderheid van de inwoners tegen de Parkeervisie zou zijn. Natascha Stroo (GL) en Marilou Hulsthoff (SP) vroegen zich af of social media wel de juiste bron zijn voor dit soort informatie. ‘Ik zou niet aan social media gaan refereren, zeker in deze tijd’, stelde Stroo. 

Compromissen

Wethouder Gerard Slegers (CDA), met parkeren in zijn portefeuille, ziet dat er grote verschillen zitten tussen de standpunten binnen gemeente Zaanstad over de Parkeervisie. Maar hij heeft nog hoop. ‘We zullen tot compromissen moeten komen’, stelde hij dan ook.

Of Zaanstad met de Parkeervisie een balans kan vinden tussen de leefbaarheid, veiligheid en bereikbaarheid wordt een klus. Gezien de grote tegenstelling in de gemeenteraad wordt dat lastig.

Omdat de discussie in het Zaanstad Beraad niet in drie uur kon worden afgerond volgt er nog een extra vergadering van het Beraad over het voorstel. De volgende stap is het behandelen van (en stemmen over) de Visie in de gemeenteraad. En daar zullen ongetwijfeld een groot aantal moties en amendementen worden ingediend. Ook dat belooft weer een lange avond te worden.

Door Jelmer de Vries op basis van het Zaanstad Beraad van 9 januari. De nieuwe Parkeervisie kan je hier downloaden. Foto: De Orkaan (parkeer-‘oplossing’ bij Houthavenkade in Zaandam: het massaal en permanent negeren van het parkeerverbod).