De bezwaren die de Fietsersbond Zaanstreek tegen het afsluiten van de Oostzijde onder het viaduct bij de A8 had ingebracht zijn door de gemeente Zaanstad verworpen.
De onderdoorgang en het stuk langs Albert Keijzer tot Hellingman wordt voor fietsers en bromfietsers afgesloten.
Volgens de Fietsersbond was het een rustig stukje langs industrieel erfgoed (en onderdeel van toeristische fietsroutes) waarvan fietsers tot tevredenheid gebruik maken. De omweg is langer en loopt niet langs de Zaan, bovendien zijn daar juist meer ‘ontmoetingen’ tussen fietsers en snelverkeer.
Volgens de gemeente klopt het dat zich tot dusver geen (ernstige) ongelukken op het stuk hebben voorgedaan, maar er zou wel “een groot risico” op ongelukken zijn. Dat zou blijken uit een ‘gedragsanalyse’ uit 2014.
Zaanstad stelt dat het haar taak is om er actief voor te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren en “het aantal ontmoetingen tussen (brom)fietsers en vrachtauto’s te verminderen door de afsluiting van de onderdoorgang onder de A8.”
Uitbreiden in openbare ruimte
Dat het alleen om de verkeersveiligheid gaat, lijkt overigens niet geheel te kloppen. Toen Zaanstad met het plan kwam, werd gesteld dat het gebeurde op verzoek van zes bedrijven aan het stuk Oostzijde (Albert Keijzer, Cargill ZOR, Cargill Cocoa, Cordobesa, Drukkerij Nuance en Hellingman) omdat die zich zorgen over de verkeersveiligheid maakten, maar ook omdat ze de weg willen gebruiken om uit te breiden.
“De groei van deze bedrijven op de huidige locatie kan alleen plaatsvinden, indien dit enigszins ten koste van het gebruik van de openbare ruimte mag gaan.”
In de afwijzingsbrief wordt niet meer gerept over het uitbreiden van de bedrijven ten koste van de openbare ruimte.
Mooi verhaal rj en helemaal gelijk maar eh, ik zie de link niet helemaal met het gesjoemel en het liegen ( of dingen verzwijgen ) van Zaanstad om het fietspad af te sluiten ?
Kijk meneer van Ravensteijn, als het inderdaad alleen erover gaat deze bedrijven hier te houden zou ik zeggen, Zaanstad, zeg dat dan en kom niet aan met allerlei smoezen over verkeersveiligheid.
Egbert heeft hier gewoon gelijk, heeft niets met fietsbekwaamheid te maken.
In de Oostzijde en `t Kalf is nu eenmaal veel bedrijvigheid en dat is altijd al zo geweest. Wonen en werken horen in de Zaanstreek bij elkaar. Overal in de stad rijden vrachtwagens door woongebieden. Eigenlijk door de hele Oostzijde, grote delen van de Westzijde, de Museumlaan in de Koog, waar t./o de Gamma vele vrachtwagens rijden onder andere tbv Amylum), de Hoogstraat waar ADM Cacao is gevestigd de Lagedijk in Zaandijk ( o.a AAK) etc, etc, Op al deze plaatsen rijden veel fietsers waaronder ook veel kinderen. Als de gemeente haar plannen doorzet om dat stukje Oostzijde af te sluiten kunnen ook op al die andere locaties fietsers laten omrijden. Als fietser moet je rekening houden met vrachtauto`s en andersom ook. Ga nooit bij een stoplicht naast een vrachtauto staan, wacht even voor een vrachtwagen die aan het manoevreren is en zorg dat de chauffeur je ziet, hij zal je zal dankbaar zijn als je even wacht en zal je een teken geven dat je verder kunt.
Wat te denken van het fietspad provinciale weg ter hoogte van NS station Koog Bloemwijk / uitgang voetgangerstunneltje ?
Heb daar regelmatig een bijna ontmoeting met zo'n idioot op een scootertje die met 60 over het fietspad raast.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Mijn voorstel is heel Zaanstad gewoon verboden voor fietsen maken, veel veiliger :-)
Laat Zaanstad ook meteen de Westzijde nabij Dirk voor fietsers afsluiten, de manoeuvrerende vrachtauto's hebben ruimte nodig. Geen fietsers is veiliger.
Er zijn wel meer gevaarlijke fietsersoversteekplaatsen in Zaanstad, neem de route Rooswijk -Westerkoog -Westerwatering, de eerste gevaarlijke oversteekplaats is de kruising met de weg naar Westzaan,dan de kruising bij de Wildeman ( bij de Total) vervolgens de kruising met de Wildeman ( bij de busbrug) en als laatste de kruising Binding met de Houtveldweg.
Zullen we deze wegen ook maar afsluiten voor fietsers? Op genoemde oversteekplaatsen gebeuren regelmatig ongelukken.
Als u al deze plekken gevaarlijk voor fietsers vind meneer Egbert Visser, dan moet u wellicht over u eigen fietsbekwaamheid na gaan denken. Fietsers kunnen immers ook gewoon hun ogen én verstand gebruiken om een situatie naar hun hand te zetten.
Wat betreft de positie van de gemeente ten opzichte van dit soort grote bedrijven die al sinds jaar en dag de gemeentekas spekken met hun bedrijfsvoering, ik snap dat wel. Soms moet je onbenullige fietsroutes opofferen zodat grote bedrijven in de gemeente blijven.
Een gokje : 80% van de fietsers die daar fietst is een recreant, dus in zo'n overweging totaal niet interessant, en terecht .
meneer van Ravensteijn, u moet niet gelijk in de aanval gaan !
Ik ben een bekwame fietser en ik kan situaties goed inschatten maar het gaat niet om mij.
Regelmatig zie ik op de door mij genoemde fietsoversteekplaatsen een ongeluk of een bijna ongeluk !
Uw woorden zijn "Fietsers kunnen immers ook gewoon hun ogen én verstand gebruiken om een situatie naar hun hand te zetten." die uitspraak van u is ook van toepassing voor de onderdoorgang in de Oostzijde !
En 80% van de fietsers is daar zeker geen recreant, in de zomermaanden en in het weekend maximaal de helft en in de herfst en winter hooguit een kwart.
Die onderdoorgang mag van mij openblijven zeker omdat de alternatieve route via de Scholtenweg absoluut niet veiliger is !!
Met verkeersveiligheid heeft dit besluit inderdaad niets te maken: er zijn diverse punten in Zaanstad die aandacht behoeven, omdat die echt gevaarlijk zijn (daar gebeuren namelijk wél ongelukken), maar daar wordt niets aan gedaan. Te duur.
Als verkeersveiligheid echt een issue zou zijn, zou er ook geluisterd zijn naar de argumenten van de Fietsersbond. De voorgestelde alternatieve fietsroute voldoet namelijk niet eens aan de minimumeisen van het CROW; verder is het kruispunt tussen de Jonge Abraham en de Dr. Mulderstraat zo mogelijk nog gevaarlijker dan de Oostzijde zelf, omdat de vrachtwagens van Keijzer daar met hoge snelheid zonder op of om te zien over de kruising razen. Maar daarover is om onbegrijpelijke redenen niets terug te vinden in het afwijzingsbesluit.
Met dit besluit zal de gemeente zich waarschijnlijk niet eens geroepen voelen iets te doen met de schouw van de verkeerssituatie die ter plekke met de Fietsersbond is gedaan en waaruit voorstellen zijn gekomen om de verkeersveiligheid echt te verbeteren.
Kortom: om aan de eisen van een paar bedrijven tegemoet te komen, wordt de verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid eenzijdig bij de fietser neergelegd. Te triest voor woorden.
Nou, daar gaat ons rustige rondje Kalf. Nu moeten we over drukke Scholten(s)straat (-weg?) of via Koog. Waarom geen hoger gelegen echt fietspad gemaakt, oliedoorlatend... Of toegangsweg/lus voor Keijzer via Scholtenstraat. Hoeft maar 1 huis voor gesloopt te worden (niet aardig, dat weet ik wel ).
We zullen de doorkijkjes naar de Zaan en de olieboten missen (als de deuren open stonden).
Verkeersveiligheid aanvoeren als argument lijkt mij een drogreden. Ik fiets er regelmatig en constateer dat elke weggebruiker (ook de vrachtauto’s en heftrucks) immer voorzichtig en met lage snelheid rijden.
Ach, in Zaanstad is eenmaal besloten blijft besloten wat de inwoners er ook tegenin brengen. Geluisterd wordt er zelden tenzij het ze goed uitkomt.
Zou in dit geval wel eens willen weten of / hoeveel deze bedrijven betaald hebben voor deze beslissing ?
" Dat zou blijken uit een ‘gedragsanalyse’ uit 2014 (!!).
Zaanstad stelt dat het haar taak is om er actief (!!) voor te zorgen dat er geen ongelukken gebeuren"
JaJa, ze werken zich echt in het zweet daar bij de Gemeente.
Vorig jaar de desbetreffende wethouder gewezen op een zeer gevaarlijke oversteekplaats voor wielrijders, t.w. Noorder IJ en Zeedijk vanuit Amsterdam en dan oversteken richting Vlinderbrug. Er was nog geen ernstig ongeluk meldde hij dus was er geen reden om nu maatregelen te nemen. Pro Actief .....?
Eerst al de doorgaande weg voor Cargill langs tussen Kalf en oostzijde, nu het stuk tussen Cargill en Oostzijde èn tussen Cargill en de Scholtenstraat. Wanneer wordt de volgende straat overgenomen (weggegeven) aan deze bedrijven?
Voor fietsers is er een alternatie, stukje fietspad langs de Lidl maar bromfietser mogen hier niet op, hoe rijden zij?
Bromfietsers moeten op de rijweg en horen niet op het fietspad, tenzij dit nadrukkelijk is aangegeven middels het blauwe verkeersbord met een fiets en een bromfiets