Gerard Slegers, verkeerswethouder van Zaanstad en bestuurder bij de Vervoerregio Amsterdam waar Oostzaan, Wormerland en Zaanstad onder vallen, pleit met ruim 40 andere verkeerswethouders voor verbod van de verkoop van opvoersetjes voor fatbikes en het instellen van een minimumleeftijd voor het gebruik van e-bikes, waaronder fatbikes.
“De verkeersveiligheid kan niet langer wachten” aldus Slegers en zijn collega’s: “Opgevoerde e-bikes, en dan vooral de variant met dikke banden (fatbikes), veroorzaken door het grote verschil in snelheid ten opzichte van andere gebruikers, veel overlast en gevaar op straat, ze zijn een gevaar op het fietspad.”
De wethouders pleiten bij minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat voor een verbod op opvoersetjes: “hoewel het gebruik van opgevoerde e-bikes op de openbare weg verboden is, is het opvoeren zelf niet verboden en worden opvoersets en opvoerapps in winkels en online massaal verkocht.”
Urgent
Het probleem is volgens de wethouders dat de bestuurders die vaak jonger dan 16 zijn, zonder rijbewijs rijden, geen helm dragen en niet verzekerd zijn als er een ongeluk gebeurt: “de situatie op straat is urgent en er is nu actie nodig. De politie start binnenkort handhaving met nieuwe rollerbanken, maar er is meer nodig dan dat.”
Met die laatste opmerking raken de wethouders een teer punt. De politie schijnt dus ‘binnenkort’ iets extra’s te gaan doen. Maar uit de opsomming daarboven blijkt dat de politie allang iets kan doen, wie harder dan 25 km op een opgevoerde fatbike zonder helm en rijbewijs onverzekerd rondrijdt is al strafbaar. Totaal kan dat oplopen tot boetes van meer dan € 1.000. Op een rijtje:
- onverzekerd rijden: € 380 à € 440 boete
- zonder rijbewijs rijden: boete van €260 (gehalveerd als je minderjarig bent)
- zonder helm: € 100 boete (ook voor passagier)
- opgevoerde bromfiets (wat dat is de opgevoerde fatbike): van € 60 euro tot € 250 boete
- bij de derde keer kan de fatbike in beslag worden genomen
Kassa
Bedrijven die fatbikes opvoeren kunnen overigens ook een forse boete krijgen, die kan oplopen tot € 15.000. Uit een steekproef van het tv-programma Kassa bleek eerder dat meer de helft van de verkopers bereid was een fatbike op te voeren en van een gashendel te voorzien. Voor het gebruik van fatbikes werd eerder dit jaar ook gewaarschuwd door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Veel verzekeringsmaatschappijen weigeren fatbikes omdat ze zo vaak gestolen worden.
We hebben bij Zaanstad geïnformeerd of de gemeente zelf de politie heeft aangestuurd om te handhaven. De politie stelt in een reactie dat de controles wel zijn geïntensiveerd en dat er actie wordt ondernomen als een illegale zaken zoals een gashendel worden aangetroffen.
UPDATE: de politie laat in een latere reactie weten dat het bekeuren van fatbikes in de Zaanstreek ‘geen prioriteit’ heeft.
Handhaven
In een motie vragen vanavond Natascha Stroo (GroenLinks), Jos Kerkhoven (Democratisch Zaanstad), Geert Rijken (PvdA), Casper Davelaar (VVD), Menno de Haas (ROSA), Anna de Groot (SP) en Hanneke Veurink (ChristenUnie) aan B&W om “strenger te handhaven op opgevoerde fatbikes op de openbare weg” en “een voorlichtingscampagne op te starten over de gevaren van het opvoeren van een fatbike.”
De vraag of er onverzekerde minderjarige ongehelmde opgevoerde en rijbewijsloze fatbikers rondrijden in de Zaanstreek kan snel en eenvoudig worden beantwoord: Ja, het wemelt ervan. En gebeuren er ook ongelukken in de Zaanstreek? Ook dat kan bevestigend worden beantwoord:
- Fatbiker zwaargewond na aanrijding met fietsster (juli 2023)
- Gewonden bij botsing tussen fatbike en scooter (mei 2023)
- Slachtoffer ongeval fatbikes in Koog aan de Zaan is zoon van Wolter Kroes (april 2023)
- Traumaheliktoper in Koog aan de Zaan na ongeval fatbikes (april 2023)
Door Piet Bakker. Bron: brief verkeerswethouders aan minister Harbers, motie Fatbikes, online informatie over verkeersboetes, contact met politie Noord-Holland, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan.
Ik ben 50 ,heb ook een fat bike.Die heb ik gekocht omdat ik midden in het centrum woon en niet tussen de trambaan wil komen.25km is hard genoeg voor de stad. Vindt het wel heel jammer dat de jeugd het allemaal verziekt heeft voor de mensen die zich wel aan de regels houden.de regering moet gewoon boetes van 1000 euro geven wie hem opgevoerd heeft,dat is de beste oplossing,en de enigste manier om ze te straffen,en dode en gewonden te voorkomen.
Ik zag twee jochies met een electrostepje in de weer. Die zijn op de openbare weg illegaal. ik zeg tegen dat gassie " Dat is illegaal, joh" zegt hij heel bewust terug "Ze zien hem toch niet". De jeugd weet heel goed dat er weinig controle op is en daardoor hebben ze voorlopig nog vrij spel. Ik had in mijn jeugd niet eens een gewone autoped. Ik had niks. Snieklaas.
Wat heeft er eigenlijk wel prioriteit bij de politie?
Of het nu gaat om snelheidscontroles in woonwijken, het fout parkeren bij scholen of het bellen op de fiets altijd is er het standaard excuus, het heeft geen prioriteit!
Heeft het dan wel zin iets te verbieden als er toch niet gehandhaafd wordt?
er heeft genoeg prioriteit bij de politie, alleen is het niet naar de zin van de burger wat er prioriteit heeft. Met wat u opsomt kunnen ze dagelijks op de hoek van elke straat gaan staan en goh laten ze daar de mensen niet voor hebben. Ook bij de politie hebben mensen te kort net zoals in elke beroepsgroep. Fout parkeren bij scholen zou Handhaving moeten oppakken. Ze kunnen af en toe een actie doen maar daar houdt het dan ook wel mee op. Vooralsnog ligt de prioriteit bij de noodhulp, want in deze maatschappij is genoeg te doen elke dag.
dus elke fatbike bestuurder moet een helm op? Ook als het voertuig 25 gaat? En moet je een rijbewijs voor een fatbike?
De bestaande regelgeving is vrij duidelijk. Er is niets mis met een fatbike zolang je zelf trapt. Ook niet als die is uitgevoerd als e-bike, d.w.z. met 250 W motor en trapondersteuning tot 25 km/u.
Heeft hij meer vermogen en/of geeft de motor ondersteuning boven 25 km/u moeten de regels van speedpedelecs gevolgd worden: een leeftijdsgrens van 16, rijbewijs AM, helm- en verzekeringsplicht.
Trapondersteuning ("gashendel") uitschakelen mag niet, dan is het een motorrijtuig. Opvoeren mag, maar er mee rijden op de openbare weg niet. Tenzij je hem aanbiedt voor herkeuring als speedpedelec. Zolang dat niet is gebeurd is het een illegaal motorrijtuig.
Extra maatregelen waarom nu wordt gevraagd betreffen meer handhaving en een verbod op de verkoop van opvoersetjes.
Kortom: heb je een fatbike zonder motor, of uitgevoerd als gewone e-bike heb je geen helmplicht.
Zo simpel is het idd. En zo is het al een tijd. Dus nieuwe verboden oid is niet aan de orde. De wetgever is volledig helder.
Dus of laten gaan of handhaven…..
Bestuurders van scooters met een blauw kenteken (die maximaal 25km per uur mag rijden), zijn ook verplicht een helm te dragen.
Verder heb ik hier geen mening over, wilde deze informatie gewoon delen.
Precies
Van zestien jaar en bromfietsen rijbewijs halen en een kenteken op die fatbike net de snorscooter die gaan harder fatbike fietsen als gek door het verkeer de jeugd en ook nog telefoon in hun handen.