De gemeente laat een draagvlakonderzoek naar betaald parkeren uitvoeren in de Kogerveldwijk in Zaandam. Ook op het Zaaneiland wordt een dergelijk draagvlakonderzoek uitgevoerd. In 2024 werd al betaald parkeren in een deel van de Muziekbuurt (Westerwatering, Zaandam) ingevoerd.
UPDATE: In de Muziekbuurt in Westerwatering laat Zaanstad opnieuw een draagvlakmeting uitvoeren, nu in straten waar betaald parkeren nog niet is ingevoerd. Daar ervaren bewoners overlast door auto’s die nog een gratis plekje zoeken.
De Kogerveldwijk omvat meer dan alleen Kogerveld, het gaat ook om de Hofwijk (Hof van Zaenden, Hof van Blois, Pro Patriastraat, Oostzijde), de Boerejonkerbuurt (Paltrokstraat, Jonkerplantsoen, Oostzijde, Hondemanstraat, Slachthuisstraat) en de nieuwbouwwijk Oostzijderveld/Oostzijderpark. Het is het hele gebied tussen A7, A8 en de Zaan.
In deze wijk wordt fors gebouwd. Oostzijderpark (500 woningen) is deels klaar, aan de Paltrokstraat (Schoen, Holleman – 238 woningen) en aan de Slachthuisstraat (Timbr, 160 woningen) wordt al gebouwd en er zijn plannen voor ondermeer Kan Palen/Kan aan de Zaan (750 woningen), Jonker Juffer (100 woningen), Hilko/Zaanwerf (116 woningen), Hondemanstraat en Touwen. In totaal zou het om 3.000 woningen gaan*.
Per straat moet minstens 40 procent van de bewoners reageren, als daar meer van de helft voor is, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Maar ook als een minderheid het wil, kan dat gebeuren als alle straten er omheen wel voor zijn.
Vanavond – 11 februari 2025 – wordt in het Zaanstad Beraad voor de derde keer dit jaar over de Parkeervisie van Zaanstad gepraat. Daarna moet de raad er over beslissen.
* De aantallen woningen in de deelplannen zijn indicaties. In de plannen – vooral als ze uitgesteld en aangepast worden – worden de aantallen vaak opgehoogd. Het totaal van 3.000 komt uit de projectpagina van Zaanstad over de Kogerveldwijk.

Door Piet Bakker. Bronnen: Parkeervisie, Zaanstad, projectpagina, eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven: bouwen bij Timbr (Slachthuisstraat), kaartje van Zaanstad. Onder: Paltrokstraat (Erik Esteie)

Wonende in Kogerveld: wat mij betreft heel graag betaald parkeren/parkeervergunningen in Kogerveld. Ik zou het wel weer eens fijn vinden als ik na een late avonddienst of een avondje op visite thuiskom en mijn auto in de buurt kwijt kan. Is mij wel die 116 euro per jaar waard! Tot twee jaar geleden nooit problemen met parkeren (woon hier al ruim 20 jaar), maar tegenwoordig ramvol met bestelbusjes en veel auto's met witte kentekenplaten. Zie met eigen ogen vrijwel dagelijks dat busjes hier gestald worden en bestuurders als passagier in een ander voertuig wegrijden. Volgende ochtend hele ritueel andersom. Simpelweg omdat er in veel wijken niet meer vrij geparkeerd kan worden. Dus dan zet je je bus neer in een wijk waar dat nog wel kan. Bij station Kogerveld gaat over enige tijd ook betaald parkeren ingevoerd worden: mensen gaan dan ook uitwijken naar de omliggen straten in Kogerveld. Bewonersvergunning/betaald parkeren invoeren en alleen voor voertuigen die op naam staan van mensen die in de wijk staan ingeschreven. Pak je die spookbewoning en illegale verkamering in de wijk ook gelijk aan! Niemand die illegaal wil huren als je geen vergunning voor je auto krijgt. Voor mijn medebewoners van de wijk: denk niet alleen aan de centen, maar hou in je achterhoofd dat er de komende jaren ruim 1000 appartementen/woningen om ons heen opgeleverd gaan worden, en die mensen willen ook gratis hun auto kwijt. En dat gaan ze, zonder invoering van bewonersvergunningen/betaald parkeren, bij ons doen in de wijk!
owjah dus 1000 vergunningen extra voor de onbetaalbare nieuwbouw. Waar er 2 moeten gaan werken en ook daadwerkelijk in Zaandam Zoniet de trein pakken naar elders wat dan meer parkeerplaatsen gaat creëren doormiddel van een vergunning 🤔
die 1000 a 3000 nieuwe bewoners krijgen straks ook een parkeer vergunning dus dan staat ook alles vol en kan je als nog je auto straten verderop parkeren. maar dan als nog met de kosten voor parkeervergunning.
schiet dus niet op.
Zsm verhuizen naar een andere gemeente
Hier de hofjeswijk zucht
Overdags vak z
ZMC. Bezoekers die hun auto gratis wllen parkeren.
Tegen de avond komen de nieuwe bewoners van het oostzijderveld ( voormalige voetbalclubs hier parkeren omdat ze hun auto daar niet kwijt kunnen door de autobeperkte mogelijkheden in de nieuwe woonwijk.
Daarnaast heeft de woningbouw gedacht we willen moeten renoveren maar dan 20 parkeerplaatsen onbruikbaar omdat daar de vuilcontainers en nieuwe bouproducten nu erop stssn.
Dan nog de busjes met reclame die van twee plaatsen 1 maken en door de zwaarte ook de parkeerplaats laten verzekken .
En hier in de straat woond een garage eigenaar en die zet hier laat in de middag allemaal auto’s neer met zijn teclamr erop en die blijven erg lang stasn helaas.
De gemeente wil graag verdienen. Met dit soort ongein wil je wel een vergunning zodat je na je late dienst toch nog de suto ergens kwijt kan zonder lastig gevallen te worden zucht
Boerejonkerbuurt, Hofwijk, kogerveld, Kogerveldwijk, Oostzijderpark
is ook niet echt een eerlijke enquête he...🤷🏻
oostzijde park, heeft al te weinig parkeerplaatsen. maar de sportvelden eromheen brengen ook de drukte daar.
Hofwijk, ziekehuis parkeren.
boerenjonkerbuurt, vrees voor nieuwbouw parkeerproblemen? en ja die werkbusjes ze bouwen wel in de omgeving dus 🤷🏻
Kogerveld, heeft al te weinig parkeerplaatsen door ZVH appartementen met amper parkeerplaats voorzieningen. Jongeren die langer thuiswonen en ook naar werk moeten ..
wat gaat betaald parkeren toevoegen... ik zie niet echt mensen hier parkeren om de trein te pakken of de fiets uit hun auto halen om naar hun werk te fietsen...
geen toegevoegde waarde alleen elke bewoner met een auto een parkeervergunning aansmeren voor de kas.
" oh wat leuk ik mag bouwen maar totaal geen bewustzijn van wat eromheen gebeurt 💰"
'Draagvlakonderzoek' jaja oftewel een kaartje voor het democratisch theater waar de voorstelling 'U beslist mee, echt waar' speelt.
Betaald parkeren prima nu parkeren hier op de fluitenkruidweg enorme grote bestel bussen en wonen hier niet en dan de Bulgaarse auto staan hier soms weken vooral s,avonds is hier geen plek invoeren dat betaald parkeren kan het morgen
Ik wordt zo langzamerhand sch☆☆tziek van dat parkeerbeleid van de gemeente. Het parkeerprobleem wordt absoluut níet opgelost. Het is uiteindelijk een verdienmodel voor onze (r)overheid. De burger komt om in de belastingen. Nederland is waarlijk een belastingparadijs, maar dan voor de (r)overheid.
Klinkklaar wanbeleid..... zucht.
Hoe kun je niet bestaande parkeerplaatsen betaald maken ?
Door betaald parkeren in te voeren creëer je toch geen extra plekken ?
Ben ik nou zo dom of zijn.....
Het doel is enkel en alleen geld genereren bij de groep die dat heeft en geen keus heeft. Dit wordt georganiseerd door ambtenaren die wij betalen en die er eigenlijk voor ons zouden moeten zijn. Het advies is zsm deze linkse gemeente verlaten
Je creëert parkeerkrapte, de buurt gaat klagen en je maakt er betaald parkeren van om het parkeerprobleem zog. op te lossen. Missie geslaagd, centjes stromen weer binnen. Het is tenslotte de (R)overheid.
Dit draait uiteindelijk allemaal om het binnen harken van geld, veel geld. Het bouwen van woningen, ook noodzakelijk maar dan bij voor keur zonder of in ieder geval met tekort parkeerplaatsen maakt het voor b&w heel gemakkelijk om aan geld te komen voor de gemeentekas.
inderdaad, eerste keer maken ze het aantrekkelijker. ( nog steeds niet echt aantrekkelijk want je moet betalen voor iets wat nu gratis is) je gasten moeten ook gaan betalen dus komen minder snel mensen even op visite. en uiteindelijk heeft gemeente de grip en maken ze het gewoon nog duurder.
ik vind het allemaal prima als ze de wegenbelasting dan maar afschaffen. tenslotte betalen we dat voor onderhoudt van de wegen en daar horen ook parkeerplaatsen bij.
Dit onderzoek is weer een typisch geval van kijk eens wij nemen beslissingen op democratische wijze. Onze Zaanse bestuurders hanteren de democratie op geheel eigen wijze. Wat is democratie: Een bestuursvorm waarin de wil van het volk de bron is van legitieme machtsuitoefening. Maar in dit geval gelden andere regels je zoekt de juiste straat waarin je voorstellen de meerderheid hebben, en dat is de basis voor je beslissing.
Net als de belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken.
Daar gaan we weer.
Waarom niet invoeren in heel Zaanstad? Dan zijn we in een keer van dit gedoe af.
Dat is toch de bedoeling van de Gemeente.
Het gaat alleen om het geld en meer niet.
Misschien ook wel handig om te onderzoeken of de afslag van de rotonde richting Oostzijde park, Hofwijk, Kogerveld, nieuwbouw Paltrok etc. nog wel voldoet voor het verkeer die die kant op moet. Het is nu al vaak super druk en ik vermoed dat het in de toekomst vele malen erger wordt. Ik ben ook totaal geen voorstander voor betaald parkeren in een gebied wat totaal niet in het centrum ligt en dit alleen omdat men er geen rekening mee houdt dat zoveel nieuwe woningen natuurlijk vraagt om net zoveel parkeerplaatsen.
Dat gaan ze ook doen, wel straat voor straat. Dat is het plan om geen onrust te krijgen en het volk als lamme domme schapen te behandelen en zeggen dat wij het totaalplaatje niet snappen. Helemaal gek geworden en los van de realiteit puur eigen belang en met de campagne periode zijn het dezelfde boeven die de Robin Hood komen spelen en ons parkeerprobleem gaan oplossen. Schaam je!
Ik word een beetje moe van dit populistisch getetter. Als u zich niet als beschaafd raadslid kunt gedragen, ga dan op de markt staan met uw "... helemaal gek geworden ...".
Ja, ook ik ben zeer tegen het huidig en voorgenomen parkeerbeleid, maar gedraagt u zich een beetje, met dat getetter. In sommige landen gaan politici ook op de vuist. Is dat misschien een ideetje voor u? Maken we er helemaal een apenkooi van.
Uw gedrag sluit trouwens naadloos aan op dat van uw huidige en eerdere DENK collega's in Den Haag: ordinair en van de straat.