Naar aanleiding van ons artikel over een melding van een persoon die in het water zou zijn gevallen, merkte een oplettende lezer op dat de grasbetontegels (tegels met grasopeningen) naast het fietspad aan de Provincialeweg N203 in Zaandijk verkeerd lagen.
In Oostzaan was dit eerder ook het geval, maar daar werden de tegels in maart al goed gelegd.
De oplettende lezer was niet zomaar een lezer. Het ging om de immer alerte Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond. Ze meldt dat grasbetontegels naast fietspaden gevaarlijke situaties kunnen veroorzaken als ze verkeerd worden gelegd:
‘Het is een soort tramspoorbaan waar je in terechtkomt en niet meer uitkomt.’
Hierdoor is het risico op een valpartij hoog.
Samen met de gemeente heeft ze daarom de situatie ter plekke bekeken, maar Zaanstad vond het niet gevaarlijk. In september gaan ze opnieuw kijken. Puhl-Diehle vindt het echter jammer dat de gemeente de noodzaak nog niet inziet:
‘Er moet altijd eerst een ongeluk gebeuren.’
Lees ook: Oostzaan legt tóch dwars!
Door: Nick Boeske (De Orkaan). Info: Eerdere artikelen en Sonja Puhl-Diehle. Foto: Michel Schermer.
Wat een gezeur om niets, ga gewoon fietsen. In heel Nederland liggen die dingen zo
Nit alleen voor fietsers, ook voor rolstoelers, zoals ondergetekende, is de manier van leggen cruciaal. Het verschil tussen"vast komen te staan" of (hobbelend) verder kunnen (eigen ervaring, helaas..)hoe dan ook: het blijven ondingen :(
De gemeente is op de hoogte van deze situatie en blijft in gebreke bij het oplossen daarvan en daardoor aansprakelijk.
Onfortuinlijke fietsers die daardoor vallen moeten vooral niet vergeten de wegbeheerder aansprakelijk te stellen voor het opgelopen letsel en schade.
Ook klinkerwegen worden in de suggestiestroken verkeerd gelegd, vrijwel overal haaks in plaats van diagonaal. Diagonaal wel op de gewone rijbaan, maar juist daar waar de fietsers moeten rijden leggen ze de klinkers haaks waardoor de weglegging voor fietsers minder stabiel is. (er is een grotere kans op vallen)
Rijbanen bestaande uit bkk`s ( betonklinkerkeien) worden meestal in keperverband gelegd, dan zijn de stenen ten opzichte van de trottoirband onder 45 graden gelegd.
Dit is het sterkste verband zeker als er aan beide kanten van een straat trottoirbanden met kolken staan,
In dat geval word een straat met een ronding gelegd waardoor de stenen muurvast komen te liggen.
Je kan straatwerk ook op "één oor" leggen, dat wil zeggen dat de straat naar 1 kant afwatert en dan is straat al een stuk minder sterk en kan er ook spoorvorming ontstaan.
Fietspaden zijn meestal of van (rood) asfalt of van rode tegels gemaakt.
Soms zijn ze ook van betonstenen gemaakt en worden ze in elleboogverband gelegd, meestal is dit bij kruisingen met drempels.
Ook bij parkeervakken worden de stenen vaak in elleboogverband gelegd.
Mevrouw Sonja Puhl zit er helemaal naast als ze zegt dat grasbetontegels voor gevaarlijke situaties kan zorgen als ze verkeerd om zijn gelegd.
Deze suggestie is pure onzin want als grasbetontegels goed om worden gelegd zijn ze veel ruwer en hobbeliger zoals op de foto bij het artikel over grastegels in Oostzaan te zien is.
Zoals in een eerdere reactie gezegd zijn grasbetontegels niet bedoeld om naast een fietspad te leggen.
Wat ik veel gevaarlijker vind is dat bermen naast fietspaden regelmatig veel te laag zijn, ook langs de Provinciale Weg, waardoor je goed moet opletten dat je niet naast het fietspad komt anders val je gegarandeerd.
ook diegene die de tegels heeft gelegd heeft dit niet op de juiste manier gedaan . Dat bedrijf moet kennis hebben van verwerken. Op de juiste manier van verwerken kost namenlijk meer. de lengte is nl langer dan de breedte. dus nu is ook bekend waarom ze zo liggen.
zoals gewoonlijk zal de zeer (on)deskundige gemeentelijke stoelplakker de schuld van zich afschuiven. je kunt er de klok op gelijkzetten dat hij/ zij zelfs de lokatie waar deze domme fout is begaan niet unen vinden zonder Tom-Tom of het mobieltje !!!
Eind Mei heb ik mij rechtstreeks gericht tot wethouder Slegers omdat hij a. het fietsen wil promoten en b. veiligheid hoog in het vaandel heeft staan. Via een aantal lagen in het ambtenarenapparaat werd mij bericht dat er overlegd werd met de Fietsersbond. Resultaat kunnen we nu hier lezen, maar ik wacht nog op antwoord. Zal inhoudelijk niet anders zijn dan deze negatieve beschikking. De uitvoerder krijgt de schuld, maar kennelijk wordt de relatie met de uitvoerder hoger aangeslagen dan de veiligheid van het publiek. Zaanstad verklaart zichzelf dus ook liever aansprakelijk voor schade bij mogelijke ongevallen. Bevorderen van het fietsen en zorg voor veiligheid laten zich makkelijker uitspreken dan uitvoeren.
Het is grote onzin dat een uitvoerder de schuld krijgt.
Het is de taak van een opzichter van de opdrachtgever ( in dit geval de gemeente) om te controleren of een werk goed is uitgevoerd.
Grastegels worden onder andere gebruikt bij zachte bermen langs smalle wegen zodat auto`s elkaar beter kunnen passeren.
Vreemd trouwens dat de gemeente grastegels naast een fietspad heeft gelegd want die zijn niet geschikt om op te fietsen zelfs als niet als ze goed om liggen.
Tja, en dan wethouder Slegers, die is minstens zo ongeschikt als grastegels voor fietsers.
de gemeente bijvoorbaat aansprakelijk stellen
Zaanstad doe je voordeel met het advies van de Fietsersbond. Wees ellende van ongelukken en schadeclaims voor. Gewaarschuwd telt voor 2