Een raadsmeederheid heeft gister het college de opdracht te geven om bij de rijksoverheid te pleitten voor het invoeren van een 80 km-zone op de het hele stuk van de A8 dat door Zaanstad loopt.
Ook de gemeente Oostzaan is al eerder via een motie opgeroepen daarvoor te pleiten bij de regering.
Verlaging zou de geluidshinder verminderen en beter voor de gezondheid zijn aldus indieners CDA, PvdA, SP, D66, ROSA, Partij voor de Dieren, Groenlinks en CU. Zij steunen de motie. PVV, VVD, DZ, POV en DENK stemden tegen.
Volgens de indieners hebben onderzoeken aangetoond dat er tussen de 10 procent en 30 procent minder fijnstof en stikstofdioxides wordt uitgestoten op 80-kilometerzones op snelwegen. Een TNO-onderzoek toonde 32 procent minder stikstofdioxides aan bij de A8 A10 in Amsterdam waar ook een 80 km-zone is ingevoerd.
De indieners verwachten extra verkeer op de A8 door Haven Stad Amsterdam, MAAK.Zaanstad en de woningbouw in het Oostzijderveld.
Een motie om Rijkswaterstaat te vragen de beschikbare meetpunten langs de A8 actief te gebruiken in de beoordeling van de luchtkwaliteit en het netwerk van meetpunten waar nodig uit te breiden, werd unaniem aanvaard.
.
Dus we gaan voor de combinatie van 80km/h en bruggen minder vaak open? Een relatief goedkope oplossing om uitstoot en geluidshinder te verminderen. Doen! En dan op naar de volgende uitdaging.
Eelco Taams , ik zei het gekscherend over die airco en als ik voor de brug moet wachten gaat de motor uit! Bovendien ben ik niet van de plankgaslobby en ik wil ook een betere luchtkwaliteit en natuurlijk wordt die beter als je de maximum snelheid verlaagd maar er zijn veel grotere stappen te maken dan de maximum snelheid te verlagen en dat is zorgen dat de Coenbrug veel minder vaak wordt geopend maar geen enkele politieke partij hoor ik hierover terwijl het zo simpel kan zijn. De allermooiste oplossing is natuurlijk een tunnel bouwen maar het moet toch mogelijk zijn masten van zeilboten te kunnen laten zakken zodat ze onder de bruggen door kunnen varen. Politici kunnen toch zoiets in een wet zetten? In Zaanstad zijn maar liefst 9 bruggen over de Zaan voor autoverkeer en als er een brug openstaat dan staat er aan beide kanten ook een flinke rij auto`s ! Kijk eens in de Leliestraat als de Alexanderbrug een tijdje heeft open gestaan dan staat die straat tot aan de Provinciale Weg vol auto`s!
En zo is het, die 80 km maakt niets uit. Auto,s zijn tegenwoordig schoner en de open brug is de grote boosdoener.
De 80 km op A10 West draagt meetbaar bij tot een betere luchtkwaliteit langs de weg. Dat willen we in de Zaanstreek ook. Bovendien gebeuren er vaak ongelukken op de A8 en een lagere maximimum snelheid zal bijdragen aan vermindering van het aantal ongelukken en de impact van een botsing wordt iets minder ernstig. Rustig rijdend verkeer stroomt ook beter door dan hollen en stilstaan.
Het meest bizarre argument van de plankgaslobby vind ik toch wel de gedachte dat het noodzakelijk is om de motor te laten draaien bij een openstaande brug omdat anders de airco het niet doet. Dan heb je toch echt geen enkele boodschap aan een gezondere luchtkwaliteit (behalve rond je eigen huis misschien) en de bestrijding van de klimaatveranderingen (wie dan leeft, die dan zorgt).
Volgens mij komt er ook (veel) extra verkeer als de A8 met de A9 verbonden wordt.
Maar ook nu is 80 km/uur meestal een onhaalbare snelheid: vaak kom je niet boven de 50.
Het slechtste voor het milieu is wat we allemaal elke dag zowel 's-ochtends als 's-avonds doen: stilstaan in de files. En dat wordt alleen maar erger.
Enne: op welke A8 in Amsterdam is een 80 km. zone ingevoerd? Weet er wel eentje op de A10, maar niet op de A8...
De brug over de Zaan gesloten houden voor zeilbootjes zorgt voor veel minder fijnstof dan de snelheid verlagen. Als de Coenbrug gesloten wordt voor zeilbootjes heeft dat nog een tweede voordeel, ook de andere bruggen in Zaandam hoeven veel minder vaak open en ook dat is gunstig voor de uitstoot van fijnstof veroozaakt door rijen wachtende auto`s.
Ja...en de brug de hele dag open houden voor zeilbootjes heeft weer een zeer gunstige uitwerking op de vermindering van de hoeveelheid fijnstof in deze buurt
Inderdaad, bruggen in de Zaanstreek gaan idioot vaak open voor 1 bootje met een mast. Honderden auto's staan te draaien. Ook de Zaanbrug trouwens.(Soms ook 40-60 auto's) Ik snap dat ze open moeten voor vrachtschepen maar voor plezier vaart zouden er vaste tijden moeten komen.
Tijdens wachten voor een brug staat je motor toch uit, neem ik aan?
Nee, met dit weer blijft de motor aan, anders doet de airco het niet! Ook als het koud is blijft de motor draaien, anders doet de kachel het niet !
Maar het wel of niet laten draaien van de motor is het probleem niet omdat je de motor pas kunt uitzetten als je stil staat en het starten van de motor is weer vervuilender dan deze een paar minuten te laten draaien. Afremmen en optrekken zijn de grootste veroorzakers van fijnstof.
Het vergelijken tussen Amsterdam A8 en A10 met de A8 Zaanstad is naar de mening van @DZ onjuist. Het verkeersaanbod over de gehele dag is voor de Amsterdamse versie veel groter en is voor een heel groot gedeelte ombouwd met woning- en bedrijfsgebouwen. Dan ontstaat een dal waarin fijnstof en andere stoffen zich ophopen. Op de A8 Zaanstad is het grootste gedeelte vrij en is daardoor een opschonend effect gegarandeerd. Het stukje Koog is ombouwd met woningen. Geen hoge bedrijfsgebouwen en directe verschonen door een polderwind. De belangrijkste vervuilers zijn OBA en de benzineopslag aan de Amsterdamse kant van het Noorzeekanaal. Deze vervuiling wordt door de Zaanse linkse milieupartijen benut om hun standpunten door te drukken. Vandaar dat Democratisch Zaanstad tegen deze motie heeft gestemd.