Bewoners en raadsleden zijn ‘Peperstraat-moe’. Na jarenlange voorbereiding, plannen, tegenwind, procedures, inspraakrondes, protesten, acties en uitstel moet het er dan toch van komen. Voor het zomer-reces moet de gemeenteraad een klap op het bestemmingsplan geven: op 18 juli komt dat in de raad.

Deze en volgende week is er nog ruimte voor inspreken. Gister gebeurde dat door bewoners en betrokkenen, morgen (4 juli) spreken Zaans Erfgoed, Bond Heemschut en het Cuypersgenootschap over de Beatrixflat in de hoop die te behouden. Op 11 juli komt het bestemmingsplan in het Zaanstad Beraad en als het allemaal loopt zoals gepland, kan de gemeenteraad het op 18 juli goed- of afkeuren.

Het gaat om een van de meest ingrijpende plannen voor één van de belangrijkste doorgaande routes in Zaandam. Vrijwel alle bestaande bebouwing (122 woningen) wordt gesloopt en vervangen door nieuwbouw (571 woningen waarvan 30 procent sociale huur). De bestaande doorgaande route wordt ‘afgewaardeerd’. Er komt een parkeergarage van 334 plekken en ook ruimte voor winkels en horeca.

Beatrixflat

Het plan wordt in twee fases ontwikkeld, eerst het deel tussen Savornin Lohmanstraat en Gerhardstraat, daarna Beatrixtoren en de flats daarnaast en daar tegenover. Nieuwtje van de dienstdoende ambtenaar: fietsers kunnen tijdens fase 1 niet door de Peperstraat (auto’s en bussen wel). Maar omrijden zou makkelijk kunnen, alhoewel hij toegaf dat het heel moeilijk zou zijn fietsers om te laten rijden, “die nemen nu eenmaal het liefst de kortste weg.”

Behalve een ’technische’ sessie over het plan werd er ook ingesproken. Pablo Kuipers zei namens het ‘Peperstraatoverleg’ dat het plan op vele onderdelen grote tekortkomingen vertoonde. De participatie was ver onder de maat geweest, dat renovatie van de Beatrixflat onmogelijk zou zijn geweest was volgens hem een ‘leugen’ omdat zoiets helemaal niet ondersteund werd door een onderzoeksrapport (dat was pas achteraf gemaakt). De parkeergarage kan volgens hem nooit aan de behoefte voldoen terwijl daar publiek geld voor gebruikt wordt dat nu naar de businesscase van de ontwikkelaar gaat, een ‘onrechtmatige zo niet frauduleuze inzet van publieke middelen” volgens Kuipers.

Verkeersdeskundige Dick Schilp oordeelde dat het verkeer nauwelijks verwerkt zal kunnen gaan worden in de nieuwe situatie. Hij noemde bijvoorbeeld het grote aantal bussen dat nu door de straat gaat, het mixen van fietsen en scooters, bevoorrading van bedrijven en winkels en het handhaven van 30 km als knelpunten.

Joan Kelderman van ‘Tegen de Sloop’ die zich al jaren inzet voor bestaande bewoners die wegmoeten, was ook ‘Peperstraat-moe’ maar toonde zich ook strijdbaar. Ze hield de raadsleden onder meer voor dat er wel steeds meer woningen zijn gepland, maar dat die ook steeds kleiner worden, als de bestaande appartementen gesplitst worden zijn die zelfs nog groter volgens haar.

links nu, rechts: toekomst (klik voor grotere versie)

Data om in de gaten te houden: morgen (4 juli) inspraak over de Beatrixflat, 11 juli Zaanstad Beraad (plus inspraak) en 18 juli stemming in de raad.

Door Piet Bakker. Foto boven: Orkaan-archief (Bas Sommeijer), onder: impressie uit plannen.