Bewoners en raadsleden zijn ‘Peperstraat-moe’. Na jarenlange voorbereiding, plannen, tegenwind, procedures, inspraakrondes, protesten, acties en uitstel moet het er dan toch van komen. Voor het zomer-reces moet de gemeenteraad een klap op het bestemmingsplan geven: op 18 juli komt dat in de raad.
Deze en volgende week is er nog ruimte voor inspreken. Gister gebeurde dat door bewoners en betrokkenen, morgen (4 juli) spreken Zaans Erfgoed, Bond Heemschut en het Cuypersgenootschap over de Beatrixflat in de hoop die te behouden. Op 11 juli komt het bestemmingsplan in het Zaanstad Beraad en als het allemaal loopt zoals gepland, kan de gemeenteraad het op 18 juli goed- of afkeuren.
Het gaat om een van de meest ingrijpende plannen voor één van de belangrijkste doorgaande routes in Zaandam. Vrijwel alle bestaande bebouwing (122 woningen) wordt gesloopt en vervangen door nieuwbouw (571 woningen waarvan 30 procent sociale huur). De bestaande doorgaande route wordt ‘afgewaardeerd’. Er komt een parkeergarage van 334 plekken en ook ruimte voor winkels en horeca.
Beatrixflat
Het plan wordt in twee fases ontwikkeld, eerst het deel tussen Savornin Lohmanstraat en Gerhardstraat, daarna Beatrixtoren en de flats daarnaast en daar tegenover. Nieuwtje van de dienstdoende ambtenaar: fietsers kunnen tijdens fase 1 niet door de Peperstraat (auto’s en bussen wel). Maar omrijden zou makkelijk kunnen, alhoewel hij toegaf dat het heel moeilijk zou zijn fietsers om te laten rijden, “die nemen nu eenmaal het liefst de kortste weg.”
Behalve een ’technische’ sessie over het plan werd er ook ingesproken. Pablo Kuipers zei namens het ‘Peperstraatoverleg’ dat het plan op vele onderdelen grote tekortkomingen vertoonde. De participatie was ver onder de maat geweest, dat renovatie van de Beatrixflat onmogelijk zou zijn geweest was volgens hem een ‘leugen’ omdat zoiets helemaal niet ondersteund werd door een onderzoeksrapport (dat was pas achteraf gemaakt). De parkeergarage kan volgens hem nooit aan de behoefte voldoen terwijl daar publiek geld voor gebruikt wordt dat nu naar de businesscase van de ontwikkelaar gaat, een ‘onrechtmatige zo niet frauduleuze inzet van publieke middelen” volgens Kuipers.
Verkeersdeskundige Dick Schilp oordeelde dat het verkeer nauwelijks verwerkt zal kunnen gaan worden in de nieuwe situatie. Hij noemde bijvoorbeeld het grote aantal bussen dat nu door de straat gaat, het mixen van fietsen en scooters, bevoorrading van bedrijven en winkels en het handhaven van 30 km als knelpunten.
Joan Kelderman van ‘Tegen de Sloop’ die zich al jaren inzet voor bestaande bewoners die wegmoeten, was ook ‘Peperstraat-moe’ maar toonde zich ook strijdbaar. Ze hield de raadsleden onder meer voor dat er wel steeds meer woningen zijn gepland, maar dat die ook steeds kleiner worden, als de bestaande appartementen gesplitst worden zijn die zelfs nog groter volgens haar.
Data om in de gaten te houden: morgen (4 juli) inspraak over de Beatrixflat, 11 juli Zaanstad Beraad (plus inspraak) en 18 juli stemming in de raad.
Door Piet Bakker. Foto boven: Orkaan-archief (Bas Sommeijer), onder: impressie uit plannen.
Eens met Jan de Bruin.
Te hoog, te veel verkeer , zonde van het in de schaduw zetten van het laatste beetje historische bebouwing in wat men centrum Oost noemt.
Het wegkijken van de Raad van Zaanstad met betrekking van het afbreken van onvervangbaar architectonisch erfgoed die de Beatrixflat is leidt tot de totale verkrachting van de culturele driehoek rond het sluizencomplex. Filmhuis De Fabriek met het mooiste terras aan de Zaan, twee kerken, de historische Klauwershoek, het Zaantheater, het thee en luchthuis van de Stichting Monet in Zaandam zij alle komen in de schaduw te staan van twee 60 meter hoge gedrochten waar kinderen opgehokt worden achter hun I phone, ver van het buitenspelen dat Cruijff bestempelde als een verplicht schoolvak.
Wat mij gelukt is met het referendum tegen het Kultuurkluster moet nu maar weer uit de kast getrokken worden tegen de afbraak van de Beatrixflat. Wie mij wil steunen in die organisatie kan kontakt opnemen met artadvies@hetnet.nl
Het is me met een referendum gelukt het kultuurkluster tegen te houden!!
Wie me wil steunen met het organiseren van een referendum tegen de afbraak van de Beatrixflat kan kontakt met me opnemen.
e-mail en 06 staan op de website van de stichting Monet in Zaandam
Dank je Bert.Ik heb als kind regelmatig voor de Wilhelminabrug moeten wachten om naar school te gaan.....
Was dan ook blij met de nieuwe Beatrixbrug zodat ik om kon rijden en op tijd op school was.
Dat "klik voor grotere versie" van de foto's werkt niet.
Klik op de foto met je rechtermuisknop op , klik dan op Afbeelding openen in nieuw tabblad .succes
En die mooie nieuwe Wilhelminabrug gaat alleen naar de parkeergarage.
Er moest destijds een tweede brug komen zodat je om kon rijden.
Nu staan we weer te wachten.
De verkeersdeskundigen die dat plan bedachten
hadden weinig visie. Nu klagen diezelfde mensen over het vele verkeer op de Beatrixbrug.......
Mari. de 2e brug was de Beatrixbrug, de Wilhelminabrug lag er al sinds 1903 maar toen die vernieuwd moest worden in de jaren `60 moest eerst de Beatrixbrug gebouwd worden.
Het verkeer kon tot in de jaren `80 nog over de Dam rijden en dan via de Gedempte Gracht naar de Provinciale Weg.
Als er een brug openstond werd dat aangegeven met een soort lichtbakken waarop werd aangegeven welke brug je nemen moest.
Toen kwamen de "deskundigen" op het idee de Gedempte Gracht af te sluiten voor het verkeer en om van de Dam een horecaplein te maken.
De onbetrouwbare pollers staan er inmiddels een jaar of 10 zodat je tussen 12.00 en 18.00 moet omrijden via de Den Uylbrug of de Bernhardbrug.
Via de Wilhelminabrug kan je met da auto voor 12.00 uur en na 18.00 via één kant van oost naar west.