Zaanstad gaat het voorgenomen Verkeersbesluit over de omzetting van een fietspad naar autostraat bij de Zaanse schans nog eens ‘onder de loep nemen’.
Met dat besluit werd een stuk fietspad tussen Molenmuseum (Kalverringdijk 30) en Scouting Elfregi, 30-km-straat voor autoverkeer.
De Fietsersbond bleek na de vragen van De Orkaan het er niet mee eens te zijn, maar Zaanstad zette het plan toch door. Na nieuwe vragen van De Orkaan en technische vragen van GroenLinks gaat Zaanstad het besluit nu toch heroverwegen: “wij zullen het Verkeerbesluit Kalverringdijk nog een keer onder de loep nemen” meldt de woordvoerder van wethouder Gerard Slegers.
Zaanstad stelde eerder dat er niets aan de inrichting van de weg veranderde: “hier rijden al auto’s vanwege de woonbebouwing”. Dat geldt echter alleen op het eerste stuk vanaf Wormer, het tweede deel langs de scouting en het gebouw van Stichting Kalverpolder is een smal fietspad dat opengesteld wordt voor autoverkeer als het verkeersbesluit doorgaat.
Het verkeersbesluit van Zaanstad lijkt gemaakt door iemand die de situatie ter plekke niet kent. Er wordt gesproken over de “rijweg van de Kalverringdijk (die) ongeveer 5,00 meter breed is zonder fietsvoorzieningen” die “vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid; ondersteund door de richtlijnen Duurzaam Veilig en het Zaans Mobiliteitsplan aangewezen (moet) worden als 30 km zone.”
Maar een deel van het traject waarvan Zaanstad een autostraat met 30 km wil maken is helemaal geen “rijweg van ongeveer 5,00 meter breed zonder fietsvoorzieningen” maar een fietspad van zo’n 2 meter breed.
‘Meenemen’
De Fietsersbond vindt dat op het stukje naar Het Molenmuseum geen auto’s zouden moeten rijden, “wij hebben een voorstel gedaan om de 30km zone te laten eindigen waar de versmalling begint. Het is daar namelijk niet meer 5 m. breed zoals in het besluit staat.”
Zaanstad schreef eerder aan de Fietsersbond: “We gaan nu dit verkeersbesluit niet meer aanpassen maar nemen jullie suggestie wel mee in het geheel van maatregelen die voor de Zaanse Schans dus (al) op stapel staan.”
Er is duidelijk verzuimd om even ter plaatse te gaan kijken. Het is een smal stuk, waar scholieren en buurtbewoners gebruik van maken. Er is voor fietsers geen goed alternatief. De omweg is enorm, voor auto’s niet onoverkomelijk, voor scholieren op weg naar het St Michael College wel.
Verder is de bodem erg slap en is er simpelweg op het stukje dijk te weinig ruimte. In het seizoen lopen toeristen op het fietspad en dat levert al problemen op met fietsverkeer.
Is het gemeentebestuur vergeten dat het gaat om een openluchtmuseum dat enorm veel geld in het laatje brengt?
Dat kan ik me nauwelijks voorstellen, maar er wordt met dit besluit niet naar gehandeld.
De grond is ter plekke erg slap. Een pad door het veld voor een bezoek aan de veenweide ter plekke is al problematisch. Dat is een deel van het jaar niet toegankelijk voor de vogelrusy maar ook omdat de bodem niet geschikt is.
ik denk dat de ergernis onoplosbaar is.
ik rijd mijn hele leven al over dit fietspad.
Hett wordt per jaar gevaarlijker.
Het is voor een fietspad lekker breed gemaakt.
( lees: nu kunnen er ook overal aut's komen).
Ook met de grote toename van toeristen die overal midden op het fietspad lopen.
Waarom is het zo moeilijk om ergens anders een kort recht fietspad te maken die uitkomt bij het zaans museum. bij de rotonde.
Dan is dit gezeur eindelijk voorbij.
De cirkel is weer rond. Voor en tegenstanders over de aangekondigde aanpassingen, verwijten elkaar kortzichtig te zijn. Maar aan de basis staat toch echt de gemeente, die besluiten neemt zonder de situatie te kennen, en daarmee de oorzaak is van het huidige ongenoegen. Maar men gaat er na kijken. Mogelijk dat men in de toekomst eerst nadenkt voordat men tot beslissingen komt. Sprookjes bestaan toch.
Misschien had het molenmuseum op een beter bereikbare plaats gebouwd moeten worden.
Maar om van alles af te zijn, stel ik het volgende voor:
Een doorgaande weg langs de molens, over de Zaanse Schans en deze laten aansluiten op de Leeghwaterweg.
Dan is alles goed bereikbaar en kunnen de toeristen lekker in de bus blijven zitten.
het Molenmuseum is niet op die plek gebouwd, dat gebouw stond er al en het was een bedrijf waar ook verkeersbewegingen waren. de Zaansche Molen heeft het gebouw gekocht toen het te koop kwam te staan
dat is toch ook geen plek voor een museum, in Koog aan de Zaan was het normaal te bereiken, ook met het OV, nu totaal niet. Of moeten ze nu ook het spoor verleggen?
Dat lijkt me ook fijn voor automobilisten van en naar Wormer. Die hoeven dan niet meer om te rijden via de Westdijk 🙃.
Hoi Rob, Dat kan nu niet want die is t/m/ 16 dec. afgesloten en daarom rijden er "illegalen" over de Kalverringdijk.
ik vind het onbestaanbaar dat er geen auto's naar het Molenmuseum zouden mogen komen. Dan zijn we onbereikbaar voor zowel medewerkers als bezoekers met een beperking! Wat een gebrek aan inclusiviteitsdenken! Dan moeten de gehandicaptenorganisaties weer aan de bak om voor de rechten van hun achterban op te komen. Het Molenmuseum mocht van de gemeente aléén open als er een aantal invalidenparkeerplaatsen zouden komen. Wel, die zijn er........en nu mogen de mensen met een beperking niet meer komen???? En daarmee ook niet meer op de molens!!! Of gaat Zaanstad ergens in de buurt IVPs realiseren? En voor de medewerkers van molens en museum? Dat wordt in weer en wind fietsen! En als er iets te vervoeren valt zeker eerst een ontheffing aanvragen??? Hoe kunnen hout, zaden en andere grondstoffen voor de molens worden aangevoerd?? Hoe kunnen planken, olie en andere producten van de molens worden afgevoerd?? Nou, zet er dan maar 24/7 handhaving neer want een rijverbod op auto's gaat massaal overtreden worden. Met dank aan de fietsersbond!! Geweldig!! De fietsersbond kijkt alleen naar het kleine stukje langs de Scouting! Wat een kortzichtigheid! Een 30-kilometerzone kan prima. Ik mag hopen dat de Gemeenteraad haar gezonde verstand gebruikt!
Jammer dat je gehandicaptenorganisaties erbij sleept om bereikbaarheid voor automobilisten van het Molenmuseum af te dwingen. Invalidenvoertuigen mogen nu al gebruik maken van rijwielpaden. Daar is geen verkeersbesluit voor nodig.
En die enkele ontheffingshouder die over het fietspad rijdt is ook niet echt een probleem.
Wat wel een probleem is is de toegenomen verkeersdruk en dat zal met een 30 km zone tot aan de voordeur van het Molenmuseum alleen maar meer worden.
Voor wegbreedtes bestaan richtlijnen, niet wettelijk verplicht, maar wel handig voor wegbeheerders om als maatstaf te nemen om problemen te voorkomen. Welnu, het fietspad is iets meer dan 2 meter breed. Eigenlijk al veel te smal voor een drukbereden tweerichtingsbromfietspad (volgens de dit jaar aangepaste richtlijnen zou je dan al op 3,60 uitkomen). Ook voor fietsstraten en 30 km zones bestaan dergelijke richtlijnen.
Dus als reactie op je opmerking " Een 30-kilometerzone kan prima": nee, dat kan niet. Dat is een recept voor problemen. Je kan je gram dus beter richten op het gemeentebestuur, dat onvoldoende heeft nagedacht over dit verkeersbesluit, dan op de fietsersbond
30 km is veel te hard, 6 km/u max en alleen voor bestemmingsverkeer.
‘Beter ten halve gekeerd, dan ten heele gedwaald’
Ik werkte indertijd voor een Zaanse constructiebedrijf en als je het in je hoofd haalde om een werk aan te nemen zonder het zelf gezien te hebben en die ouwe kwam er achter, dan had je een serieus probleem. Dat was toen en is volgens mij nog steeds heel actueel blijkt wel.
Ik denk ook dat iemand met een luchtfoto en een digitaal liniaaltje heeft zitten rommelen achter z'n bureau.
Kom uit dat kantoor en ga in het echt kijken naar de situatie. Dat scheelt ook weer een hoop bezwaren en geld straks
Het Molenmuseum moet voor invaliden/leveranciers/medewerkers met de auto bereikbaar zijn ! De verkeerssituatie moet daar op aangepast worden !
nee, dit wisten ze al van te voren, hadden ze maar even na moeten denken toen het molenmuseum daar in trok.
achteraf kijk je een koe in zijn kont. voordat het Molenmuseum er in trok zat er een bedrijf. ook daar kwamen en gingen auto's. het is pas nu dat er gezeurd wordt over dat miezerige korte stukje asfalt.
Laten we het meteen goed aanpakken voor de toekomst en de straat zo inrichten dat het voor fietsers en automobilisten veilig wordt. Ook omdat er op het voormalig Jacob Visterrein ooit woningen komen.
Gaat maar om een stukje van 0,09 km, maak er max 10 km/uur van.
En dan staat de meest onoverzichtelijke bocht nog niet eens op de foto (de scherpste knik onderaan de paarse lijn).
Als je elkaar daar als fietsers tegen komt, is het al te smal.
De klusbuskjes die nu erheen rijden vanwege de ophoging van de Kalverringdijk in opdracht van het HHNK tonen overduidelijk aan dat het absoluut niet past!
Verkeersveiligheid hoort bovenaan te staan bij een verkeersbesluit. Dat is nu zelfs van achter de tekentafel niet eens het geval.
En hoelang gaat dat denken duren?
Het hekwerk in de knik op de hoek bij scouting is er enige tijd geleden al uitgereden.
Was oud maar functioneerde prima.
En de dader?
Wie helpt dit financieel te herstellen?
Al dit gedoe heeft te maken met deskundigheid (dan wel afwezigheid daarvan) van ambtenaren en wethouder. Zo hebben we gele brugdekken, poller en paaltjesdrama,s om over de fliebers maar te zwijgen. Het gaat maar door en het einde lijkt nog niet in zicht.