Nog heel even over die verkeerssituatie in Krommenie: wij raakten van het pad af en de weg kwijt. Dat bleek voor meer mensen te gelden. Vooral op de Padlaan: wel tweerichtingsverkeer, geen tweerichtingsverkeer, van de ene kant wel, van de andere kant niet… Borden kwamen, verdwenen, werden afgeplakt en/of omgedraaid.
Het dorp stond op z’n kop, helemaal toen de politie zich liet zien om te handhaven. Er werd gerept over forse bekeuringen.
Wij belde de gemeente en de politie om wat duidelijkheid te krijgen. De gemeente stelt:
‘De Padlaan is nu één richtingsverkeer. Op het uitzonderingsbord staat aangegeven dat bussen en taxi’s wel door de straat mogen. Het bord 30 km/uur wat daarnaast staat, geldt dus voor hen.’
Zo! Dat is helder. Tenminste… tot dinsdag 16 januari:
‘Vanaf 16 januari wordt de Vaartbrug getest. Naar verwachting duurt dat tot en met 19 januari. Tijdens het testen van de brug is de situatie op de Padlaan tijdelijk gewijzigd naar tweerichtingsverkeer.’
En de politie? De politie stelt inderdaad aanwezig te zijn geweest aan de Padlaan. Daar hebben ze echter (nog) geen bekeuringen uitgedeeld:
‘Er zijn drie politiewaarschuwingen gegeven.’
Mocht het er toch van komen dat er gehandhaafd wordt, dan kan de gemeente daar weinig aan doen:
‘Bewoners die een boete hebben gekregen, kunnen daartegen in bezwaar gaan bij het Centraal Justitieel Incassobureau.’
Gaat Zaanstad serieus laten handhaven tegen een landelijke wet in?!
Het RVV 1990 heeft een duidelijke bepaling dat verkeersborden die met elkaar verbonden zijn ONDER elkaar geplaatst MOETEN worden. Het bord 30 is overduidelijk zo een bord.
In de bebouwde kom worden 3 verkeersborden onder elkaar plaatsen vanwege onoverzichtelijkheid (nu ook) wel afgeraden. Waarom niet een groter uitzondering bord met een blauwe 30 km sticker er op, zoals bij de hm paaltjes?! lost een hoop onduidelijkheid op. En scheelt weer een verkeersbord.
De padlaan is de kortste, breedste, veiligste en natuurlijkste toegangsweg om Krommenie vanuit het oosten binnen te rijden.
Dat er in het verleden bedongen is dat dit éénrichting verkeer moet zijn, onder het mom van veiligheid, is van de zotte.
Je dwingt het verkeer nu om via het smalle Weiver het dorp in te rijden waar je vervolgens op de zuiderhoofdstraat uit komt, nee dat creëert een veel veiligere situatie....not
Of de ander kant op langs de vaart en dan allemaal over de smalle Kruisstraat en over het nog smallere Vlusch naar Willis waar tegemoet komende fietsers hun leven niet zeker zijn.
Het wordt tijd dat we ophouden met utopische plannen over de ontsluiting van ons dorp en voor de meest realistische enn voor de hand liggende oplossing kiezen: de padlaan gewoon 2 richtingsverkeer, desnoods aanmerken als 30 km fietsers gebied.
Je ziet door de verkeersborden de weg niet meer ondertussen op dit stukje Zaanse weg. Wat een enorme puinhoop aan borden, liggend, omgedraaid, oud nieuws. Er staat ook nog steeds een bord tweerichtingsverkeer ter hoogte van de Zuiderhoofdstraat Padlaan.