Onder het kopje ‘Gevolgen van het niet aannemen van de parkeervisie auto- en fietsparkeren gemeente Zaanstad 2024’ verstuurde verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA) de kortste Raadsinformatiebrief die wij ooit ontvingen. Vandaar dat we die wel integraal (1:1) kunnen overnemen:
‘Op 27 februari jl heeft uw raad de parkeervisie auto- en fietsparkeren gemeente Zaanstad 2024 niet aangenomen. Tijdens dezelfde behandeling heeft uw raad zeven moties aangenomen. Met het niet vaststellen van de parkeervisie auto- en fietsparkeren gemeente Zaanstad 2024 zijn de aangenomen amendementen vervallen.
Momenteel zijn wij de gevolgen van de parkeervisie aan het onderzoeken. Voor de raadsvergadering van 17 april komt het college met een voorlopige eerste analyse. Dan brengen wij ook in kaart hoe wij omgaan met de aangenomen moties.’
Slegers sluit af ‘met vriendelijke groet’ maar uit de tekst blijkt het ongenoegen overduidelijk.
Eind februari sloopte een meerderheid in de gemeenteraad van Zaanstad de door B&W voorgestelde parkeervisie. Via amendementen werd de visie zo aangepast dat van de oorspronkelijke bedoeling weinig overbleef. De raad bleek in meerderheid te kiezen voor hogere parkeernormen, meer blauwe zones en meer parkeerplekken in de openbare ruimte. Het beperken van parkeermogelijkheden bij scholen werd afgeschoten.
Verantwoordelijk voor de ondergang van de voorgesteld parkeervisie was coalitiepartij VVD die het voortouw nam bij de discussie: meer auto, minder bakfiets. De VVD werd niet alleen gesteund door oppositiepartijen DZ, LZ, Groep Lassooy, PVV en DENK maar ook door coalitiegenoten POV en CDA.
Daarmee werd niet alleen een wig gedreven in de coalitie (en de eenheid in het college op de proef gesteld) maar werd ook het onofficiële startschot voor de verkiezingscampagne gegeven waar parkeren een hoofdrol in gaat spelen. De dwarsliggende coalitiepartijen VVD, POV en CDA hebben de afgelopen jaren altijd meegestemd met kunstmatig verlaagde parkeernormen (deelauto’s, OV-hubs, doelgroepen) maar zien nu hun kans schoon.
Voor de praktijk zal het weinig uitmaken. Slegers zei bij de behandeling van de Parkeervisie dat het parkeren nu altijd al via ‘maatwerk’ werd opgelost (het verlagen van de norm) maar dat hij daar wel genoeg van had. Die vlieger gaat dus niet op, hij moet dus nog even door met zijn maatwerk.
Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan en Raadsinformatiebrief. Foto: De Orkaan.
Slegers wil nooit verliezen en zijn visie is, denkt hij waarschijnlijk, altijd de juiste.
Dus nu gaat Slegers weer onderzoeken, analyseren, in kaart brengen en proberen maatwerk te leveren, meestal te krap gemeten met de meetlat van Slegers.