Alle Zaanse beweegbare bruggen hebben sinds vandaag extra personeel gekregen. Ook worden ‘op korte termijn’ maatregelen genomen om bruggen veiliger te maken.
Dat schrijft wethouder Gerard Slegers (verkeer) naar aanleiding van het concept-rapport over het ongeluk bij de Bernhardburg dat vandaag door Onderzoeksraad voor Veiligheid naar buiten is gebracht.
In dat rapport wordt gesteld dat de procedures die gevolgd worden op het gebied van het openen van de brug en het cameratoezicht (bediening op afstand) een rol hebben gespeeld bij het ongeluk van eind december 2018 waarbij een ouder echtpaar ernstig gewond raakte toen ze tijdens de opening van de brug in het water vielen.
Ook werd Zaanstad verweten weinig haast te maken met de aanbevelingen van de Raad na het dodelijke ongeval bij de Den Uylbrug.
De gemeente had maar liefst bij 63 passages in het rapport opmerkingen en bezwaren. Geen van die suggesties zijn door de Raad overgenomen. De gemeente stelt nu dat alle conclusies uit het rapport worden omarmd:
“De veiligheid van de gebruikers van de brug staat bij ons voorop en moet gegarandeerd worden. Daarom nemen wij per direct maatregelen en hebben wij vanaf vanmorgen extra personeel ingezet bij alle Zaanse beweegbare bruggen.
Daarnaast implementeren wij op korte termijn de conclusies uit het rapport van de Onderzoeksraad en de daaruit voortvloeiende veiligheidsmaatregelen. Hiervoor hebben we al, naar aanleiding van de door Zaanstad uitgevoerde veiligheidsscan, 1,2 miljoen euro vrijgemaakt in de Voorjaarsnota. De planning van deze implementatie wordt nu gemaakt.
Wij trekken samen op met de Onderzoeksraad en andere instanties om tot een goede landelijke normering te komen om de veiligheid van inwoners bij het gebruiken van beweegbare bruggen te waarborgen.”
Wat is het probleem met het bemannen door brugwachters? Ouderwets, kost geld. terugkrabbelen, of andere onzinnige argumentatie. Er zijn inmiddels 3 slachtoffers gevallen. Waarvan 1 fataal. Ik stel voor om subsidies aan buiten-gemeentelijke projecten ogenblikkelijk te stoppen. En die zijn er genoeg. Veiligheid van de burgers e.a. gaat boven alles. En anders stel ik voor om een collectieve civiele zaak voor te leggen aan de rechtbank Haarlem. Win je altijd.
Dat extra personeel heeft bij de Julianabrug al vast zijn auto op het voetpad geparkeerd, waardoor de duizenden toeristen over het fietspad moeten lopen. Rolstoelgebruikers kunnen er helemaal niet meer langs.
Geen idee wat Zaanstad verstaat onder "veiligheid voor alle gebruikers van de brug", maar dit slaat nergens op.
De meest simpele oplossing is om bij elke beweegbare brug waar nodig brugwachtershuisjes te bouwen en deze te bemannen. Het kost wel een paar centen maar veiligheid gaat toch echt voor alles.
Er zijn nu twee ernstige ongelukken gebeurd met op afstand bediende bruggen en een derde ongeval mag absoluut niet gebeuren.
De Juliana brug is een groot risico. Dagelijks passeren duizenden toeristen te voet van en naar de Schans. Heb zelf als fietser onlangs mogen ervaren dat een ongeluk zoals in geval Bernard en Den Uijlbruggen heel realistisch lijkt. Ben benieuwd hoe de Onderzoeksraad dit risico beoordeeld heeft.
Hoe gaat dat in Zaandijk bij de Julianabrug