De nieuwe plannen voor het landen en vertrekken bij Schiphol zorgt voor meer geluidshinder in Wormer, Wormerveer en Krommenie. Zaanstad en Wormerland zijn daar – voorzichtig uitgedrukt – niet blij mee. De gemeenten sturen een brief aan minister Madlener waarin ze vragen dat om te draaien: niet meer maar juist minder geluidsoverlast voor Wormerland en het noorden van Zaanstad.

Wethouder Wessel Breunesse schrijft aan de gemeenteraad dat het ‘onbegrijpelijk is dat het ministerie aan de ene kant werkt aan een programma om de hinder te beperken en in een ander traject de hinder laat toenemen’.

Madlener wordt opgeroepen om bij de uitwerking van het ‘schetsontwerp luchtruimherziening’ van Schiphol ‘maatregelen te treffen en/of routes te ontwerpen’ waarbij de geluidbelasting voor Wormer, Wormerveer en Krommenie afneemt in plaats van toeneemt.

Met de ‘luchtruimherziening en hoger naderen’ wordt het militaire oefengebied geschikter voor F-35 straaljagers en zou er minder geluidshinder optreden. Ook zou door zo kort mogelijke routes de uitstoot van o.a. CO2 verminderen.

De luchtruimherziening houdt voor sommige gebieden inderdaad minder geluidshinder in, maar dat geldt niet voor Beemster, Wormer, Wormerveer en Krommenie. Dat komt doordat de aanvliegroutes op de Zwanenburgbaan en de Polderbaan zuidelijker komen te liggen.

Nachtvluchten

Het kabinet wil het nieuwe maximum van vluchten naar 478.000 brengen (nu is dat 500.000 alhoewel dat sinds corona niet meer is gehaald). Het maximale aantal nachtvluchten moet 27.000 per jaar worden. Dat moet ingaan per november 2025 en moet in 2026 15 procent reductie van geluidshinder opleveren.

In de brief aan de minister pleiten Zaanstad en Wormerland overigens opnieuw voor een totale nachtsluiting van Schiphol.

Er komen niet alleen nieuwe maxima maar ook hogere tarieven voor lawaaiige vliegtuigen. Door vlootvernieuwing (stille vliegtuigen), de inzet van stillere vliegtuigen in de nacht en een nachtverbod op lawaaiige vliegtuigen moet ook de geluidshinder afnemen.

Europese Commissie

Om dit allemaal door te voeren moet op grond van Europese regelgeving een ‘balanced approach procedure’ worden doorlopen waarmee moet worden aangetoond dat vermindering van geluidshinder niet met andere maatregelen behaald kan worden. De Europese Commissie heeft een positief advies uitgebracht, maar heeft nog wel een paar vragen (o.a. over de privévluchten van en naar Schiphol).

Als alles niet op tijd geregeld kan worden, dan gaan de nieuwe maxima pas per 1 november 2026 in.


In de eerste twee maanden van 2025 verwerkte Schiphol ruim 70.000 vluchten. Dat is evenveel als in dezelfde periode van 2024. Daarmee lijkt ook een eind te zijn gekomen aan de permanente groei die Schiphol na corona heeft laten zien. Februari 2025 was de eerste maand in die hele periode waarin minder vluchten werden afgewerkt dan in dezelfde maand een jaar eerder.

In 2024 verwerkte Schiphol 473.814 vluchten en dat is ruim 7 procent meer dan in 2023. In 2025 mag Schiphol nog een klein beetje (1 procent) groeien naar 478.000 vluchten (Schiphol en de minister noemen dat zelf overigens ‘krimp’ omdat het minder is dan de 500.000 die als maximum voor corona werd aangehouden).

De 478.000 is meer dan de 467.000 die de Tweede Kamer graag zag als maximum, maar minder dan Schiphol zelf graag zou willen. Topvrouw Marjan Rintel noemde het nieuwe maximum zelfs ‘onacceptabel’. Zij denkt minder geluidshinder op andere manieren te realiseren.

Het doel van het kabinet is 20 procent minder ernstig gehinderden, maar dat was al op de langere baan geschoven (net als het schrappen van de nachtvluchten). De 478.000 van Madlener zou voor 15 procent minder gehinderden moeten zorgen.


Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). Vanaf mei 2024 ligt het aantal boven de 40.000 per maand. November en december 2024 en januari 2025 liggen daar onder met 37.000 vluchten. In februari 2025 ging het om ruim 34.000 vluchten.

In 2017, 2018 en 2019 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. In de coronajaren 2020 en 2021 lag dat fors lager. Van 2022 ging dat weer omhoog. In de eerste twee maanden van 2025 werden er 70.000 vluchten afgewerkt.

Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur).

De nacht- en vroege ochtendvluchten over 2025 betreffen alleen januari en februari.

Lees ook Ons Schiphol-dossier

Door Piet Bakker op basis van Raadsinformatiebrief ‘Luchtruimherziening en andere onderwerpen Schiphol’, cijfers van Schiphol, eerder nieuws op De Orkaan. Cijfers: Schiphol, grafieken De Orkaan. Foto: Orkaan.