In 2030 rijden er niet 43.000 maar 53.000 voertuigen per dag over de Thorbeckeweg (N516).
Om een permanent verkeersinfarct te vermijden, willen Zaanstad en Oostzaan de weg rigoureus aanpakken: een tunnel op de kruising bij de Wibautstraat, de Westkolkdijk afsluiten en een nieuwe aansluiting bij busbrug De Vlinder.
De dekking voor de plannen waarvan de kosten nu op € 65 à € 75 miljoen worden geraamd, is echter nog niet rond.
Het toegenomen verkeer komt o.a. door de ontwikkeling van Hoogtij en het Hembrugterrein en de plannen voor de Achtersluispolder dat een woon/werkgebied moet worden met 6 à 10.000 woningen. Ook wordt in de plannen nog uitgegaan van de komst van Ikea en niet van een nieuwe cruiseterminal.
Het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Zaanstad zal ook intensiveren. Langs de Thorbeckeweg en de Wibautstraat moeten vrije busbanen komen.
Voor openbaar vervoer en fietsers komt er een nieuwe brug van Amsterdam-Noord naar de Achtersluispolder.
Naast het tunnel-alternatief zijn er nog twee andere opties onderzocht: één met meer rijstroken en de afsluiting van de Westkolkdijk met een fietstunnel of fietsbrug bij de Wibautstraat en één waarin er een nieuwe afsluiting bij busbrug de Vlinder komt naast meer rijstroken, een tunnel bij het Ambacht en een een fietstunnel of -brug. In Poelenburg wordt het bij de laatste variant veel drukker.
Zaanstad en Oostzaan hebben daarom gekozen voor de tunnelvariant. Qua kosten ligt de gekozen variant tussen de beide andere.
De studie naar de verschillende varianten wordt vanavond tijdens het Zaanstad beraad besproken.
Een vrije busbaan ligt er al.
Gewoon langs de begraafplaats zoals de bus altijd reed.
Trekt geen extra wissel op het budget.
Extra rijstrook kan door het verkeer gebruikt worden.
De twiskeweg doortrekken richting a8 .
Vervanging van de Den Uijlbrug door een tunnel zal er voorlopig niet inzitten. Maar met een tunnel onder de Wibautstraat door wordt het wel een hele klim op vrij korte afstand naar de brug toe. Dat vraagt vrij veel energie = gevaarlijke stoffen uitstoot. De Thorbeckeweg wat ophogen en de Wibautstraat onder de Thorbeckeweg lijkt mij een betere optie.
De Thorbeckeweg verbreden naar 2x 4 banen is een nog betere optie, twee banen van en naar de Uilbrug en twee banen voor verkeer van en naar de Wibautstraat.
Dan is een tunnel niet eens nodig, je kan de weg verdiept aanleggen met een viaduct voor doorgaand verkeer op de Wibautstraat.
Bottleneck 1 is dan opgelost maar op de Kolkweg op Oostzaans grondgebied zullen de problemen groter worden want daar is geen ruimte voor tunnels, verdiepte of verhoogde wegen of wat dan ook tenzij je de oprit naar de A8 richting de Coentunnel verlegd.
Trek de tunnel dan gelijk onder de Zaan door en sloop het autogedeelte van de Uilbrug
Lijkt mij een goed plan! Bereikbaarheid is belangrijk, maar auto's en autowegen domineren in veel steden nog te veel. Doorgaand verkeer door tunnels betekent dat de openbare ruimte beschikbaar komt voor buurtbewoners, en worden steden beter bereikbaar per fiets of voor voetgangers. Liefst naast deze weg ook A8 tunnel in plaats van brug over de Zaan, maar denk dat dat er voorlopig niet in zit...