Vanaf 2028 zouden er snelbussen moeten rijden tussen de nieuwe OV-hub in Kogerveld, via Thorbeckeweg en Achtersluispolder naar metrostation Noorderpark in Amsterdam-Noord. De metro-plannen zijn de ijskast in.
Het Bus Rapid Transit (BRT)-systeem “heeft de snelheid en de frequentie van een metro gecombineerd met de flexibiliteit en lagere kosten van een bus” aldus Zaanstad, Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.
Daarmee lijken de metro-plannen van de baan, de “elektrische snelbus is de beste en snelste oplossing om de stroom extra reizigers vanaf 2028 op dit traject te vervoeren.” Het BRT-systeem krijgt aparte busbanen en voorrang bij kruisingen.
De komende jaren zal het aantal inwoners in dit gebied flink groeien door de bouw van de toekomstige wijk Haven-Stad in Amsterdam en de nieuwbouw rondom in de Achtersluispolder en in Kogerveldwijk in Zaandam.
Het BRT-systeem wordt nader onderzocht vanaf maart 2023, deze studie duurt naar verwachting twee jaar. Het huidige openbaar vervoernetwerk tussen Zaandam en Amsterdam-Noord is de komende zes jaar toereikend. Vanaf 2028 is de snelbus de beste optie.
In de teksten is wel sprake van de Thorbeckeweg, maar op de bijgevoegde kaart is te zien dat het traject deze weg kruist en via of langs de Noorder Ij- en Zeedijk zal lopen (kaart onder). Onder de kaart: waarom geen metro?
Waarom geen metro?
Hieronder de metro-kaart. Het grootste probleem lijkt dat de metro in Zaandam 4 kilometer lang (tussen ZMC en eind Wibautstraat) ondergronds moet, ook in Noord moet een deel ondergronds, dat is niet alleen lastig maar ook zeer kostbaar.
Er werd alvast wel een kaartje gemaakt. De metro heeft ook al een nummer: 55.
Foto boven: snelbus in Malmö (Zweden), een soortgelijke bus moet ook tussen Zaanstad en Amsterdam komen.
Toch bijzonder dat het weer ophoud bij.........Zaandam. Als ze die lijn nu een keer doorzetten naar Seandelft, dan zou deze gigiantische wijk met forenzen ook een beter alternatief hebben dan propvolle stoptreinen.
Halfslachtige oplossing omdat men slechts rekening houdt met capaciteit op korte termijn. Eigenlijk is "vertramming" qua voertuigcapaciteit de beste oplossing. Kennelijk wil men de goedkoopste oplossing op korte termijn...
Helemaal mee eens!
Ik heb de onderzoek-video hiervan beluisterd (zie op youtube - Raad Zaanstad - 2022 HOVZaanIJ fase2 webinar) en ik vind het niet erg objectief overkomen. Beide presentatoren spreken zich sterk uit voor de busverbinding terwijl feitelijke onderbouwing ook voor de lange termijn ontbreekt. Ook vind het nogal kort door de bocht om te zeggen dat de bus omdat hij elektrisch gaat rijden net zo schoon is als een tram. Maar waar is dan de fijnstof van banden waarop de bussen rijden gebleven? Is men dat vergeten?
2 jaar studie voor een buslijn? Geen wonder dat het OV zo duur is, eerst 2 jaar achter het bureau met getallen schuiven, daarna uitvoeren en erachter komen dat de reizigersaantallen totaal niet kloppen?
je kunt ook gewoon een tram aanleggen, véél goedkoper dan een metro en net zo snel. en veel meer capaciteit dan een bus.
+1