Een tweetje van Zaanstad: “Zij zijn weer de weg op. Moet u met de auto op pad? Denk aan uw snelheid.”
Behalve de hashtag #daarkunjemeethuiskomen is de tweet voorzien van een foto van een dame op een fiets met kind achterop met een groot 30 km-bord in haar handen. Pleit Zaanstad voor 30 km op wegen waar mensen met kinderen rijden?
Dat zou een opmerkelijke actie zijn van een gemeente die invoering van 30 km op de Westzijde in Zaandam niet zo’n goed idee vindt. Een straat die door veel schoolgaande kinderen wordt gebruikt.
Voor veel leerlingen voert de route naar het Zaanlands Lyceum over de Westzijde. Basisscholen Et Buut en de Westerkim kunnen alleen maar bereikt worden via de Westzijde, ook wordt een nieuwe basisschool aan de Behouden Haven gepland.
Sonja Puhl van de Fietsersbond Zaanstreek pikte de tweet ook op: “Dus overal 30 km. Op de wegen waar fietsers rijden.”
De dame op de foto staat trouwens niet in Zaandam maar in Amsterdam-Oost langs de spoorlijn naar station Muiderpoort. Het is een actie van Verkeer en Meer, en dat is weer een onderafdeling van de Vervoersregio Amsterdam, en dat is een orgaan waar Zaanstad zelf deel vanuit maakt.
De campagne dateert al van een paar jaar geleden en is onlangs weer van stal gehaald: wel campagne voeren voor 30 km maar niet invoeren dus.
❗Zij zijn weer de weg op. Moet u met de auto op pad? Denk aan uw snelheid. #daarkunjemeethuiskomen pic.twitter.com/jv49fbWdb2
— Gemeente Zaanstad (@GemZaanstad) May 18, 2020
Nou dat is mooi 30 km in de stad
Want je houd je hart vast als je kinderen straks zelf naar school fietsen
Het zou mooi zijn als ze klaar-overs neerzetten na schooltijd op de station straat
Of provinciale weg
Wij hebben een fietspad voor de deur waar auto's welkom zijn. Je mag 30 km nou..... Zandvoort is er niks bij. Ook brommers rijden gemiddeld 50 a 60 km dat is 30 km te hard. Gemeente wil hier niks aan doen. Volgens de gemeente is het allemaal heel duidelijk dat je hier 30 km mag. Kom maar eens een dagje bekeuringen uitdelen je loopt binnen.
Vergeet nog te melden dat het Zuideinde in Oostzaan een heerlijk voorbeeld daarvoor is. Alhoewel daar de nodige (veel te veel) automobilisten waarschijnlijk de 3 van 30 aanzien voor een 5 of 6
Blijft iedere keer boeiend om als automobilist die 30 rijdt ingehaald te worden door fietsers op electrische fietsen, sportfietsers, brommers, bromscooters e.d.
En 30 km is door allerlei juridisch geneuzel nog steeds niet mogelijk.
Horen we nu niet al bijna drie maanden dat gezondheid en veiligheid voorop staan ?
Invoeren die 30 m max dan. Zo moeilijk is dat niet.
Dit doen ze niet vanwege regel 2 of 6 uit Bestuurskunde voor Dummies:
2. Ze kunnen het wel maar ze willen het niet
6. Ze kunnen het wel en ze willen het wel, maar nu effe niet.
Regel 5 uit het zelfde boekje is bijna regel 6, onder weglating van nu effe niet. Helaas wordt die regel als het voor de bevolking iets oplevert, vrijwel nooit toegepast……
Zaanstad wíl geen 30 km/uur op de Allanstraat (Westzaan), Weverstraat (Krommenie), Westzijde (Zaandam), ... Maar de gemeente heeft het volste recht om daar 30 km/uur in te stellen.
50 km/uur op een weg met fietsers is zeer ongewenst, botsingen komen véél harder aan dan bij 30 km/uur.