Het artikel over Saskia Heijmans, die tot haar schrik euro 1.426,90 euro aan parkeerboetes moest betalen maakte veel los. Niet alleen werd het ruim 25 duizend keer gelezen, ook reageerden er 32 lezers op en kondigde de POV aan vragen te gaan stellen over de situatie.
Veel daarvan vonden dat de gemeente wel wat coulanter had mogen zijn, aangezien Saskia niet bewust de fout in was gegaan maar door een opeenstapeling van gebeurtenissen haar parkeervergunning niet verlengd had.
Precies een week na publicatie laat mevrouw Heijmans per e-mail aan de ombudsjournalist van De Orkaan weten heel blij te zijn met de reactie van de gemeente Zaanstad. Heijmans:
‘Ik werd opgebeld door de gemeente Zaanstad met de het voorstel dat ik van de 19 boetes er slechts 5 hoef te betalen. Bedankt voor het geweldige artikel!’
Graag gedaan natuurlijk. Ook De Orkaan is blij dat de situatie zo is opgelost. Hoofdredacteur Merel Kan:
‘Zaanstad laat hiermee zien oog te hebben voor de menselijke maat. Het idee achter ombudsjournalistiek is dat we mensen die vastlopen willen helpen. Maar het is ook fijn als processen structureel verbeteren. We hopen dat lezers ons blijven vinden met situaties waarbij ze er niet uitkomen met een instantie.’
Door: Arne Doornebal
Tot zover gelijke monniken, gelijke kappen…
Prima actie van De Orkaan-ombudsman Arne Doornebal ... maar blijft nog één vraag:
waarom deze extra ondersteuning überhaupt nodig was en de mensen achter de schermen niet zèlf tot actie waren overgegaan. Dat zijn toch (hopelijk) geen gevoelloze robots? M.a.w. hebben die er nu óók wat van meer menselijkheid en meedenken van geleerd of kan het morgen gewoon helemaal automatisch wéér opnieuw gebeuren? (Een lerende instantie).
helemmal eens. Zo jammer dat dit gebeurt als eerst de Orkaan en de vele lezers in aktie komen.
Gaat gemeente Zaanstad hier nu ook structureel beleid voor opstellen (dus coulancebeleid waarbij max = 5 boetes, zoals gemeente Amsterdam bijv ook heeft en is afgeleid van jurisprudentie)?