Gisteren struikelden we op de Burcht over de niet te vermijden gokreclame. Rondom de volleyballende kinderen van groep 7 van De Gouw waaiden vlaggen en vormden banners met daarop ‘Betcity.nl’ de afscheiding van een beachvolleybalveld.
Naast de gokgigant prijkt ‘Zaanstad’ en ‘Sportbedrijf Zaanstad’.
Sportbedrijf Zaanstad is verantwoordelijk voor de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid.
Wij waren verbaasd over de reclame en stelden vragen aan wethouder sport Gerard Slegers. De antwoorden kwamen, en weer waren we verbaasd.
Liever Luisteren?
Kop in het zand
Waar Sportbedrijf Zaanstad op haar website beweert het evenement te organiseren samen met Sportworx, zegt de wethouder dat de organisatie door Nevobo (Nederlandse Volleybalbond) is uitbesteed aan Sportworx (uit Utrecht) en:
‘Sinds dit jaar heeft Sportworx een overeenkomst met Betcity als hoofdsponsor van de eredivisie beachvolleybal.’
Dit terwijl er in juli 2022 door de Rijksoverheid bekend is gemaakt dat per 1 juli 2023 ongerichte reclame voor kansspelen op openbare plaatsen niet is toegestaan. Hier komen ze dan op een weekje na, nog lekker weg, maar er is ook een andere regel: kinderen en kwetsbare personen mogen niet worden blootgesteld aan gokreclame.
De wethouder meent dat dit best mag door ‘een aantal maatregelen’ te nemen:
‘Zo wordt in alle uitingen de naam ten alle tijden gekoppeld aan de organisatie. Dat wil zeggen dat alle zichtbare uitingen van Betcity alleen gedaan worden in combinatie met “Eredivisie Beach”’
Sportworx zou dit ‘in samenspraak met de Nevobo juridisch getoetst’ hebben en daarbij geconstateerd hebben dat alle uitingen voldoen aan de gestelde regels.
Nu hebben wij het sterke vermoeden dat de wethouder het zand van de arena op De Burcht nog niet betreden heeft (of hij heeft zijn hoofd erin gestoken). Dat Betcity alleen in combinatie met ‘Eredivisie Beach’ wordt genoemd is klinkklare onzin. Zie hier (en boven):
Door: Merel Kan. Bronnen: informatie Bas Sommijer, www.kansspelautoriteit.nl, www.rijksoverheid.nl. Foto’s: Merel Kan / De Orkaan
Groep 7. Ik voetbalde als 10-jarig kind ook op velden met reclame van oa. Amstel bier en Lotto/Toto.
Dankzij die borden die ik als kind zag ben ik nu alcohol- en gokverslaafd....
Ik gok dat dhr Slegers niet de integriteits hoofdprijs gaat winnen...
Was hij volgens mij al lang kwijt na de soap rond de bruggen in Zaanstad.
Dit mag best ernstig gevonden worden. Vergelijk het eens met dit: wat als Heineken de commerciële partner van NeVoBo was geweest, met navenante reclame-uitingen? Ik denk dat het toernooi dan subiet zou zijn afgeblazen. En terecht. Als mijn kind hieraan zou mee hebben willen doen, dan ging het feest mooi niet door.
kwestie van geld , (inkomsten) meer is het niet .