Hoe staat het erbij na een jaartje pollers? Een paar brokkenpiloten, een gestrande ambulance, een gespietste politieauto, een paar ‘notoire’ overtreders, wat vrachtauto’s in problemen… maar verder niks dan goed nieuws.
Of om met de gemeente te spreken: “positieve effecten en een paar aandachtspunten”.
Tussen 12.00 en 18.00 uur zijn Beatrixbrug en een deel van de Czaar Peterstraat afgesloten voor gemotoriseerd verkeer (auto’s dus, motoren trekken volgens onze waarneming niks aan van het verbod).
Wethouder Addy Verschuren informeerde raad over de ervaringen:
“Het winkelend publiek heeft hierdoor minder last van verkeerslawaai en uitlaatgassen. Volgens tellingen reden er in 2016 ongeveer 4680 voertuigen per dag over de Beatrixbrug in westelijke richting (van de Peperstraat richting de Gedempte Gracht), terwijl uit de registraties van de pollers blijkt dat nu ongeveer 1260 voertuigen per dag de poller in westelijke richting passeren. Dit komt neer op bijna 75% minder voertuigen sinds de plaatsing van de poller.”
Ook het ‘fietsklimaat’ is verbeterd volgens de gemeente, die vooral positieve geluiden noteerde:
“In het jaar dat de pollers in werking zijn, zijn er vanuit bewoners en andere organisaties positieve geluiden ontvangen, waarbij er zelfs een voorzichtige roep klinkt om de pollers 24 uur per dag 7 dagen in de week in werking te laten zijn.”
Handhaving “sanctioneert” (bekeurt?) de notoire overtreder volgens de gemeente, “die willens en wetens het verbod negeert en daarbij het risico op de koop neemt in botsing te komen met de poller.” Hoe dat precies gebeurt is onduidelijk, de camera’s bij de pollers worden namelijk niet gebruikt om overtreders op te sporen.
Dat is meteen het belangrijkste aandachtspunt van Zaanstad. Het Openbaar Ministerie werkt niet mee aan handhaving door middel van de geplaatste overzichtscamera’s. Het OM wil óf handhaving via pollers óf handhaving met camera’s.
Andere ‘aandachtspunten’ zijn ‘vastzittend’ vrachtverkeer en verkeer dat voordat de pollers naar beneden gaan een file voor de pollers vormt. Bij de Beatrixbrug hinderen ze het busverkeer. (Bij de Czaar Peterstaar hinderen ze alleen de omgeving, filmpje van juni 2017.)
De notoire automobilist rijdt om. Dit betekent dus dat er elders zo'n 3400 auto's meer zijn. De parkeerplaatsen zijn nog steeds allemaal vol. Het winkelend publiek heeft minder last van 'verkeerslawaai en uitlaatgassen'? Nog nooit zoiets gehoord. Hoe meet je dat, is het gemeten of slechts een statement? Ik had daar echt nooit maar dan ook nooit last van verkeerslawaai, zelfs helemaal niet van het verkeer. Van uitlaatgassen merk ik ook helemaal niets, ook niet als ik naast de snelweg sta. Dit zijn dus verzonnen redenen om het bestaan van de pollers te legitimeren. Weg ermee.
Is er ook geregistreerd hoe druk het o.a. in de Westzijde 's middags is?
En dan met name als de Bernhardbrug open staat.
Het verkeer staat dan stil (uiteraard met draaiende motor) tot aan de Papenpadsluis.
Om over de Vincent van Goghweg en de prins Bernhardweg maar te zwijgen.
En dat alles voor de luchtkwaliteit.
Klopt helemaal. Kilometers omrijden, wachten , wachten , wachten voor de Bernardbrug. Rotonde soms helemaal geblokkeerd, Westzijde file. En alles voor het winkelend publiek. En dan vraag ik me af : Welk winkelend publiek ? Zoveel leegstand op de Westzijde, niet normaal meer.
Fiets geen optie? Omrijden valt dan mee, niets wachten voor brug en rotonde, geen parkeerproblemen: in het pakhuis is altijd plaats. Sommige mensen verdienen het om dagelijks in de file te staan ;-)
Ja, ja, Rob. Stel dat slechts de helft van de 75% "winst"gaat omrijden, dan zijn dat 1600 auto's per dag. Dat zijn er 584000 per jaar. Ze moeten ongeveer 3 km extra rijden. Dat is 1752000 onnodige kilometers. Stel de auto rijdt 1:20 dan wordt er bijna 88000 liter brandstof EXTRA verstookt. Wat een winst, veel minder fijnstof??? Waanzin. Verplaatsen en verergeren van het probleem.
Dat hebben we gevraagd bij de gemeente, zodra we dat weten maken we een nieuw stukje.
En hoe zit dat met de busbrug dan?
Al die bekeuring worden door middel van een camera uitgeschreven, krijgen alle mensen het geld terug?
Zaanstad zou zich moeten schamen, omrijden kost: geld, tijd luchtvervuiling ,en ergenis..