De ZaansePas, bedoeld om iedereen met kortingen van minstens 25 procent te laten genieten van “al het moois dat de streek te bieden heeft. Ook als daar thuis minder geld voor is”, biedt in de praktijk vrijwel nooit de beloofde korting van 25 procent.
Bij de 47 Zaanse acties die op de website worden aangeboden (van het totaal van bijna 300), wordt maar bij drie een korting van 25 procent of meer gegeven.
Volgens Zaanstad wordt er afgeweken van de voorwaarden “om bij livegang een zo groot mogelijk start-actieaanbod te hebben.” Volgens de woordvoerder van Groupcard, het bedrijf dat de stadspas aanbiedt, is de 25 procent korting een ‘ambitie’, maar kan het bij introductie nog niet gehaald worden. De communicatie had wel wat beter gekund.
47 Zaanse aanbiedingen
We schreven in juli van dit jaar al over de ZaansePas. Destijds waren de daadwerkelijke kortingen en acties nog niet bekend, maar nu wel. We waren erg benieuwd van welke acties je gebruik kunt maken met de ZaansePas, dus we namen een kijkje op de website.
Wat meteen opviel, is dat er nog betrekkelijk weinig acties van bedrijven uit de Zaanstreek op de website te vinden zijn. Niet meer dan 47 van de in totaal 292 acties zijn echt Zaans.
Het meest opmerkelijk is dat op de partner-pagina van de website staat dat bedrijven zelf de acties mogen bepalen. Dit kan variëren van korting op toegang tot workshops en horecaproducten. Op de factsheet voor partners op diezelfde webpagina staat iets anders.
Voor registratie van een actie hanteren we de volgende voorwaarden:
- De korting moet zodanig zijn dat het een daadwerkelijke prijsverlaging betekent. De minimale korting is 25%.
- Het moet een directe korting zijn, dus geen 2 voor de prijs van 1.
- Het moet een echte korting zijn, dus geen gratis proefles, open dag o.i.d.
Sokken
Vooral aan dat eerste punt voldoet een groot deel van de acties niet. Zo krijg je bij Grand Café Novels en cocktailbar Rosey’s 10 procent korting op de rekening (en geen 25 procent). Bij winkels zoals Pfann Schoenen en Runx Zaandam is de korting ook beperkt tot 10 procent.
Bij sommige partners krijg je een gratis product bij een minimaal aankoopbedrag, zoals bij Slijterij Drinks & Gifts en Groot Schoenen in Krommenie (flesje likeur en sokken). Dit lijkt ook in strijd met de algemene voorwaarden die de ZaansePas stelt aan de partners (directe en echte korting). Van de 47 Zaanse acties die momenteel op de website staan, lijken er slechts drie aan de voorwaarden te voldoen omdat daar een echte korting van minimaal 25 procent wordt gegeven.
Wethouder René Tuijn laat via zijn woordvoerder weten:
“De pas zoals we hem nu introduceren is een begin. Het aanbod zal de komende tijd blijven groeien. Ook het extra aanbod speciaal voor lage inkomens. Om bij livegang een zo groot mogelijk start-actieaanbod te hebben is ervoor gekozen om verschillende aanbiedingen in het aanbod op te nemen. Het klopt dat daarbij ook is afgeweken van de voorwaarden.”
Groupcard interview
We vragen opheldering aan Jochem Immerzeel van Groupcard. Hij meldt:
“Die 25 procent is ons streven. Dat is de ambitie waar we ook naartoe willen werken, maar ook om het vertrouwen te winnen van de Zaanse ondernemers en aanbieders hebben we ervoor gekozen om af te wijken van onze voorwaarden om hopelijk te groeien en naar 25 meer of meer en nog meer leuke acties. Dat is waar we naartoe werken.”
De Orkaan: Als ik die pas bestel denk ik: ik betaal € 25 en dan krijg ik 25 procent korting. Maar dan krijg ik een gratis flesje drank of een gratis sokken bij € 100 schoenen. Ja, dat komt zelfs niet In de buurt van 25 procent natuurlijk.
Immerzeel:
“We zijn net begonnen. Maar we zijn nog lang niet klaar om dat aanbod steeds beter en beter te maken. We willen aanbieders aan boord krijgen en samen het vertrouwen te wekken om ook samen naar die 25 procent toe te werken en meer.”
De Orkaan: Maar waarom halen jullie die voorwaarden er dan niet uit?
Immerzeel:
“doordat eigenlijk jullie daar nu terecht vragen over stellen, hebben we daar vanmorgen ook nog even overleg over gehad. Maar moeten we dan direct de algemene voorwaarden gaan aanpassen? Ja, dat zou dan ook een beetje raar zijn.”
De Orkaan: Als je de pas voor niks hebt gekregen dan is alles mooi meegenomen. Maar als je hem hebt gekocht, dan denk je dat je toch een ‘kat pas in de zak’ hebt aangeschaft.
Immerzeel:
“Dat je op dat moment geen waar voor je geld krijgt is absoluut niet de bedoeling. Dat is ook vervelend dat het zo overkomt. Er kan extreme verwarring ontstaan als het één wordt gecommuniceerd en in de voorwaarden staat. En in de etalage zie je het eigenlijk niet terug. Daar moeten we iets mee.”
De Orkaan: een iets betere communicatie op dit punt was wel handig geweest?
Immerzeel:
“Ben ik totaal met je eens. Ik ben verantwoordelijk voor het stadspas-product en uiteindelijk wil je ook gewoon dat alles klopt wat er staat en wat je doet en dat het uiteindelijk een mooi product is en en en vooral een eerlijk product is. Laat ik dat vooropstellen.”
De Zaanse pas kost € 25 per jaar (introductie-aanbod € 19,95) en is gratis voor mantelzorgers en inwoners met een laag inkomen. Bekijk het zelf op de site van ZaansePas.
Door Silva Honig & Piet Bakker. Bronnen: website ZaansePas, contacten met gemeente en Groupcard. Foto: Zaanstad.
We zien dat de ZaansePas verschillende reacties oproept en dat is mooi. De suggesties en kritische noten worden door ons gelezen en meegenomen in het vervolg. We willen graag een korte toelichting geven op twee punten.
We zijn eind september gestart met een eerste aanbod: het begin van een pas in ontwikkeling. We zijn in gesprek met lokale ondernemers, sport- en cultuurorganisaties om het Zaanse aanbod te laten groeien, en we verwachten dat dit de komende weken aanzienlijk zal toenemen. Ook werken we aan extra aanbiedingen speciaal voor mensen met lage inkomens. Voor gezinnen staat nu de regeling Meedoen Zaanstad op de pas, waarmee kinderen en jongeren een jaar lang gratis kunnen sporten of cultuur beoefenen. De gemeente wil daar in de toekomst meer regelingen en voorzieningen voor lage inkomens aan toevoegen. Dat vraagt tijd.
Er wordt veel gekeken naar het voorbeeld van stadspassen van andere steden, zoals Rotterdam. Vergeet niet: die bestaan al tientallen jaren en zijn ook langzaam gegroeid tot wat ze nu zijn. En wat wij ook als ambitie voor ogen hebben met de ZaansePas. Het vergelijk met de Amsterdamse stadspas gaat echter mank. Die is uitsluitend voor mensen met een laag inkomen/AOW. De ZaansePas is een stadsbrede kortingspas voor alle inwoners van Zaanstad en mensen die de Zaanstreek graag bezoeken. En gratis voor inwoners met een laag inkomen, met voor hen extra acties en voorzieningen.
Blijf ons volgen voor updates en bedankt voor jullie feedback.
Dit klinkt wellicht positief bedoeld, maar is een zwaktebod.
GroupCard profileert zich als ervaren en professioneel, maar dat is het bedrijf niet; de informatie op de GroupCard website, zo kan aangetoond worden, is op vele punten onjuist (waaronder de beeldvorming van het ontstaan en de huidige activiteiten van het bedrijf).
GroupCard heeft de techniek voor het systeem zeer gedeeltelijk in eigen huis en leunt op ideeën die niet van henzelf afkomstig zijn (met zelfs letterlijk van conculega's overgenomen teksten op hun website).
De ZaansePas levert voorlopig (of nooit, de pas moet jaarlijks tegen betaling verlengd worden) geen voordelen voor pashouders die de pas moeten aankopen. Met deze aankoopformule van GroupCard kan de beoogde opzet voor een brede stadspas niet gerealiseerd worden.
GroupCard brengt aanbieders van wél, volgens afgesproken concept én naar tevredenheid van vrijwel alle pashouders (die o.a. passen niet hoeven aan te kopen), uitstekend functionerende Stadspassystemen schade toe in meerdere opzichten.
Hier is wat mij betreft het laatste nog niet over gezegd en het thema verdient wellicht verdere opvolging in De Orkaan.
Er zijn volgen mij nogal wat van dit soort betaalde passen in omloop. Ooit via een veilingsite een seniorenpas aangeschaft voor 1 euro plus 5 euro administratie kosten. Nooit gebruikt....
Aanbiedingen die geen aanbiedingen waren (korting op adviesprijs bij dure aanbieder, terwijl met weinig zoeken het artikel veel goedkoper te vinden was). Zeer beperkt aanbod van winkels en de aanbieders die er wel waren, waren winkels die je met een kleine beurs sowieso links liet liggen. Trouwens, zelfs met een inkomen van 2 maal modaal kocht ik geen spijkerbroek van 150 euro.
Allemaal geldklopperij. Daarbij aansluitend kan je gelijk ook de cadeaukaarten benoemen. Het fijnste cadeau om te krijgen. Overal inwisselbaar etc. Nou, uit eten dan maar. In Zaandam alleen in te wisselen bij 'Aan Tafel'. Nou, reserveren voor 12/10/2023 dan maar. Onze trouwdag.
O nee, dat restaurant is alweer een tijdje gesloten. In Amsterdam zijn nog wat restaurants die de kaart accepteren
Fijn, met de trein en tram dan maar, of gaan we 7 euro per uur parkeerkosten betalen. Fijn zulke cadeaus. Het lijkt een gouden business te zijn. Waarschijnlijk omdat veel aangeschafte passen en kaarten niet eens ingewisseld worden.
Noem gewoon de drie namen van de zaken die de echte korting geven.
@Jan ... Één ben ik er toevallig gevonden:
50%!!
op VR Zombies/games
Expix arcade
Nu de rest nog!
€25 voor een pas die in tegenstelling tot de reklame weinig korting geeft? Ik pas.
Waarom niet gewoon aansluiten bij de Amsterdamse stadspas? Daar heeft men al jarenlang ervaring.
dat zal mensen met een laag inkomen helpen zeg, die kunnen natuurlijk 100 euro uitgeven voor een paar schoenen.
Amateurs
Citywalk Culinair Antwerpen, Brugge, Gent, Brussel, Luik, Namen.
Dat is toch wel “al het moois dat de streek te bieden heeft. Ook als daar thuis minder geld voor is”
Bij Livegang ???
Wat een giller, deze pas is een soort van opvolger van de mantelzorg pas. Toen waren er soort gelijke problemen.
Dat naar toe groeien naar 25% korting is een wasse neus. Winkelier hebben nu de "vrije" hand en dat blijven ze doen, als je nu niet je regels naleeft bij aanvang komt dat nooit meer....iedereen doet maar wat!