Het ZaansePas-event, woensdagmiddag 20 november in het Zaantheater, stond in het teken van terugblikken, vooruitkijken en vooral het delen van ervaringen. Dat laatste bleek wat lastig door de zeer lage opkomst. Toch deden de aanwezigen hun uiterste best om er alsnog een geslaagde middag van te maken.
In de zaal zaten ongeveer vijftig mensen, waarvan een deel Zaanse ondernemers en betrokkenen bij de ZaansePas. Daarbij zaten ook vertegenwoordigers van Meedoen Zaanstad en Groupcard, de organisatie achter de pas. De vertegenwoordigster Zafira van Groupcard en wethouder René Tuijn waren ook van de partij.
In september bestond de ZaansePas een jaar. Inmiddels zijn er bijna 10.000 pashouders waarvan ruim 500 mensen de pas hebben gekocht voor € 25 per jaar. Inwoners met een laag inkomen en mantelzorgers krijgen de pas gratis. Met de ZaansePas krijg je gratis toegang of korting bij winkels, horeca, musea, theaters, sportactiviteiten en uitjes in Zaanstad en de rest van Nederland.
Verbeterpunten
Uit de zaal kwamen voornamelijk eensluidende geluiden. De communicatie, met name rondom de acties, schiet flink tekort. Veel pashouders zijn niet op de hoogte van de acties, waardoor zij hier ook geen gebruik van maken. En dat is terug te zien in de cijfers. Van de kleermakers-actie, een aanbieding waarbij pashouders € 10 korting krijgen bij kleer- en schoenmakers hebben maar 75 van de in totaal 10.000 pashouders in het afgelopen jaar gebruikgemaakt.
De ZaansePas is zich ervan bewust dat ze bepaalde doelgroepen op dit moment slecht bereiken. Zo maken bijvoorbeeld bijna geen jongeren gebruik van de pas. Ze kijken naar andere stadspassen om te leren hoe dit verbeterd kan worden en geven aan dat ze hier het komende jaar hard aan zullen werken.
Volgens wethouder René Tuijn gaat de pas voorlopig nog niet verdwijnen.
‘De ZaansePas moet een lokale cadeaukaart worden. Belangrijk hierbij is dat het de lokale economie stimuleert, maar ook duurzaamheid staat hoog in het vaandel.’
Een ander kritiekpunt was dat een groot deel van de acties niet geschikt is voor de minima die de pas gratis ontvangen. Zo is de korting vaak minimaal, of wordt deze aangeboden in dure cadeauwinkels. De ZaansePas erkent dit, maar wil voorkomen dat de pas wordt gezien als ‘speciaal’ bedoeld voor de minima. Zij benadrukken dat de pas er is voor iedereen.
Daarnaast maakt de verkoop van de passen het mogelijk om meerdere acties, zoals de ’tientjesactie’, te organiseren. De minima kunnen hier dan ook gebruik van maken. Om de minima beter te bereiken, werken ze eraan de informatie toegankelijk te maken in meerdere talen en zijn ze ook nauw in contact met sleutelfiguren uit deze groepen.
Verlenging
De ZaansePas bestaat inmiddels ruim een jaar, en daarmee verlopen ook een groot deel van de abonnementen. Verlengen de pashouders hun huidige abonnement, dan krijgen ze op dit moment € 5 korting en een gratis bioscoopkaartje. Voor mensen die de pas hebben gekregen zal deze automatisch verlengd worden.
Aan het einde van de middag mochten de aanwezigen van het event ideeën aandragen voor acties. Het beste idee won twee kaartjes voor een theatershow in het Zaantheater. Uiteindelijk vonden de wethouder en de organisatie van de ZaansePas meerdere ideeën uit de hele zaal het beste. Het winnende idee was een kerstmarkt, gecombineerd met een ondernemerstocht en korting bij fietsenmakers waar je in de winter ook je schaatsen kunt slijpen. Meerdere mensen gingen met de prijs naar huis.
Lees ook: Evaluatie: ZaansePas bestaat een jaar
Door Silva Honig. Bron: ZaansePas-event en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Silva Honig.