‘Geachte minister Harbers,
Ik vraag mij in gerede af of u knettergek bent of bent geworden.’
‘Geachte minister Harbers, De huidige geluidshinder is al meer dan genoeg. Het verstoort onze slaap, geeft ons stress, verhoogt onze bloeddruk en met een open raam slapen is niet mogelijk.’
‘Minister Harbers, Terwijl ik dit schrijf komt er een vliegtuig met donderend geraas over mijn dak. Het geluid van het vorige vliegtuig is nog maar net verstomd.’
Bovenstaande quotes is een kleine Zaanse greep uit de reacties die binnenkwamen via de Internetconsultatie ‘Experimenteerregeling Schiphol’ van de overheid.
Krimp uit voorzorg
Minister Mark Harbers werkt aan deze ‘experimenteerregeling’, vanwege de vorig jaar aangekondigde krimp naar 440.000 vluchten. De aangekondigde krimp is een vlucht naar voren, omdat de minister verwacht dat de rechter het jarenlange gedogen van veel te veel lawaai in de regio Schiphol een halt toe zal roepen. De minister zal namelijk 1 maart a.s. schriftelijk moeten hebben gereageerd op de dagvaarding van de Stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder, die dit onrecht bij de civiele rechtbank heeft voorgelegd.
Bij de voorgelegde regeling zal de geluidsoverlast van Schiphol nog wel worden aangepakt, maar er worden hierbij toch weer 20.000 vluchten extra toegestaan. De minister zegt in de uitzending van EenVandaag over dit onderwerp, dat de totale hinder minder wordt, maar daar staat tegenover dat op tien plekken de geluidsgrenzen flink worden opgerekt. Een van die punten ligt tussen Uitgeest en Krommenie in. In plaats van minder overlast, betekent de experimenteerregeling van Harbers meer overlast boven Krommenie.
Overstappen in de knel
Harbers komt met die extra vluchten, omdat anders Schiphol, en met name de KLM, geschaad worden in hun verdienmodel om overstappers te blijven bedienen, mensen uit heel Europa die goedkoper uit zijn met een tussenstop via Schiphol.
De internetconsultatie is gesloten. De gemeente Zaanstad heeft geen zienswijze ingediend, althans niet openbaar. Boven het gemeentehuis wordt immers niet zo veel gevlogen, dus waar maken ze zich druk over in Krommenie en Assendelft...
Voor burgemeester en wethouders: in het laatste kwartaal van 2022 vlogen er 1.200 vlieftuigen boven het gemeentehuis, er vlogen er 15.000 boven Krommenie en Assendelft plus nog een zelfde aantal dat op gehoorsafstand langs de dorpen vliegt.
Is er vanuit de gemeente Amsterdam wel een zienswijze ingediend ??
De gemeente Amsterdam is voor 20 % aandeelhouder van Schiphol.
Of staat de partij Groen Links voor, als het bij mij maar Groen is, de rest interesseert ons niet.
Ik heb niet alle 1000 zienswijzen doorgeworsteld. Ik kwam reacties tegen van de gemeenten Uithoorn en Aalsmeer.
Ik zag net dat Burgemeester en Wethouders van Aalsmeer een zienswijze hebben ingestuurd: https://www.internetconsultatie.nl/experimenteerregeling_schiphol/reactie/221388/bestand. Daarin geven ze aan dat ze veel verder willen gaan dan de Bestuurlijke Regio Schiphol, waar de gemeenten Zaanstad en Wormerland ook lid van zijn. Heben de colleges van Zaanstad en Wormerland ook een zienswijze gedeeld?
Als B&W van Zaanstad hun zorgplicht serieus nemen, dan kunnen ze niet anders dan net als Aalsmeer, nog een eigen reactie geven op deze 'experimenteerregeling'. Daar hebben ze dan nog precies anderhalve dag voor. Of zouden ze hun burgers gewoon nog meer laten belasten door het Schiphol-bedrijf?
Ten eerste had de Polderbaan er nooit mogen komen, deze 'milieubaan' is destijds illegaal aangelegd. In de MER werden de gevolgen van overvliegend luchtverkeer voor de omliggende natuurgebieden n.l. niet in kaart gebracht. Maar die baan was wel nodig om van Schiphol de benodigde overstapluchthaven te kunnen maken, allemaal voor de KLM. Tegelijkertijd kwam er - ook vanwege de aanstaande hub - een overgang van Ke-normen naar Lden en Lnight-waarden. Waarschuwingen van experts over deze onjuiste gang van zaken werden terzijde geschoven. En dus kon Schiphol ineens veel meer geluid produceren.
Geluidgestoord
Marcel Cobussen, hoogleraar Auditieve Cultuur aan de Universiteit Leiden, legt vandaag op RTLNieuws nog maar eens uit hoe het werkt: 'geluidshinder heeft ook te maken met een gebrek aan controle over de situatie. Er zijn weinig mensen die gehoorschade oplopen van de vliegtuigen, maar als je niet weet wanneer het volgende vliegtuig overkomt, staat je lichaam constant onder een zekere spanning. Je kunt het vergelijken met de alertheid die ouders van een baby hebben. Ook als het kind niet huilt, staan ze 'aan' voor het geval dat.' Veel mensen leven daardoor voortdurend onder stress - zoals ik hier in Assendelft onder twee luchtsnelwegen.
En dat is schadelijk, zoals de GGD/GHOR en het RIVM ook rapporteren, en dat lees je terug op vliegherrie.nl. Langdurige geluidshinder levert echte, aantoonbare gezondheidsproblemen op, zoals slapeloosheid, hartritmestoornissen, hoge bloeddruk en concentratieproblemen.
Om 14:05 vandaag zit er tussen de in totaal 945 reacties op deze regeling nog geen reactie van onze Zaanse bestuurders tussen. Laat zien dat gezondheid van burgers je menens is, Zaanstad!
Dus Zaanstad-bestuurders: doe iets!
Mooie uitleg @Winnie de Wit. Ik hoop dat onze Zaanse politiek meeleest.
Met de huidige politiek mogen we blij zijn dat de Polderbaan er nog is. Als die gesloten zou moeten worden, dan moet volgens een recent onderzoek van PWC het aantal vliegbewegingen met 25% omlaag naar 375.000 om de hinder voor omwonenden niet te laten toenemen. Die hinder is puur een rekenkundig gemiddelde.
Als de Polderbaan zou sluiten dan zal al het vliegverkeer vanuit het noorden afgehandeld worden op de Zwanenburgbaan. Nu gaan van elke 100 vliegtuigen uit het noorden er 60 naar de Polderbaan en 40 naar de Zwanenburgbaan. Zonder de Polderbaan zullen straks 75% van 100 = 75 vliegtuigen naar de Zwanenburgbaan gaan. Dan worden o.m. Krommenie, Assendelft, Zwanenburg en de westkant van Amsterdam volstrekt onleefbaar. De IJmond plus alle dorpen tot aan Heiloo aan toe worden wel een stuk rustiger en ook aan de zuidkant van Schiphol (bijvoorbeeld Aalsmeer) is er mogelijk een verbetering. De enigen die de dupe zouden worden van een sluiting van de Polderbaan, zijn wij dus. Wat mij betreft blijft de Polderbaan open en gaat het aantal vluchten omlaag.
Zaanstad laat zijn inwoners in de steek als het gaat om Schiphol. Ze waarschuwen voor geluidsoverlast in Zaanstad veroozaakt door Schiphol. Kijk op de website Zaanstad, met deze waarschuwing zijn ze klaar wat betreft Schiphol. Van de gemeente hoef je niets te verwachten.
Uit Zaanstad vertrekken is de enige optie.
Zolang het allemaal bij klagen bij de Orkaan blijft zal DenHaag nooit luisteren naar de bevolking die last heeft van lawaai door vliegtuigen.
Pas als er echt lijfelijke actie wordt gevoerd met grote stukken in het journaal laten ze misschien die extra vluchten vallen maar nogmaals niet door petities,stukken in de krant of hier posten. Ballonnetjes oplaten met een draadje gaat echt meer helpen.
Het lijkt erop dat helemaal niets helpt om de overheid af te brengen van het idee dat de hubfunctie van Schiphol belangrijk is voor onze economie. De Orkaan citeert hier uit de internetconsultatie van de overheid over de experimenteerregeling. Die consultatie is verplicht maar de overheid leest de reacties waarschijnlijk niet eens en zet alleen een vinkje bij het vakje "belanghebbendenconsultatie gereed". Dat is geen cynisme: dat is precies wat er ook gebeurde met de consultatie van een paar maanden geleden over het onderhoud aan de Zwanenburgbaan. Ook daar werd ontheffing gevraagd om op de andere banen meer herrie te mogen maken dan normaal gesproken al het geval is. Is er ondanks alle 1801 openbare bezwaren iets veranderd aan de plannen? Nee, niet echt.
Maar om op deze consultatie terug te komen: ik heb een ander voorstel. Als er door het minsterie dan toch zo nodig geëxperimenteerd moet worden, dan stel ik voor dat het aantal vluchten op Schiphol bij wijze van proef wordt gehalveerd. Dat geeft dan eindelijk de mogelijkheid om vast te stellen of de hubfunctie van Schiphol inderdaad zo belangrijk is voor de Nederlandse samenleving als het ministerie en de luchtvaartindustrie ons graag op de mouw spelden - ondanks meerdere wetenschappelijke rapporten die het tegendeel beweren. Tegelijkertijd kan dan ook nog een onderzoek worden gedaan naar de effecten op het welzijn en de gezondheid van de omwonenden. Met de kanttekening dat de men op het ministerie het begrip "omwonenden" mogelijk niet kent: het woord (en varianten als bewoners, onderwonenden e.d.) komt slechts een maal voor in de toelichting bij de consultatie en ontbreekt zelfs volledig in de aanvraag!
Ook via De Orkaan vindt bewustmaking plaats en daaraan voeg ik toe, dat @Josefien, dat het èn om de eigen gezondheid gaat en die van de volgende generatie èn ons woongebied in de Zaanstreek, zonder maatregelen, een uitsterf-gebied zal worden waar onze kinderen zullen wegtrekken en steeds meer woningen zullen leegstaan.
Actieve activist worden? Daarvoor moet wèl je tenminste een eigen tractor hebben of vliegschaamte via de zittende politiek ontwikkelen.
Misschien kan iemand juist op De Orkaan uitleggen, welke partijen niet gekozen moesten worden bij de komende verkiezingen om ooit de Zaanstreek vliegtuigarm te kunnen krijgen?
Paul van der Maesen Sombreff heeft een prachtige luchtvaart-kieswijzer gemaakt: https://www.mooiewereldwaarbenje.nl/vliegenaanbanden/kieswijzer-luchtvaart-2023
Alleen PvdD en GL scoren bij hem maximaal op 'kritisch zijn' t.a.v. de luchtvaart.
Met dank aan @Paul en @Winnie
Precies wat we nu bij de komende verkiezingen nodig hebben: overzichtelijk to-the-point en onderbouwd. Vergelijkbaar met een verkeerslicht
./. ROOD: CDA, VVD, PVV, FvD en JA21 verzieken de kwaliteit van het leefklimaat in onze Zaanstreek en zijn niet actief voor de bezorgde burger bezig
+/+ GROEN: PvdA en GL zijn op bedoeld terrein duidelijk actief vóór verbetering bezig, óók wanneer andere items (voor deze keer) meegekozen zullen moeten worden
+/- ORANJE: De overige partijen rijden iig. niet door rood en kunnen best meehelpen
NB. NIET meedoen aan de verkiezingen is geen optie en juist contra-productief
Zojuist geplaatst op Follow The Money ... m.b.t. de denkwijze van Den Haag
"Wanneer we alle daken op de huizen en andere gebouwen rondom Schiphol in Noord- en Zuidholland qua neigingsgraad veranderen en aanpassen ten opzichte van de veroorzakende geluidsoverlast-bronnen, zullen we het aantal vluchten van en naar Schiphol stevig kunnen opkrikken en bovendien ... flink meer nieuwbouw direct langs de startbanen kunnen gaan bouwen".
*Een boerenslimme WIN-WIN-strategie.
Dus 11 maart naar Denhaag . Samen staan we sterk
Je heerlijk terug trekken in je bunkertje. Of het nu zomer of winter is, in je tuin of je dakterras is het in ieder geval geen harde. Hadden we het al over onze gezondheid gehad? Ik zie alleen maar heel veel verlies met deze plannen.