Zaanstad verwacht dat de Zaanse Schans in 2030, na De Efteling, de grootste toeristische attractie van Nederland is. (Voor De Efteling betalen bezoekers € 37,50 – voor de Zaanse Schans niks.)

De parkeerplaats voor bussen bij de Zaanse Schans verdwijnt. In plaats daarvan moet er een parkeergarage komen aan de overkant van de Leeghwaterweg, op het voormalige terrein van de Zaanse Zakkenhandel en het B-veld van Zaandijk.

Over de Leeghwaterweg moet een ‘iconische’ voetgangersbrug komen waarover bezoekers naar het nieuwe centrale plein aan het Schanseind lopen. Het fietspad over Kalverringdijk wordt verplaatst naar de andere kant van de sloot.

Hoe de plannen gefinancierd worden, is nog onduidelijk. Toezeggingen zijn niet gedaan, de raad beslist:

“De afspraak is dat de gemeente meehelpt, maar daarmee niet impliciet de bereidheid toont om te investeren. Als investeringen aan de orde komen, dan zal dat alleen gebeuren na besluitvorming van de gemeenteraad.”

Parkeren

De parkeerdruk is het grootste probleem. In de zomermaanden worden automobilisten naar de parkeerplaats bij KFC gestuurd. Veel bezoekers proberen in oud-Zaandijk een plekje te vinden.

Volgens de gemeente zijn er 625 parkeerplekken voor auto’s op en rondom de Zaanse Schans nodig. De parkeergarage ten zuiden van de Leeghwaterweg bij de Zaanse Zakkenhandel en het voetbalveld, moet dat grotendeels oplossen. In de garage komen drie lagen die samen goed zijn voor 390 plaatsen, daarnaast komen er 235 parkeerplaatsen op het maaiveld.

Fietspad

Wandelaars moeten gescheiden worden van fietsers, dat gebeurt niet alleen door het nieuwe fietspad aan de andere kant van de sloot maar ook door de fietsroute langs De Walvis af te sluiten. Het nieuwe fietspad komt op de Leeghwaterweg uit achter het Zaans Museum.

Foto boven: ansichtkaart van de Zaanse Schans in de beginjaren, hieronder: “Terras met uitzicht op de Gortershoek” (archief De Orkaan).

Foto: (C) Roel Dijkstra / Foto Jaap Doeser