Zaanstad verwacht dat de Zaanse Schans in 2030, na De Efteling, de grootste toeristische attractie van Nederland is. (Voor De Efteling betalen bezoekers € 37,50 – voor de Zaanse Schans niks.)
De parkeerplaats voor bussen bij de Zaanse Schans verdwijnt. In plaats daarvan moet er een parkeergarage komen aan de overkant van de Leeghwaterweg, op het voormalige terrein van de Zaanse Zakkenhandel en het B-veld van Zaandijk.
Over de Leeghwaterweg moet een ‘iconische’ voetgangersbrug komen waarover bezoekers naar het nieuwe centrale plein aan het Schanseind lopen. Het fietspad over Kalverringdijk wordt verplaatst naar de andere kant van de sloot.
Hoe de plannen gefinancierd worden, is nog onduidelijk. Toezeggingen zijn niet gedaan, de raad beslist:
“De afspraak is dat de gemeente meehelpt, maar daarmee niet impliciet de bereidheid toont om te investeren. Als investeringen aan de orde komen, dan zal dat alleen gebeuren na besluitvorming van de gemeenteraad.”
Parkeren
De parkeerdruk is het grootste probleem. In de zomermaanden worden automobilisten naar de parkeerplaats bij KFC gestuurd. Veel bezoekers proberen in oud-Zaandijk een plekje te vinden.
Volgens de gemeente zijn er 625 parkeerplekken voor auto’s op en rondom de Zaanse Schans nodig. De parkeergarage ten zuiden van de Leeghwaterweg bij de Zaanse Zakkenhandel en het voetbalveld, moet dat grotendeels oplossen. In de garage komen drie lagen die samen goed zijn voor 390 plaatsen, daarnaast komen er 235 parkeerplaatsen op het maaiveld.
Fietspad
Wandelaars moeten gescheiden worden van fietsers, dat gebeurt niet alleen door het nieuwe fietspad aan de andere kant van de sloot maar ook door de fietsroute langs De Walvis af te sluiten. Het nieuwe fietspad komt op de Leeghwaterweg uit achter het Zaans Museum.
Foto boven: ansichtkaart van de Zaanse Schans in de beginjaren, hieronder: “Terras met uitzicht op de Gortershoek” (archief De Orkaan).
Foto: (C) Roel Dijkstra / Foto Jaap Doeser
Ik kan me voorstellen dat de Gemeente fietsers wil weren op het gedeelte tussen de Leeghwaterweg en molen de Huisman. Er ontstaan regelmatig gevaarlijke situaties daar. Echter is het niet nodig om het fietsen daar helemaal te verbieden. De gemeente moet eens kijken naar de pieken in de toeristenstroom. In de zomermaanden is het erg druk tussen 10.00 uur en 18.00. Buiten deze tijdstippen om en in de periode oktober tot april is het erg rustig op de Schans en moet het mogelijk zijn om daar te fietsen. Het nieuw geplande fietspad mag er van mij komen - met een verbinding naar de Kalveringdijk - want het is toch weer een aanvulling en handig voor mensen die via `t Kalf en Haaldersbroek naar Wormer willen. Het idee om het fietspad bij de molens aan de andere kant van de sloot aan te leggen is ook prima want de toeristen hebben zo meer ruimte Minpuntje zal zijn dat de toeristen wellicht dat fietspad gebruiken om nog mooiere foto`s van de molens te maken.
Entreegeld heffen op de Zaanse Schans zal niet gaan omdat het openbare weg is en de huizen zijn bewoond, daarnaast zijn de molens van de Vereniging de Zaansche Molen en de diverse musea hebben ook verschillende beheerders dus hoe wil men dat gaan regelen?
De financiering van het plan is makkelijk te regelen, Zaanstad heeft 35 miljoen te besteden nu het Cultuurkluster is afgeketst!
Fietsen op de Schans wordt verboden en de plannen voorzien zelfs in handhaving daarop. Fietsers van Zaandijk via de Julianabrug naar Wormer moeten zich voorbereiden op een flinke omweg. Net als bij de afsluiting van de Oostzijde ter hoogte van de A8 moet de fietser hier opdraaien voor een probleem dat door anderen veroorzaakt wordt.
De Zaanse fietser die graag op een zomeravond wil genieten van een fietstochtje over de Schans is niet langer welkom. Maar fietsen verbieden op de Schans is eigenlijk van de zotte: de Zaanse Schans is aangelegd als woonwijk en er zijn geen woonwijken waar je niet mag fietsen. Voor een gemeente die het voornemen heeft 35% van het aantal verplaatsingen per fiets te laten plaatsvinden een vreemd besluit: dat doel ga je niet halen als je begint met het afsluiten van wegen voor fietsers.
Terwijl er legio andere, creatieve, mogelijkheden zijn om het "probleem" te beperken:
1. verbreed het voetpad óp de dijk. Dat is nu veel te smal waardoor toeristen gebruik maken van het fietspad;
2. verbreed het fietspad ónder in de dijk: dan is er meer ruimte om elkaar te ontwijken
3. plaats een hek halverwege de dijk tussen voet- en fietspad;
4. Maak een oversteek met hoge attentiewaarde ter hoogte van de kaasboerderij: plateau, belijning, waarschuwingsbord, afwijkende kleur wegdek;
5. Zet toeristencoaches in, dat is vriendelijker dan handhavers die fietsers gaan bekeuren;
6. Neem een paar acteurs aan die in het toeristenseizoen op de Schans en de dijk rondfietsen op fietsen en kleding uit 1880. Dan verhoog je de attentiewaarde én je hebt er gelijk een attractie bij, waarmee toeristen op de foto kunnen.
De bypas richting Michaëlcollege kan dan evengoed worden aangelegd voor scholieren uit de richting Wormer, maar laat de Zaanse fietser zélf de keuze welke route te volgen.
De Efteling had in 2016 4,76 miljoen bezoekers, de Zaanse Schans 1,8 miljoen. Als de Zaanse Schans de Efteling zou willen evenaren qua aantal bezoekers, moet er ook flink worden bijgebouwd. Vraag is inderdaad of je dat ook zou moeten willen.
Wat een idioot plan. Overigens geheel in lijn met het kromme beleid dat al sinds 2009 (start EFRO-project) door het Gemeentebestuur in innige samenwerking met Stichting de Zaanse Schans (sinds oktober weer mijn huisbaas) uitgevoerd wordt om de Zaanse Schans als hun toeristisch attractiepark te exploiteren, alsof het de Efteling is. In strijd met het door dezelfde Gemeente opgestelde bestemmingsplan uit 2012 waarin de "woon-/werkfunctie" van de Zaanse Schans e.o. voorop gesteld wordt. De Stichting speelt hierbij mooi weer op kosten van en ten koste van anderen, geruggesteund door de Gemeente of beter gezegd aangestuurd door de Gemeente. De lusten gaan voornamelijk naar een beperkte groep ondernemers. Ook de Stichting zelf maakt een riante winst op het parkeren etc. Waar die winst blijft? En al dat moet blijkbaar nog verder uitgebouwd worden. Er ligt een schone taak voor de Gemeenteraad om dit armoedige beleid een halt toe te roepen. Raadsleden, doe je best!
Misschien kan zaanstad alvast nadenken over het verschil tussen de Zaanse schans en de Efteling.
Ik hoop dat het geen Zaans Disney dorp wordt.
En dat de Zaanse cultuur bereikbaar blijft voor de Zaankanters.
Het omleggen van het fietspad zou wel eens het begin kunnen zijn van betaalde toegang tot de Zaanse Schans. Dan verdient het aanleggen van het parkeerterrein zich uiteindelijk terug. Dat klinkt mooi, maar het faciliteren van nog meer toerisme zal misschien averechts werken. Het nodigt meer mensen uit, waardoor het er in oud-Zaandijk en op de toegangswegen alleen maar drukker en niet leefbaarder op zal worden. Een paar maanden geleden was de vraag op deze website: willen we dat wel?
Ik hoop dat men dan ook eens entreekosten in rekening gaat brengen. Met het te verwachten bezoekersaantal een uitstekende bron van inkomsten.