Hemelvaart-weekend op de Zaanse Schans. Deze vrijdag is het reguliere parkeerterrein voor personenauto’s al vol. Automobilisten worden doorverwezen naar een tijdelijk terrein aan de Diederik Sonoyweg waar ze voor € 10 hun auto kwijt kunnen.
In de aanlooproutes zijn nieuwe borden geplaatst: ‘The Way We Walk’. Het heeft allemaal weinig succes. Op de Schans zelf lopen de voetgangers vanwege de drukte toch over het fietspad, met talrijke confrontaties, hard gebel en opschrikkende wandelaars tot gevolg.
Wethouder Gerard Slegers (CDA, verkeer) liet begin mei weten dat er voor Hemelvaart nieuwe en duidelijke markeringen (fietsymbolen en voetgangersymbolen) zouden worden aangebracht op de Zaanse Schans. Ook zou er extra bebording op het fietspad en het voetpad komen “zodat duidelijker is voor bezoekers dat ze op het voetpad moet blijven lopen en dat het fietspad alleen voor fietsers is.” De Orkaan fietste langs en kan er kort over zijn: het is niet gebeurd. Geen markeringen en geen extra bebording.
Wel zijn er boodschappen (‘wraps’) op prullenbakken in Stationsstraat aangebracht (met alleen Engelse tekst) en extra borden bij de bushalte bij het Michael-college met ‘gedragsregels’, in het Nederlands en het Engels. De borden bij het parkeerterrein zijn alleen in het Engels (en het Frans). Onder de borden tikken we verder (slideshow – klik op pijl.
De verkeersregelaars die er zijn, regelen alleen het autoverkeer. Ze sturen automobilisten door die op het privé-parkeerterrein van bewoners willen parkeren en hebben het reguliere parkeerterrein afgezet met een bordje: FULL. Op de Zaanse Schans zelf en op het fietspad is geen regelaar te zien.
Na de verkeersregelaar tikken we gewoon door.
Het parkeerterrein voor bussen heeft nog ruimte zat, maar daar heeft deze buschauffeur geen zin in (of geld voor), hij laadt zijn passagiers liever langs de weg uit en parkeert pontificaal op de stoep. Dat mag niet volgens de verkeersregelaar, die vervolgens de hand over z’n hart strijkt en behulpzaam is om al die lastige fietsers tegen te houden.
Lees ook:
Ah, daar zie ik de naam weer van onze wethouder mobiliteit en verkeer, de heer Gerard Slegers met zijn top ideeën. Dezelfde heer Slegers die waarschijnlijk naam wil maken in de politiek met een ander verkeersplan voor de ondernemers onder ons. Gisteren een brief ontvangen waarin in het kort staat dat wij allemaal schoon moeten gaan rijden, kortom....allemaal een electrische auto of bakfiets voor de ondernemers in Krommenie en omstreken.. Die man zit toch boordevol goede ideeën en met een boordevol goed gevulde portomannaie. Binnen 3 jaar verplicht worden om een electrische auto/ autopark aan te schaffen is toch werkelijk niet mogelijk tenzij je behoorlijk in de slappe was zit. Ik begrijp de gedachte erachter, het milieu, maar ik zie niet in dat Zaanstad alle ondernemers met duizenden tot tienduizenden zal sponsoren. Behalve de subsidie die je nu nog kan ontvangen op de aankoop, wat overigens ook in verhouding geen immens bedrag is, kan dit idee wat mij betreft de prullenbak in. Uiteindelijk zullen er alleen electrische auto's rijden, maar wel als alles goed geregeld is qua hoeveelheid laadpalen en een gezonde financiële situatie voor iedereen.
Fietsers moeten ondanks dat er fietspaden zijn, geduld hebben. Het is een toeristengebied. Ik reed het afgelopen weekend nog over het fietspad bij de molens. Daar liepen ook toeristen op het fietspad. Heb daar rustig gereden en niet gebeld. Ik geniet daar van de omgeving ipv. dat ik opgefokt zou zijn. Je hebt jezelf daarmee.
"Chaos is meestal de situatie tussen hoe het niet moet en een verbetering".
Ik vraag me daarbij wél af hoe lang deze chaos moet duren en wie met het opruimen begint.
wat doet de gemeente Zaanstad voor de zaanse schans wat parkeerplaatsen het is al jaren een puin hoop daar. ze kunnen alleen maar lullen en lullen