Het zou best eens kunnen dat de Zaanse Schans niet in 2030 de 3 miljoen bezoekers gaat aantikken maar volgend jaar al. Alle masterplannen, ontwikkelingsstrategieën en droombeelden ten spijt zijn er nog steeds geen concrete plannen over hoe de verkeersstromen in toom te houden, de parkeerproblemen op te lossen en leefbaarheid in stand te houden. Met Pasen en Hemelvaart was het al erg druk, en Pinksteren zal weer een grote stroom bezoekers opleveren.
“De toenemende bezoekersaantallen zorgen onder meer voor knelpunten op het gebied van parkeren, routering en faciliteiten. Ook de leefbaarheid voor de bewoners van de Zaanse Schans staat onder druk.”
Recent citaatje zou je kunnen denken gezien de grote drukte (en verkeerschaos) op de Zaanse Schans deze en afgelopen maand. Maar het citaat is al uit 2015. Moeiteloos kunnen er uit de jaren daarna soortgelijke citaten uit de stukken worden gehaald: papier is geduldig. Maar het geduld van bewoners, bezoekers en omwonenden is niet eindeloos. Het scenario dat de Zaanse Schans voor 2030 als er 3 miljoen mensen de attractie bezoeken, de problemen op moet lossen, lijkt achterhaald. Die 3 miljoen zou best eens volgend jaar al gehaald kunnen worden.
Maarten van de Meer, directeur van de Zaanse Schans, zei eerder tegen De Orkaan dat het aantal bezoekers nu op het niveau van ’topjaar’ 2019 lag. Dat was toen ongeveer 2,4 miljoen*. Maar bij die bezoekers zitten nu vrijwel geen Chinezen omdat die nog nauwelijks naar Europa reizen vanwege beperkingen (en de kwakkelende economie). Uit het jaarverslag over 2019 blijkt dat toen 28 procent uit Oost-Azië kwam. Als er 25 procent bij de 2,4 miljoen komt, zitten we op de 3 miljoen die eerder voor 2030 werd voorspeld. (onder grafiek gaat artikel verder)
Zeker vanaf 2015 maar misschien wel eerder wordt aangekondigd dat er maatregelen komen om minstens drie dingen te regelen: a. het parkeren (tekort aan plekken, overlast in omringende gebieden), b. scheiding fiets- en voetgangersverkeer (vooral in het ‘dorps’-gedeelte voor de Walvis, maar ook langs de Kalverringdijk), en c. de leefbaarheid op de Schans (voor bewoners).
Ontwikkelstrategie
Er kwam een Masterplan, een Droombeeld, een Ontwikkelstrategie en waarschijnlijk nog een hele stapel papier extra. Jaarverslag Zaanse Schans 2018: kwaliteit van parkeren moet omhoog. Website Zaanse Schans 2019: “Door de sterke groei van het bezoek aan ons gebied dreigt de balans tussen wonen, werken en bezoeken het evenwicht te verstoren.” Jaarverslag Zaanse Schans 2020: parkeergarage ten zuiden van de Leeghwaterweg, parkeren op gravelveld Michaelcollege, ondergrondse garage Kalverpolder.
Ontwikkelstrategie 2019: Gemeente en stichting gaan parkeren en infrastructuur verbeteren, parkeren bij VV Zaandijk is een optie, fietspad en parkeren buiten het gebied, “Het nieuwe fietspad wordt deels gelegd in de Kalverpolder”:
“We zetten in op het aanleggen van een nieuw pad in de komende jaren direct ten oosten van de kwelsloot langs
de dijk, een vrij liggend fietspad met een beperkte impact op het open en kwetsbare veenweidegebied. We laten het Natura 2000 gebied met rust. Ter hoogte van de Catharinahoeve buigt het pad in oostelijke richting af. Hier maakt het een omtrekkende beweging rond de Zaanse Schans.
Kortom: ideeën en rapporten genoeg. Onder het motto ‘Geen Daden Maar Woorden” modderen Stichting en Zaanstad opgewekt door. Ondertussen slibt de Zaanse Schans vol, ontstaan er dagelijks gevaarlijke situaties en gaat de leefbaarheid achteruit. Het laatste wapenfeit van de gemeente: het uitstellen van het ‘Mobiliteitsplan voor de Zaanse Schans’ van begin dit jaar naar ‘misschien’ voor de zomer van 2023.
Lees ook: Stoepkrijt tegen toeristen-toevloed
* Exacte bezoekersaantallen zijn er niet op de Zaanse Schans, er worden immers geen kaartjes verkocht. De tellingen die er zijn, worden via steekproeven en berekeningen op basis van toilet-bezoek en parkeren gemaakt. Doorgaand fiets- en wandelverkeer zit daar bijvoorbeeld niet bij. Over de 2020 heeft de Zaanse Schans bezoekersaantallen bekend gemaakt, jaarverslagen van 2021 en 2022 zijn niet op de site gezet.
Foto boven: Wim de Jong (2020)
Hek erom en zo ... Maar wat dan met ex-Zaankanters, die eens een kijkje nemen komen, hoe het er NU bij ligt? Hadden die dan maar níét weg verhuizen moeten? Worden die als deserteurs behandeld en met hoge entreegelden weggepest? Nee toch?
Hek eromheen met passe-partout voor inwoners zaanstad en entree heffen ter compensatie subsidie musea en molens
Ik ben het hier zo mee eens.
Nu betalen de burgers van Zaanstad de rekening.
Gratis entree dat is niet meer van deze tijd.
Ik woon op loopafstand van De Zaanse Schans, maar met al die toeristen is het niet leuk meer.
Nu gaan er ook toeristen heen als alles dicht is, die betalen dus nergens voor.
Ik ben op moederdag naar De Keukenhof geweest. Ook heel druk, maar door een tijdslot bij het kopen van de kaarten, verspreid.
Dit is voor de bewoners van De Zaanse Schans ook niet leuk. Een hek er om heen en niet meer gratis.
Leuk dat hek, maar hoe doe je dat met fietsers van en naar Wormer?
Dat nieuwe fietspad dus eerst realiseren.
Het is een mooie fietsroute, maar nu is het drama.
@Martha,
@ Beste Martha en andere oprechte Zaankanters,
Al in 2021 heeft het NRC aangegeven, dat de betrokkenen op de Zaanse Schans, incl. de heer Remkes als bemiddelaar, er niet konden uitkomen hoe het verder moest met dit buurtje en de conclusie was: "De Zaanse Schans groef zijn eigen kuil"!
Het oorspronkelijke idee van een authentiek buurtje is omgebracht en wat overblijft is een tweede Volendam of Venetië vol met drinkende, etende en souvenirs verzamelende mensen, die door geldgeile marketeers en operators hierheen zijn gedumpt voor een dagje uit.
Wie zich voor molens interesseert moet bij de molen betalen, wie zich voor de Zaanse geschiedenis interesseert bij de musea. Hoezo kent men het aantal èchte Zanse Schans bezoekers niet, behalve door de volle parkeerplaatsen te tellen?
De dwang om nu een mega-parkeergarage te moeten bouwen voor bezoekers die zich voor molens nauwelijks interesseren is de dolksteek voor de historisch geïnteresseerden, die niet naar een kermis zullen komen waar absurderwijze kaas, pannenkoeken, zeep, Nijntjes, souvenirs en houten of plastic klompen worden verkocht en ... tenslotte diamanten aan de rijksten die verder helemaal niets met dit circus kunnen.
Alle betrokkene egoïsten moesten zich ter plekke doodschamen!!
Mijn echtgenoot daar gewerkt. Cursus voor gevolgd. Toen al met toeristen op de foto.
Met mijn 2 dochters 3 en 4 jaar op de fiets naar Papa kijken.
Brood en limonade mee en als besluit even in het winkeltje kijken
Als Timmerman het mooiste werk. Waardering en Beloning van de Maatschappij minimaal.
Na zijn hele leven in de Bouw wat is dan je Pensioen?
Nu voorgesteld kun je niet met die foto aan het werk daar gaan staan?
Als iedere tourist een kleine bijdrage geeft als aanvulling op je pensioen.
Maar daar zal wel weer een vergunning voor nodig zijn.
De Waardering van ons als Gezin die was wel heel groot.
Gelukkig zijn wij ook zonder groot pensioen al meer dan 50 jaar gelukkig met elkaar.
Véél teveel water bij de wijn...
Wie durft het oorspronkelijke idee van een museum voor molens en het tonen van de traditionele houten Zaanse huizenbouw weer op te pakken en de pretparkalures radicaal te verwijderen?
Het gezeur over een adequate mobiliteit is gebrek aan visie waardoor de eindeloze stroom pannekoekeneters, soevenierjagers en reisondernemers die reizigers moeten bezighouden rücksichtslos voor
de ongewenste bezoekers zorgen.
Bereken eens hoeveel kaartjes er voor entree bij de molens en de musea verkocht kunnen worden, dan heb je concreet een excact idee hoeveel bezoekers er ongehinderd kunnen bekijken waarvoor ze ook gekomen zijn.
Misschien zijn er dan helemaal geen extra parkeerplaatsen nodig!!
Wat een onaardigheid toch altijd. Wat is er mis met pannenkoekeneters en souvenirjagers. Als het niet druk is, is de Zaanse Schans gewoon mooi en leuk om te bezoeken. Maar er zijn veel mensen op de wereld en bezienswaardigheden trekken dus veel publiek en ja die vinden pannenkoeken lekker souvenirs leuk. Dat is toch niet erg? De Zaanse Schans is daar niet minder mooi om.
De combinatie met het doorgaande fietsverkeer is een slechte en de drukte wordt te groot.
Het in goede banen leiden duurt te lang. Klopt allemaal.
Maar hou nou eens op met op toeristen én het mooie gebied afgeven, het is onaangenaam en niemand schiets er iets mee op.
Wil graag met de visie meedenken.
Hoop nog te kunnen zien wat er van terecht komt.
Alleen een overkoepelend plan wat met alle betrokkenen rekening houd heeft kans van slagen.
Betrek ook Het Michiel college hierbij.
Denk dan ook gelijk aan de Oud Leerlingen die nu in diverse bedrijven werkzaam zijn.
Maak er een wedstrijd van waarbij de (gedeeltelijke) winnaar zijn plan mag presenteren.
Zo betrek je alle kwaliteiten van de Zaanse Ondernemers mentaliteit.