De Zaanse Schans gaat dit seizoen experimenteren met ‘een model van entreeheffing’. Daarmee wil ‘één van de grootste dag attracties van Nederland’ manieren testen om de drukte te reguleren.
Bij drie ingangen van de Zaanse Schans komen ’ticketpoints’ waar een soort van ‘super Schans Card’ verkocht gaat worden waarmee je toegang tot de musea krijgt (Zaans Museum, Wereld van Windmolens, Zaanse Tijd) en ook tot alle molens, bovendien kan je met kaart naar de wc en krijg je internettoegang. Het belangrijkste is dat je zonder die kaart geen molen meer kan bezoeken, losse molen-kaartjes worden niet meer verkocht. De prijs is nog niet bekend, maar de kaart wordt goedkoper dan de huidige kaart die € 27,50 kost.
De tekst waarin over ‘een model van entreeheffing’ wordt gesproken zit er dus een beetje naast, het is geen entree voor de Zaanse Schans. Die blijft openbaar toegankelijk. Toegang voor de Zaanse Schans is een beladen onderwerp. Het is al eerder geopperd maar het plan strandde omdat voor een openbaar gebied geen toegang geheven kan worden. Vereniging de Zaansche Molen heeft ooit het idee gelanceerd voor een vrijwillige ‘Duinkaart’, maar dat stuitte op hetzelfde bezwaar: je kan geen openbaar gebied afsluiten.
Druktebeheersing
Anton Kok, de nieuwe kwartiermaker van het project zegt dat er in feite twee zaken moeten worden aangepakt: de drukte op en rond de Zaanse Schans en een ‘duurzaam exploitatiemodel’. Dat gaat om inkomsten genereren voor onderhoud, zowel van de openbare ruimte als voor de erfgoedpartijen. Zo is het onderhoud van molens een kostbare zaak.
Kok: “we gaan testen op druktebeheersing, het wordt een capaciteitstest voor het gebied, hoeveel mensen kunnen we aan.” Het tellen gebeurt met camera’s. Ook wordt er een ‘routingsysteem’ uitgetest, dat kan voor sommige paden bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer inhouden. Volgens Kok wordt in Nederland een toename van 30 procent toeristen verwacht in 2024. Voor de Zaanse Schans (met nu 2,4 miljoen bezoekers) zou dat dan uitkomen boven de 3 miljoen per jaar. Ingrijpen is volgens Kok noodzakelijk: “we voorzien anders problemen op het gebied van openbare orde en veiligheid”.
Exclusieve toegang
Het tweede onderdeel is dus de test van de ticketverkoop met één entreekaart voor alle musea, molens, toiletten en internet: “Bedoeling is de toegang exclusief te verbinden aan de tickets. Ook voor de molens. Maar het blijft openbaar gebied.”
De test begint waarschijnlijk in mei en duurt tot september. Dan worden de resultaten geëvalueerd. Bij de ticketpoints komt “een duidelijk verhaal met wat je wel en niet kan met de kaart”.
De Zaanse Schans zoekt ook ‘dagsupervisors’ die “verantwoordelijk zijn voor het ordelijk verloop van de dagelijkse bezoekersstroom in het gebied. Dat geldt zowel voor de verkeersstromen op en buiten het terrein, als de voetgangersstromen door het gebied.”
De nieuwe functionarissen moeten ook de kassamedewerkers en hosts aansturen en contact onderhouden met de coördinator voor de verkeersregelaars en parkeerwachters. Die supervisors gaan mensen geen kaartjes opdringen, Kok: “het zijn geen proppers.”
Door Merel Kan en Piet Bakker. Bronnen: Zaanse Schans, website Schanse Schans, Anton Kok en gemeente Zaanstad. Foto: Alexandra Blaes (december 2023)
Te idioot voor woorden dat je straks ook niet naar toilet mag zonder kaart ik ga de mensen adviseren in de bosjes te gaan zitten of achter grasveld van de Stichting!. De stichting en de gemeente begrijpen nog steeds niet dat de bezoekers hooguit 1 molen of 1 museum bezoeken en niet meer. Wordt niets die kaart.
mooi initiatief maar waarom geen Zaanstad overall museumticket knipkaart met o.a. daarbij De Stichting Monet in Zaandam, Czaar Peter Huisje, Honig Breethuis etc etc.
Dit naast en/of met de Zaanstad Pas en een integraal entree ticket systeem.
wat een onzin als je geen molen wil bezichtigen want ik woon in Zaanstad kan je dan ook niet meer naar het toilet als je geen kaart hebt dan ga ik niet meer heen met mijn vrouw die moet veel plassen.
Hoe zit het met de museumjaarkaart is die dan ineens niet meer geldig?
Die is prima geldig en daar kan gewoon nog steeds de musea mee in, ook tijdens de pilot. Maar die kaart geldt nu ook niet voor de molens. (En die molens zijn natuurlijk de belangrijkste attractie van de Zaanse Schans.)
Dus als ik naar de molens wil en ik moet naar het toilet dan zal ik toch nog een kaart aan moeten schaffen terwijl ik een museum jaarkaart heb. Ik betaal dan dus dubbelop voor het museum en het toilet.
Niet goed gelezen: de losse kaartjes worden tijdens de pilot niet verkocht
aan het begin van dit stukje staat dat zonder deze kaart geen molen bezocht kan worden, dit is niet juist. Entree voor 1 molen is 6 euro p.p. en 3 euro van 4-17 jaar!
Volkomen gestoord. De gemeente mag op openbaar gebied nooit entree heffen. De gemeente bijna failliet en de stichting die maar geld uitgeeft als water aan personeel dat niet nodig is. De molenaars meenemend in hun slechte beleid te triest voor woorden. Wie betaald er nu entree als je hooguit 1 molen wil zien. Straks gaat er niemand meer naar 1 molen als je als museumkaart hebt. Alleen om het enorme tekort van de gemeente Zaanstad te dichten wordt beleid gevoerd wat niet mag onder aanvoering g van een kwartiermaker die niets weet! Triest allemaal. Een rechter zal ze terugfluiten.
Ze zijn niet wijs dit mag helemaal niet het opdringen van zo’n kaart. Het is en blijft openbaar gebied waar je geen toegang mag heffen. De molenaars zullen hier last van krijgen want de toeristen zijn niet geïnteresseerd in al die molens en molenmuseum en Zaans museum en die anderhalve paardenkop die uit de Zaanstreek komt heeft een museumkaart. Als je losse entree weghaalt van molens komt er niemand meer! De gemeente Zaanstad heeft een schuld van 150 miljoen en dit is een manier om die armlastige musea te spekken. De rechter zal ze terugfluiten.
Zaanstad, 155.000 inwoners. Praten over een wereldbekend stukje Nederland waar meer dan 1 miljoen toeristen bestaande uit meer dan 100 nationaliteiten, via diverse aanvoerroutes, dit stukje Zaanstad komen bezoeken elk jaar.
Hoeveel inwoners beschouwen dit echt als overlast?
Vraag eens aan een willekeurige inwoner uit het arsenaal van 155.000 en uit meer dan 100 nationaliteiten bestaande inwoner aantal of zij wel weten wat de zaanse schans is, waar in zaanstad en of zij er ooit geweest zijn en ooit een molen hebben bezocht en iets van de geschiedenis weten.
U zult verbaast staan. Een mooie taak voor gemeente Zaanstad om haar eigen inwoners op dit stuk wereldbekende zaanstad te wijzen en ook nog gewoon gratis te bezoeken. Daar kan beter geld/subsidie voor worden uitgetrokken dan bv 10 miljoen euro voor een bibliotheek in oostelijk deel van zaanstad wat bij voorbaat al een bodemloze put is. Weet u of de wieken van de molen met of tegen de klok in draaien? (als er genoeg wind staat uiteraard). Alvast prettig weekend. O ja ter controle de toegang is gratis!
Feitelijk wordt hiermee een volgende stap gezet om van een beschermd dorpsgezicht een Disney attractie te maken. Dat doet zeker pijn als je de oorspronkelijke (heel zuivere) intenties en uitgangspunten nog eens terugleest.
https://erfgoed.zaanstad.nl/system/attachments/files/000/009/132/original/Redegevende_Omschrijving_en_Toelichting_Zaanse_Schans.pdf
Volgens de website kost de Zaanse Schanskaart nu € 29,50 voor volwassenen. Benieuwd wat de nieuwe kaart, die meer biedt gaat kosten.
Als ik dan met mijn museumkaart de musea bezoek, moet ik dan die dure kaart kopen om een molen in te gaan. Is er dan geen losse kaart te koop? Lijkt me erg gek.
Beste Linda, ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je helemaal gelijk hebt, met name je conclusie. Zo'n "super schans kaart" is een manier om het invoeren van entree gefaseerd te vewezenlijken, dit is de eerste stap. Ook zie ik niet in hoe zo'n kaart de drukte kan reguleren. Moet je dan online een kaart reserveren? En gelijk aangeven met hoeveel personen je komt. Wat is je qr- code, ben je al over je CO2 tax heen, is je auto electrisch?
Klinkt overdreven? Hysterisch? Zaanstad is heel hard bezig met de voorbereidingen van de smart- city, de 15 minuten steden en daarin past niet een miljoenen bezoek aan de schans. Wedden!?
En natuurlijk weer allemaal de schuld van het WEF ;-)
De stijging van 30% van inkomend toerisme de stijging in buitenlandse aantallen t.o.v. 2019 naar 2023. Daar zaten vanuit de verschillende markten hele hoge procentuele stijgingen omdat zij in voorgaande jaren vanwege de coronacrisis niet konden reizen. Het is een utopie te denken dat er dit jaar 30% meer mensen de Zaanse Schans zullen bezoeken t.o.v. 2023.
Daarbij zal het neerzetten van ticketpoints, inclusief hosts en kassa medewerkers, bij de 3 ingangen de schijn wekken dat er betaald moet worden om op de Zaanse Schans te komen tenzij men daadwerkelijk zou vragen of dat nodig is. Men zal uit onwetendheid dan een ticket kopen of rechtsomkeert weer weggaan.
Een groot deel van de bezoekers is daarbij nu niet geïnteresseerd om alle molens te bezoeken, maar hebben het vaak na 1 molen wel gezien en ook zullen niet alle bezoekers het Zaans museum bezoeken daar zij daar ook vaak geen tijd voor hebben.
Door niet expliciet aan te geven dat er betaald moet worden, maar ook niet expliciet neer te zetten dat de Zaanse Schans een openbaar gebied is wat b vrij en gratis toegankelijk is, is het invoeren van deze structuur is niet meer dan een verkapt verdienmodel waar de Stichting Zaanse Schans heel veel geld aan zal verdienen.
Helemaal gelijk. Het invoeren van een entree is juridisch niet mogelijk het is openbaar terrein en dat onder aanvoering van een ambtenaar die niets van de schans weet . De rechter zal de gemeente en de stichting terugfluiten. Ze zijn helemaal gek geworden en de molens worden de dupe want geen toerist gaat in 3 molens dus als losse kaartjes ophouden
Komt er geen hond meer. En dat allemaal om de meer dan 100 miljoen schuld die de gemeente heeft de dekken, straks zijn ze failliet . Alles wordt gedaan nu zelfs illegale praktijken om alle ballen en de musea waar weinig bezoekers komen in de lucht te houden!
Verreweg de meeste toeristen hebben geen tijd om de hele kaart af te werken, lopen vaak te rennen om weer op tijd bij de bus te zijn om ook nog naar Volendam te gaan nadat ze in de ochtend al de Keukenhof of Amsterdam bezocht hebben. Ik zou ook graag ouderwetse wegwijzers willen zien of bv die ANWB paddestoelen om de toeristen de weg te wijzen naar het voetveer of het toilet, dus als de pilot er komt ook graag een plattegrond er bij verkopen.
prima komt het tengoede aan het erfgoed.
Laat het maar gebeuren daar zijn deze lonleyplanet toeristen voor. vinkje op hun bucketlist. betaal maar helemaal top.
het is alleen maar geld kloppers
jij werkt zeker voor de gemeente
het geld.komt ten goede van de stichting niks gemeente. en zal verdeeld worden onder de Musea en molens. wat een opgefokte zeiksnorren met je museumkaart en molenkaart kun je net als anders gewoon binnen lopen. de gemeente heeft hier niks mee te maken.
En waarom zou dat verkeerd zijn? Toeristen zijn er om uitgemolken te worden. Dat is van alle tijden en plaatsen en ze zijn er zelf bij. Ze kunnen zich via internet van tevoren beter informeren dan ooit. Ons erfgoed is meer dan een gratis decor voor de selfies van leeghoofdige siervrouwtjes en blowende mslkkngn (nee, dit is NIET Amsterdam, klojo's!!) op egotrip en zou met dit geld goed onderhouden kunnen worden.
Oprecht geïnteresseerde toeristen daarentegen zijn wat mij betreft meer dan van harte welkom!!!!
De Zaanse Schans bezoeker is meer dan een blowende leeghoofdige siervrouwtje!
Wat een onzinnige opmerking! Er komen ook gezinnen met een kleine beurs die graag ons prachtige erfgoed komen bezoeken.
Wil jij onderscheid maken tussen toeristen en mensen uit de omgeving?
en toerisme als melkkoe... wie heeft er baat bij? ik heb mijn bedrijf op minder dan een kilometer maar heb alleen maar last van die drukte daar. enkel die paar winkels op deze Schans plukken de vruchten.
Maar als het fietspad ook nog eens een tolweg wordt... dat is openbaar en niet van die ondernemers op de Schans.